• Sunflower Sthlm

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Acinna:

Helt galet att du inte får någon spolning. Man tycker ju att de borde vilja göra allt för att slippa få tillbaka nån av oss med ett nytt X. Verkar som jag har haft tur eftersom varken du eller Mika får någon. Men å andra sidan har vi inte sett att jag verkligen får en heller. Glad

Leana:

Sprutan får man på sjukhuset och efter det ville de att jag stannade minst 30 min innan jag fick åka hem. Jag mådde bara lite illa av sprutan men blev fruktansvärt trött. Fick sprutan på onsdagen och var konstig hela helgen efter. Men sedan släppte det och jag blev precis som vanligt igen, förutom att jag hade galet ont i magen. Tydligen får man det när kroppen stöter ut x:et. Jag hade dessutom en blödning i buken vilket gjorde att jag var väldigt öm. Totalt tog det nästan 4 veckor innan mitt hcg hade gått ner helt och när läkaren sa hur långt tid det skulle ta blev jag lite knäckt, men tiden går snabbare än man tror.

RaraS:

Välkommen till oss! Hoppas du känner dig bättre snart!

Mika:

Håller tummarna för att det ska gå bra den här gången!

• Sunflower Sthlm
    LYCKA82 skrev 2010-10-08 22:31:53 följande:
    Jag fick ett x 2005 efter en oplanerad gravidiet, och de tog bort hela vänstra äggledaren (trodde jag).
    Nu andra gången (planerad graviditet) så hade jag ägglossning på höger sida och ägget vandrade genom den högra äggledare och in i den 4cm stump av den vänstra äggledaren som de lämnat kvar.. riktigt slavigt av läkaren att göra så.... så då tog de bort hela den vänstra,,, så den högra ska fungera enligt dem.. de kollade under operationen om den var okej och det var den..
    Nu inväntar jag mensen som ska komma i helgen...sen ÄL.... vill ha en sommarbäbis 2010!
    Lycka till nu.,...
    Herregud, det är ju helt galet! Stackare! Vad slarvigt av dem vid förra operationen. Håller tummarna för att det blir en sommarbäbis! Glad
  • Sunflower Sthlm

Här har det varit febril aktivitet hela helgen ser jag, har nu läst ikapp. Glad Vi renoverar hus för tillfället så det blir inte så mycket tid för FL på helgerna.

Välkomna ni alla nya som dykt upp. Jag fick mitt x konstaterat den 31 aug, fick en spruta metatraxat 1 sep så om någon har några frågor om det så hojta till.

• Sunflower Sthlm

Leana:
    Tänker på dig idag och hoppas att allt går så bra det kan.

Jag tycker också det är skönt att kunna "prata av sig" här med er, trots att vi inte känner varandra egentligen. Det är skönt att prata med andra som är i samma sits.

• Sunflower Sthlm

Har en fundering kring det här med spolning av äggledare efter X. Ni som gjort det, hur länge efter X:et gjorde ni själva spolningen? Jag fick lite svävande tidsspann av mina läkare och idag när jag ringde för att fråga så fick jag en tid efter nästa mens, vilket bara är lite mer än en månad sedan mitt hcg var nere på noll. (Men dock över två månader sedan jag fick mitt x konstaterat). Vet inte om sköterskan jag pratade med förstod min fråga riktigt.

Så, hur länge fick ni vänta innan ni fick era äggledare spolade? Fick ni någon uppmaning om hur länge ni skulle vänta efter x:et?

• Sunflower Sthlm
    ingela0101 skrev 2010-10-11 19:51:53 följande:
    Jag spolade min äggledare efter 4 månader men jag gick privat. Jag tror inte det spelar ngn roll när spolningen görs. Det viktigaste är bara att man inte spolar i närheten av när man ska ha ägglossning. Spola på!
    Tack för ditt svar!

Jag är bara orolig att min äggledare inte har läkt ordentligt, jag har ju båda kvar eftersom jag fick cellgifter. Men, men... det löser sig. Glad 
  • Sunflower Sthlm

Mika:
    Svårt att ordna, vad är det för svar...? Tröttsamt, det borde vara lika för alla. Den enda skillnaden jag kan se, om man jämför oss två, är att de tog bort din äggledare medan min är kvar eftersom jag fick cellgift.

• Sunflower Sthlm
    Ting81 skrev 2010-10-12 16:24:29 följande:
    Läkaren ringde upp igen. Nu hade de fått provsvaren och det är med all sannolikhet utomkveds sa de.
    Jag ska in dit kl 08:00 imorgon.

Jag är helt tom.

Jag tänker på dig och hoppas allt du får all hjälp du behöver. Och att de gör något snabbt så att du slipper oroa dig.
  • Sunflower Sthlm

Mika:
    Håller tummarna för dig idag! Och du har ju rätt ang. bukoperation, att det ger ökad risk för X. Plus att jag gissar att jag kommer att få spola båda, även den som x:et inte satt i. Vad säger de på Sophiahemmet, kan du inte få en spolning där?

RaraS:
    Du kan ju alltid försöka begära en spolning, vet att både Mika och Acinna har blivit nekade men det är kanske värt ett försök. Har dock ingen aning om det finns några risker med spolning så jag skulle nog kolla det innan om jag var du. Jag gör det för att jag inte känner att jag har något val. Vill göra allt jag kan för att undvika ett X till i samma äggledare.

Jag måste bara fråga er alla som "hänger" här i tråden. Hur har allt kring x:en påverkat er? Anledningen till min fråga är att det är 1,5 månad sedan de upptäckte mitt x och jag tyckte jag tog det ganska bra. Var inställd på missfall så själva delen med att det inte blev något barn den här gången gick ganska bra att acceptera. Men nu börjar det hela komma ikapp mig. Jag känner mig lite deppig, trött och less. Rädd för att få ett nytt X samtidigt som jag längtar tills vi kan försöka igen. Tycker att det är jobbigt att hålla uppe fasaden för dem som inte vet vad som hänt, samtidigt som jag inte heller vill att så många ska veta eftersom det känns väldig privat. Min man tycker att det är jobbigt att prata om det och, till skillnad från mig, så är han inte typen som ältar saker. Han är glad att jag är "frisk" nu och det är vad han fokuserar på. Självklart är han medveten om risken att det blir ett nytt x men samtidigt så väljer han inte tänka på det.

• Sunflower Sthlm

Tack för att ni delade med er om hur ni mår. Det känns på något sätt ändå skönt att veta att det finns flera i samma situation, det gör att jag känner mig mindre ensam i det här och den här tråden hjälper faktiskt mer än jag trodde den skulle göra. Glad Så tack för att ni ville dela med er!

Mika:
    Blir så ledsen när jag läser ditt inlägg, önskar att det vore nåt jag kunde säga mer att aldrig sluta hoppas. Tror och hoppas att allt kommer att lösa sig för dig.

Ting:
    Jag fick en spruta den 1 sep, värdena gick ner som de skulle så jag behövde bara ta en. Mådde inte alls illa av sprutan men blev däremot väldigt matt. Fick sprutan en onsdag och den helgen orkade jag ingen och sedan blev det gradvis bättre. Jobbade hemifrån delsvis måndag och tisdag och från onsdagen jobbade jag som vanligt. Hade väldigt ont i magen från dag 3-4 och framåt. Det värsta släppte efter nån vecka tror jag. Blödde hela tiden tills mitt hcg var under 5.

Angående hur farligt det är och hur länge man ska vänta innan man blir gravid igen så frågade jag det på mitt sista telefonsamtal med Sös. Jag har fått höra allt möjligt om hur länge man ska vänta m.m. så nu frågade jag och fick svar från självaste överläkaren på Avd. 72. Svaret jag fick var att dosen är så pass liten att den går ur kroppen på nån dag eller så. Risken att något ägg skulle skadas är minimal men om man vill kan man vänta en mens eller två för att vara säker. Anledningen till att vissa säger att man ska vänta i 3 mån är att, när man får metatrexat mot andra sjukdomar, så är det mycket större dos under längre tid. Då måste man vänta i tre månader då det finns risk för fosterskador.

Hoppas ni alla får en trevlig helg! Glad

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3