• Sunflower Sthlm

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

ewaulrica skrev 2011-01-12 20:22:19 följande:
    Det är jag med på. Men om du har tagit ett digitalt test där det står gravid på så ligger ju känsligheten oftast på runt 45 på dem? Om du hade 10 då borde det ju inte ens ha visat positivt?
    Vet inte om jag hänger med på hur du menar. Alltså, jag gjorde ett digitalt test den 3 jan. Hcg 10 hade jag den 10 januari. Alltså måste mitt hcg varit högre och sen gått ner, för att nu gå upp igen. Det var därför de trodde på missfall på gynakuten när jag var där den 10 jan.
  • Sunflower Sthlm
    ewaulrica skrev 2011-01-12 20:30:55 följande:
    Tror jag lämnar den här tråden för gott nu, helt allvarligt. Tycker tonen har blivit alldeles för hård och man har nästintill fått "skämmas" för att man har lyckats blivit gravid. Det har varit en tråd som har varit väldigt positiv och stöttande och tycker folk att jag, som faktiskt har hängt här över ett år, skulle skriva saker för att skrämma folk, ja såna människor klarar jag mig utan!
    Klart du inte ska lämna tråden. Jag tackar för att du ber om ursäkt och det kanske är så att jag är extra känslig just nu, men jag tog väldigt illa vid av din kommentar. Jag måste sjukt dåligt just och det sista jag vill ha kastat i ansiktet är att det kan vara cancer. Men jag accepterar som sagt din ursäkt och hoppas vi kan lägga ner den här diskussionen nu.

Jag har dessutom aldrig antytt att du ska skämmas för att du är gravid. Jag är genuint glad för din skull! Jag är glad för alla som plussar. Självklart är jag avundsjuk, men också glad.

Så, nu glömmer vi det här och ser till att tråden blir lika trevlig som den har varit innan.
  • Sunflower Sthlm
    ÄrtaMärta skrev 2011-01-12 20:35:22 följande:
    Det är det jag sitter och funderar på, kan ett hcg gå ner för att sen gå upp igen?
    Hmm .. ingen som vet? Själv har jag ingen aning.
    Vad säger läkaren om att du testat positivt med ett digitalt? För den ska ju vara riktigt säker ju.
    Jag vet, det är jätteskumt. Jag berättade för henne, när jag kom till gynakuten, att jag testat två gånger, varav ett digitalt och både visat att jag var gravid. Då trodde hon, med bakgrund av att jag hade 10 i hcg, att det var ett missfall. Idag har vi inte pratat om det alls, ska fråga nästa gång hon ringer, eller på tisdag. Skumt är det iaf. Jag kan ingenting om sånt, jag är ju bara ekonom. :)

Läkaren sa i och för sig att hon haft en patient som hade sjunkande hcg och blödningar, där det sedan ökade igen och tjejen fick barn tillslut. Men samtidigt så menade läkaren att det var så pass ovanligt att jag inte skulle förvänta mig något sådant. Det gör jag inte heller, men man kan ju hoppas. Men jag tror mer på att det kommer att gå åt skogen.
  • Sunflower Sthlm
    Mika1980 skrev 2011-01-12 20:33:22 följande:
    Förresten Sunflower, du skrev att det här kommer påverka ditt arbete med alla undersökningar osv - ska du inte vara sjukskriven nu? Även om du inte mår dåligt fysiskt så påverkar det ju en mentalt. Men du kanske mår bättre av att fokusera på jobbet? Om det är ett nytt X, vilket vi verkligen hoppas att det inte är, borde läkaren i alla fall sjukskriva dig tycker jag. Jag blev sjukskriven direkt när de upptäckte X:et, i 2 veckor. Och då hade jag redan varit sjukskriven utan läkarintyg 1 vecka pga "missfallet" (hann bara jobba några dagar mellan). Jag kunde inte alls tänka på att jobba i den situationen.
    Nej, jag vill jobba. Fysiskt mår jag ju bra och jag tror att det är bra för mig att ha något annat att tänka på. Min chef vet dessutom allt jag har gått igenom och även vad jag går igenom nu så jag får jobba som jag vill, jobba hemifrån om det passar mig bättre och så.
  • Sunflower Sthlm
    Mmmbop skrev 2011-01-12 21:43:55 följande:
    Jag håller med RaraS och Mika. Jag tror inte EwaUlrika skrev om cancer för att vara elak eller skrämma upp folk utan av genuin omtanke att det kunde vara något att kolla upp. Precis som jag skriver till tjejer med symptom på utomkveds att kräva att kolla upp det ordentligt. Jag förstår att både Lillafrugan och Sunflower är i ett känsligt läge just nu och man får vara lite extra omtänksam . Men sluta genast att vara elaka med varandra! Då får ni ta det i en annan tråd. Här stöttar vi varandra och tar man illa upp kan man påpeka det på ett snällt sätt utan hård.

Alla ska känna sig välkomna och känna sig trygga med att ventilera det dom är oroliga för!

Kram på er allihopa!
    Har jag varit elak? Det enda jag sa var att jag tyckte att det var en onödig kommentar och det tycker jag fortfarande. Men snälla, kan ni andra släppa det nu, ewaulrika har bett om ursäkt och jag har accepterat den.
  • Sunflower Sthlm
    ÄrtaMärta skrev 2011-01-13 10:25:16 följande:
    Jag är mest fundersam över den låga hcg.n, ska man inte ha betydligt högre i vecka fem/sex? Jag hade som sagt över 3000 och det tyckte läkaren var alldeles för lågt.
    Nu tycker jag att vi slutar att prata om mitt hcg. Givetvis är det för lågt och jag är helt övertygad om att det är inte är en normal graviditet. Men eftersom det är så pass lågt så finns det ingenting att göra just nu mer än att vänta och se. Man ser ju inget på vul så jag ger dem tills mitt inbokade vul på tisdag i nästa vecka för att se vad planen är för mig då. Det är skit att det är såhär och jag mår fruktansvärt dåligt av hela processen men vad kan jag göra?
  • Sunflower Sthlm

Lappgeten:
    Hur går det för dig? Skönt om det inte är ett nytt X iaf, även om missfall är inget man önskar någon heller såklart. När ska du ta nya prover?

• Sunflower Sthlm
    ÄrtaMärta skrev 2011-01-13 12:02:23 följande:
    Absolut, jag undrade mest då jag själv inte förstår tabellen, tabellen jag la in igår visade ju allt mellan 4 och uppåt för vecka 5, det vara bara en fråga av intresse då jag själv inte har ngn aning.
    Alla har haft så olika hcg värden här, inget annat menat.
    Ledsen om jag lät hård, inte menat så. Jag spekulerar själv hela dagarna vilket gör att man blir lite koko. Glad Det jobbigaste är ju just det att tabellen visar att det skulle kunna vara en vanlig graviditet. Tror inte att så är fallet, men tyvärr har en strimma av hopp tänts hos mig, vilket är helt onödigt. Missfall är uteslutet enl. läkaren så då är det bara X eller normal graviditet kvar, men som sagt. Med min historik och nivå på hcg så känns det som att det är ett nytt X. Trist bara att det kommer att ta sån tid för dem att hitta det, om nu mitt hcg ska öka i den här takten.
  • Sunflower Sthlm
    Mmmbop skrev 2011-01-13 13:18:07 följande:
    Det verkar tom vara olika från sjukhus till sjukhus i samma landsting (vilket vi iof har bekräftat tidigare med) för ajg fick gå och ge samma tid med 48 timmars mellanrum under utredningen och det var på KI i Solna, men verkar inte vara så på SÖS...
    Jag ska lämna med 48 timmars mellanrum nästa vecka, och det är på SÖS så det är nog olika från patient till patient. Sist har jag redan fått diagnosen när jag kom till SÖS så då togs inga prover utan jag lades in direkt.
  • Sunflower Sthlm
    Theina skrev 2011-01-13 13:50:49 följande:
    Jag har fått tid för VUL på måndag för att kolla om denna graviditeten också är ett x. så fruktansvärt nervös och sen jag ringde dit imorgon och fick en tid tycker jag mig känna jättemånga symptom på x.. så jobbigt!! På måndag är jag i vecka 5+4. Sist opererades jag i vecka 6+0 och då hade jag symptom några dagar tidigare.. jag kan absolut inte tänka på något annat och jag vill bara ha måndag så jag vet.. 
    Håller tummarna för att den sitter rätt den här gången! Vet precis hur jobbigt det är att gå och vänta.
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3