• Sunflower Sthlm

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Wohoo! Det sitter på rätt ställe! Man såg en hinnsäck som motsvarade vecka 5+3, vilket är nästan precis vad jag trott samt gulekroppen. Inget foster än men det skulle dröja ett par dagar till så det var helt i sin ordning. Kan inte fatta det, äntligen! Tredje gången gillt helt enkelt. :)

• Sunflower Sthlm

Lemis:
    Ja, telefoner stavar lite som de vill, för mig höll det på att bli guldhjälmen istället för gulekroppen. :)
    Jag mår lite illa nästan konstant, brösten ömmar och mina tarmar verkar ha slutat jobba nästan helt. Men annars ok. Är så glad att jag äntligen är gravid att varje symtom nästan känns som en seger i sig eftersom det är kvittot på att allt är ok.

Raras:
    Träffade inte min vanliga gyn men hon lovade att jag skulle få komma tillbaka om det var för tidigt och att hon skulle höra av sig efter sin semester. Han jag träffade idag tyckte att i och med att man såg gulekroppen, så ansågs jag vara så pass ok att jag hänvisas till mödravården nu. Så vi får se vad min vanliga säger när hon kommer tillbaka. Om hon säger nej kommer jag att göra ett nytt vul privat för mina nervers skull. Känner att jag gärna vill se hjärtat slå.

• Sunflower Sthlm

Acinna: Fördelen med att bo i Stockholm är att det finns så många privata mottagningar, så om min gyn inte vill ge mig ett till vul så kan jag gå till någon annan. I värsta fall får jag betala men det är det värt i så fall. Men, jag ska ringa min gyn nästa vecka och se vad hon säger. Hon känner mig och min oro väl vid det här laget, så jag hoppas att hon kommer att förstå.

Raras: Tydligen bildas ingen gulekropp om det är en falsk hinnsäck. Och i och med att jag inte blöder så ska det inte vara någon fara. Men, som sagt, jag vill gärna se hjärat slå för att vara säker.

Tack ni andra för att ni gratulerat mig. Jag vet hur jobbigt det är när man sitter där och någon annan plussar, en del av en blir glad och en annan del blir avundsjuk. Så var det iaf för mig, så tack! Jag uppskattar det verkligen! Glad

• Sunflower Sthlm
    RaraS skrev 2011-05-31 08:34:58 följande:
    Aha, är det så det funkar! Men lite konstigt ändå, vad "levde" våra X på om de inte hade någon gulekropp? En del har ju både X och falsk hinnsäck och blöder inget. Jaja, ibland får man acceptera att man inte fattar allt och spara sina frågor till nästa gång man gör ett besök hos gyn! Skönt ändå att allt såg bra ut!
    Så som jag fattat det (kan dock vara fel Glad) så bildas gulekroppen där embryot är eftersom det är gulekroppen som ger näring till embryot innan moderkakan är utvecklad, eller nåt sånt. Så när man får en falsk hinnsäck så bildas ingen gulekropp och får man en falsk hinnsäck plus ett X så finns gulekroppen i äggledaren med embryot. Sen om det finns en till hinnsäck där gulekroppen och embryot är, har jag ingen aning om, men det känns ju lite troligt. Glad

Det han menade när han sa att jag var "safe" var att, eftersom gulekroppen bildats i hinnsäcken i livmodern, så måste jag ha släppt två ägg som båda ska ha blivit befruktade för att jag skulle få både en graviditet som sitter rätt och ett X.
  • Sunflower Sthlm
    RaraS skrev 2011-05-31 11:50:12 följande:

Oj, jag var tvungen att googla lite för att reda ut begreppen. Men det verkar som vi (i alla fall jag) blandar ihop begreppen ”Gulesäcken”och ”Gulekroppen”.

”Gulesäcken” är en av de tre fostersäckarna. "Gulesäcken" kan ses som en tidig moderkaka som förlorar en del av sin betydelse när den riktiga moderkakan är färdigbildad.

”Gulekroppen” finns inte i livmodern utan bildas på äggstocken, på den plats där äggblåsan fanns innan det blev ägglossning. ”Gulekroppens” uppgift är att tidigt i graviditeten utsöndra graviditetsbevarande hormoner.

Jag blev i alla fall lite klokare!

Ja, jösses. Glad Det är ju jag som är förvirrad. Givetvis menar jag gulesäcken, ber om ursäkt för min förvirring. Man såg alltså gulesäcken i hinnsäcken så att säga. Tack för att du rättade mig!
  • Sunflower Sthlm
    My sunshine skrev 2011-06-07 03:29:38 följande:
    Har lite fundering kring det här med spolning av äggledare.
    Jag ska på börja utredning nu när dom vet efter operationen att ena äggledare är igenstockad och att jag hade X i den andra. Måste boka tid för spolning men är jätte orolig.
    Gör det ont? läste någonstans att om man har stock så gör det himlas ont och jag har ju det.. usch kanske inte är så farligt men är det nån här som haft stock och gjort spolningen?
    Hur upplevde ni det? Borde jag ta med sambon så han får köra hem sen efteråt då sjukhuset ligger ca 150km från vars vi bor eller kan jag köra själv?
    Usch så orolig att de hänt något med den andra nu också efter operationen :/
    Jag har spolat mina äggledare, den ena hade fri passage och i den andra gick det inte att avgöra om det var passage eller inte. Med andra ord nästan helt stopp. För mig gjorde det ingen skillnad på vilken äggledare de spolade, gjorde jätteont ändå, även i den som det var fri passage i. Men, jag har problem med tarmarna så jag vet inte om jag är extra känslig, vet att Mmmbop gjode en spolning och hon tyckte inte att det gjorde särskilt ont så det är nog olika. Jag hade min man med mig som körde, hade inte velat åka själv oavsett, eftersom jag inte visste vad undersökningen skulle visa, men jag tror nog du kan köra själv om du vill. För mig höll smärtan bara i sig just under själva spolningen.

Lycka till!
  • Sunflower Sthlm
    My sunshine skrev 2011-06-08 09:08:00 följande:
    Oh usch nu blev jag ännu nojjigar :S haha jo klart skönt att ha med han men tänkte så han slipper ta ledigt från jobbet då vi vet vad som e felet men tror jag tar med han ändå känns så läskigt.
    Det kommer att gå jättebra! Det är inte alls säkert att det gör ont på dig bara för att det gjorde det på mig. Min man väntade i väntrummet och en sköterska höll mig i handen under själva spolningen. Men det var skönt att ha min man med, även om han "bara" körde mig dit och hem och väntade i väntrummet. Glad
  • Sunflower Sthlm
    Mmmbop skrev 2011-06-09 07:24:05 följande:
    Tack allihopa =)

Hur mår ni som är preggo då?
    Vad härligt! När åker du till Köpenhamn? Hoppas verkligen det går vägen nu!

Vad gullig du är som frågar hur det är med oss som är gravida! Jag mår sådär, konstant illamående, tarmarna har slutat jobba nästan helt och jag är vansinnigt trött. Men annars är det bra. Glad Börjar så smått förstå att jag faktiskt är gravid och bara tanken på det gör att jag står ut med nästan vad som helst.

Har äntligen pratat med min gyn, hon hörde på mig hur orolig jag är så jag har fått tid för ytterligare ett vul, den 20 juni, då jag är i vecka 8+2, känns så skönt! Det är verkligen en lyx att ha en så förstående gynekolog.
  • Sunflower Sthlm
    Lemis skrev 2011-06-16 19:13:40 följande:
    Hur går det för alla här inne? Jag bör har än nu så här är extra mycket mys innan mannen gå på natt jobbet. Hur är det med er gravida flickor?
    Jodå, tiden sniglar sig fram, jag mår konstant illa och vill bara sova men annars är det fint. Glad Var på inskrivning hos BM idag och på måndag är mitt nästa vul. Känns fortfarande så overkligt att jag är gravid att det ska bli skönt att (förhoppningsvis) få se en liten ärta och hjärtslag på måndag. Om inget är fel förstås, men det håller jag tummarna för att det inte är. Vecka 9 imorgon så det tar sig. Glad
  • Sunflower Sthlm

Supers:
    Jag gjorde en liten fuling för jag fick inte heller någon undersökning. De tyckte att, eftersom jag behandlades med cellgift, så skulle det inte behövas. Men jag ringde bara till min gyn och sa att jag hade ont i magen och frågade om jag fick komma in för kontroll och det fick jag. Och med fuling menar jag i mitt fall att det förmodligen var tarmarna som spökade men det sa jag inte till gyn. Fick en extra koll och allt så fint ut. Och du har ju faktiskt ont så du borde verkligen få en tid. Galet.

Hur är det med er andra? Synd att det inte tog den här månaden Grip! Håller tummarna för dig Mmmbop!

Kram på er och trevlig helg!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3