ewaulrica skrev 2010-11-09 20:41:53 följande:
hm...jag förstår precis vad du vill säga.. att "få barn" är något som vissa bara antar att man "får" bara sådär, utan minsta eftertanke och tacksamhet. Jag tror att det handlar om en ödmjukhet man måste lära sig, att förstå att alla i världen inte är lika lyckligt lottade, och att det måste få komma känslor som du har, typ ilska, därför att man själv tillhör de som inte har det lika lätt.
Fast å andra sidan kan man lätt fastna i de här tankarna också. Bara för att en människa har råkat bli gravid och inte har gått igenom mycket tufft innan behöver inte det betyda att man inte förstår de som får kämpa? Min svägerska och svåger har försökt i säkert 5 år med att få barn, och hon var rent ut sagt riktigt ELAK mot mig för att jag hade "spottat ut ungar". (jag fick 3 st på 2 år) Så långt får det ju inte gå heller. Jag sörjde, och sörjer fortfarande, väldigt med dem och det har jag sagt till henne också. Hon är typ den enda som inte sagt grattis till mig nu heller, och jag antar att det är för att hon sörjer så pass hårt och inte orkar. Men där är jag stor människa nog att förstå henne, jag är bara lite ledsen över att hon inte orkar glädjas med oss. Men som sagt. Jag förstår varför. (vet också att hon går och snackar med någon om detta, för hon har sagt att hon själv tycker att hon är elak mot de som får barn osv i sin närhet)
du får vara bitter! Det är ett helvete att gå igenom denna ovisshet och se den där jäkla mensen komma varenda månad!! :(
Jag pratade med en kompis om det hela, de hade också lite jobbigt att bli gravida men har nu barn. Jag berättade hur avundsjuk jag faktiskt är och hur hemskt det känns att vara avundsjuk på en nära vän men att jag samtidigt är glad för deras skull, för det är jag faktiskt och då tyckte hon att jag var storsint. Det fattar jag inte, det ena behöver ju inte utesluta det andra. Visst, jag är vansinnigt avundsjuk, men samtidigt vill jag inte att någon ska behöva gå igenom det jag har gjort så självklart är jag glad för hennes skull. Jag orkar bara inte prata graviditet med henne.