• Sunflower Sthlm

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Acinna, vad bra! Plus att det ju låter lovande med tanke på hur högt hcg du har. Lycka till!
    Kram

• Sunflower Sthlm
    InaV skrev 2010-11-24 18:56:27 följande:
    Detta X är ju inget man önskar på någon annan!! Men det är som en lättnad att jag hittade detta forum, och fann andra som mig. Såna som vet och förstår.

Jag drabbades av X 3e oktober, kvällen innan jag och min man skulle åka iväg på vår bröllopsresa. Snacka om usel timeing och vilken intensiv berg-och-dalbana känslomässigt man hamnar på!

Jag blev behandlad med en spruta cellgift i hopp om att slippa operation, vilket jag lyckades med.. Det tog 5 veckor för hcg't att sjunka till noll igen. Och nu har jag precis haft min "första normala" mens *jej*

Det tankarna snurrar mest kring nu är ju kring den längtan man har efter att få starta en egen familj. 
    Hur länge har ni väntat innan ni har försökt igen??

Kram till alla som har kämpat och kämpar sig igenom detta elände!!
    Hej och välkommen till vår lilla skara! Trist på omständigheterna bara. 

Jag fick också metotrexat (cellgift) den 1 september och det tog ungefär 4 veckor för hcg att komma ner under mätbara nivåer. Vad gäller hur länge man ska vänta så fick jag först höra 3 månader men sen fick jag prata med överläkaren som sa att dosen är så pass liten att den går ur kroppen på en gång och att risken för ev. missbildning hos fostret är i princip obefintlig. Eftersom jag har båda äggledarna i behåll så har jag blivit lovad spolning av äggledarna och det får man inte göra förrän 3 menscykler har passerat och det har det snart gjort. Min man och jag bestämde oss oavsett för att vänta in spolningen innan vi börjar försöka igen och när den är gjorde har det gått mer än tre månader sedan sprutan iaf.

Håller med om att längtan efter att få försöka igen är stor samtidigt som jag är livrädd för att få ett nytt X. Därför känns det skönt med spolningen så vi får veta hur passagen är i mina äggledare.
  • Sunflower Sthlm

Vilken aktivitet det var här igår. Glad Och välkomna ni nya!

Stort grattis Acinna, jag är verkligen glad för din skull. Och visst är jag avundsjuk, det skulle vara att ljuga om jag inte erkänner det men samtidigt så är jag ärligt glad för din skull! Plus att det ger mig lite extra hopp eftersom vi sitter i samma sits du och jag med båda äggledarna i behåll.

För mig går det framåt, jag har fått en tid för spolning den 9 december. Wohoo! Glad Och sen kör vi igång igen. (Om det nu inte visar sig att jag inte har någon passage alls men... det återstår att se. ) Som jag har längtat efter det här.

• Sunflower Sthlm

Mmmbop:
    Jag fick cellgift den 1 september efter att ha åkt till min vanliga gyn som skickade mig vidare till Sös. Hade ungefär 520 i hcg när jag fick sprutan och det tog totalt ca 4 veckor innan värderna var nere på under 2 (omätbart). På Sös (vet inte om det är en generell regel) så vill de att hcg minskar minst 15% från första mätningen några dagar efter sprutan till andra mätning tre dagar efter det. Mitt hade minskat 16% så jag fick gå på extra kontroller. I efterhand tror de att mitt minskade så sakta eftersom jag startade på en ganska låg nivå och när det väl började minska så gick det fort. Från 480 till 240 osv.

Jag blev väldigt matt av metotrexatet men mådde aldrig illa. Första helgen vilade jag mycket men sen blev det sakta bättre. Började jobba hemifrån efter 5 dagar och gick till jobbet efter en vecka.

Har hunnit ha mens två gånger sedan dess (har kort cykel) och ska få spola äggledarna den 9 dec. Vet att många har fått strida för att få spola så jag är nöjd. Eftersom jag har båda äggledarna i behåll så känns det skönt att veta om de fundgerar eller ej.

Såhär i efterhand är jag glad att jag slapp operation även om jag givetvis är rädd att det ska hända igen. Känns därför extra skönt med berättelser som Acinnas. Glad

Fråga gärna om du undrar något, vi är ju alla här för att hjälpa och stötta varandra! Den här tråden har verkligen hjälpt mig de senaste månderna.

• Sunflower Sthlm

Magdalena:
    Hur går det för dig? Var det idag du skulle ta gravtest eller minns jag fel?

RaraS:
    De kan se både före och efter ägglossning vilken sida det är på. Vet dock inte hur länge innan ägglossning, jag var hos gyn precis innan ägglossning och hon såg en fin äggblåsa på vänster (hade mitt X på höger så det är skönt att veta att vänster jobbar på också. Glad) När jag fick mitt X och var på vul så visade gynekologen mig hur högra äggstocken såg ut efter ägglossning. Det är som ett moln ungefär. Ser jätteskumt ut.

Håller oavsett tummarna att det tagit sig!

• Sunflower Sthlm

Shit vad stressad jag blir av att läsa om endometrios och att flera av er har det... Jag fick diagnosen IBS för länge sedan men en hel del av era symtom stämmer mig mig, såsom problem med urinblåsan som du har Mika. Gick in på nätet och läste om endo och där står det att vissa symtom kan förväxlas med IBS...
    Shit, vad ska jag göra??? Får panik, det sista jag vill är att dessutom ha endo. Hur gör man för att få det utrett?

Och som en bonus fick jag ägglossningsflytningar idag, ca en vecka efter när jag borde ha haft ägglossning. Fattar ingenting. Jag har ju tid för spolning i början på december, vore ju just typiskt om min cykel helt plötsligt ska ändra längd med en vecka (om jag inte har fel förstås. :) )

• Sunflower Sthlm

Mika: Då håller vi tummarna för att det är IBS:en som spökar för oss båda. Har ju hellre det än endo, lätt! Men vi ska nog se till att få en undersökning gjord, om inte annat för att lugna alla hjärnspöken som nu kommit igång på allvar.

Mina problem har dock blivit värre efter X:et, så jag hoppas i min enfald att det bara är tarmarna som är otroligt störda av blödningen från äggledaren.

• Sunflower Sthlm

Humlan:
    Om du inte får fart på magen tycker jag du ska gå till apoteket och prata med dem då det finns hjälp att få. Jobbigt att vara förstoppad, det vet jag alltför väl av egen erfarenhet. Det finns både medel som tillför vätska till tarmen och bulkmedel som ökar volymen genom att binda vatten. Vet inte vad som skulle vara bäst för dig, men det är ju bara att fråga. Det viktigaste är iaf att du inte tar något som är laxerande eftersom det kan störa hela tarmen.

Hoppas du känner dig bättre snart!

• Sunflower Sthlm
    MelindaBjörk skrev 2010-11-29 12:49:18 följande:
    Idag vaknar jag av världens jävla illamående :( det var inte långt ifrån att jag kräktes! Hmm..
    När har du BIM?
  • Sunflower Sthlm

Idag är en riktigt bra dag! Det är tre månader sedan jag fick metotrexatet och om en vecka ska jag få spola äggledarna. Är så galet glad idag, vår långa väntan på att börja försöka igen är snart över. :)

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3