• Sunflower Sthlm

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Hej alla,

Jag har medvetet hållit mig härifrån ett tag, har inte mått så bra att jag orkat hänga här i tråden. Blev ju friskförklarad den 18 januari och slapp fortsätta lämna prover för att de var så säkra på att det var ett missfall. Jag bad om prover men de sa nej... den 31 januari fick jag fortfarande plus på gravtest så jag ringde sjukhuset där jag varit tidigare och de sa åt mig att komma in. Det visar sig att mitt hcg gått upp igen och de är jättekonfunderade. Jag får lämna prover med 48 timmars mellanrum och proverna ökar såklart alldeles för lite för att vara normala på något sätt. Läkaren hävdar att jag kan ha haft ägglossning och att det är en ny graviditet men jag visste redan då att så inte var fallet.

Kände att jag inte blev tagen på allvar så nu har jag bytt läkare och går på kontroller hos min vanliga gyn istället. Gjorde vul igår och lämnade nya prover som ligger på samma nivå som förra veckan tyvärr... men har idag fått som en mensliknande blödning och fruktansvärda smärtor till det så min gyn tror att min kropp har tagit hand om det av sig självt nu. Det här är första blödningen sedan min mens i december... Sjukt drygt men jag är ändå positiv nu, har blött stora klumpar och annat konstigt så jag ska ta ett gravtest imorgon och se vad det visar.

Ja, nu vet ni vad som hänt med mig. Orkar förhoppningsvis hänga lite mer i tråden nu, särskilt om provet på måndag visar att mitt hcg är omätbart.

• Sunflower Sthlm
    Veronica1 skrev 2011-02-10 10:30:37 följande:
    Usch, va jobbigt det låter för dig! Kan tänka mig hur du mår, jag gick  igenom liknande fast ändå ganska nyligen, jag är fortfarande inte klar med proverna, man blir så sjukt knäckt. Jag känner fortfarande att jag är tröttare än normalt, det har väl tagit på psyket rätt hårt kan jag tro. Hoppas att du blir bättre snart! Håller tummarna att provet är bra på måndag.

Kramar
    Visst opererades du till slut? Har inte hängt med helt i tråden känner jag. Jag fick ju metotrexat (cellgift) den 1 sep så jag känner mig rätt less på det här nu. Ska ha ett samtal med min gyn när det här är över för att försöka få reda på om det här var ett missfall eller ett nytt X och hur vi ska gå vidare. Jag har ju båda äggledararna kvar och den som X:et satt i verkar vara skadad. Jag orkar helt enkelt inte gå igenom det här ytterligare en gång.

När är din nästa provtagning?

Kram
  • Sunflower Sthlm
    Veronica1 skrev 2011-02-10 21:15:29 följande:
    Jag har inte heller hängt med riktigt, det har varit så mycket nu så jag har inte riktigt orkat på samma sätt. Va jobbigt för dig att inte veta & trist att äggledaren är skadad. Förstår att du inte orkar... Ja jag opererades, X:et satt längst ut på högra äggledaren, så en liten bit ca 2 cm av äggledaren togs bort. Nästa provtagning är på onsdag, då ska det nog vara bra. Hoppas det går bra för dig oxå så du får ett slut på allt det här.

Kramar
    Kanske ska tillägga att jag blev friskförklarad i slutet av sep, det här har alltså inte pågått sedan dess utan sedan i början på januari. Såg att jag skrev lite otydligt. Det här är mitt andra X (om det nu är ett X) eller mitt första missfall.

Hur menar du med längst ut? I vilken ände? Har de tagit bort en bit och sytt fast den igen då? Ursäkta om jag ställer jobbiga frågor, men jag blir lite nyfiken på hur de har löst det för andra.

Håller tummarna för att ditt hcg är nere på omätbara nivåer på onsdag!
  • Sunflower Sthlm
    ÄggetochOliven skrev 2011-02-10 22:49:16 följande:
    Enligt läkaren så är sannolikheten liten att den äggledare där X:et satt kommer att fungera normalt nu efteråt. Hade det inte då varit bättre att ta bort den egentligen? Jag blev orolig när han sa så, då är väl risken jättestor för ett nytt X där?
    Jag förstår din oro då jag har precis samma problem så att säga. Fick metotrexat och har därför båda äggledarna i behåll. Spolade dem i december och fick konstaterat att den som mitt X satt i förmodligen inte hade passage. Pratade med min gyn om det och hon sa att, bara för att det inte var passage då, så betyder det inte att det alltid kommer att vara så. Äggledarna kan vidga sig av sig självt, det hände LillaFrugan. Så visst är risken större i och med att äggledaren en gång varit med om ett X men det betyder inte att den är skadad för alltid. Klen tröst jag vet men jag ville bara förmedla vad jag fått veta och hoppas det kan lugna dig en aning. Hör med din gyn om du kan få en spolning. De brukar inte vilja göra det förrän tidigast tre till sex månader efter X:et (eller när du haft mens tre gånger) men det kanske kan vara skönt att prata med din läkare om det nu ändå.
    Kram och lycka till!
  • Sunflower Sthlm

Jag brukar räkna BIM 14 dagar efter ägglossning. Vanligtvis har jag en kortare lutelfas på 12 dagar men jag räknar med 14 för att ha marginal och inte börja testa för tidigt. Tror att man brukar säga att 14 är standard.

• Sunflower Sthlm

Miny:
    Vad underbart! Blir så glad för din skull!!! Självklart också avundsjuk men på nåt vis är man ändå extra glad när någon i tråden plussar eftersom man vet vad alla gått igenom.

• Sunflower Sthlm

Själv har jag en brutal svacka idag. Mitt hcg har minskat med nästan hälften från förra tisdagen men det går så segt. Ska tillbaka nästa vecka och då hoppas jag verkligen att det är nere på noll igen. *suck, suck* Det enda positiva i det är dock att min gyn inte tror att det var ett X utan ett

Dessutom, som en liten bonus på den redan jobbiga situationen, så berättade min bästa vän att hon är gravid. På första försöket. Jag är såklart glad för hennes skull och för att hon slippit gå igenom vad jag har tvingats göra men är samtidigt så avundsjuk att jag håller på att gå sönder inombords. Hon fick veta för en vecka sedan och har haft ångest sedan dess eftersom hon inte vill att jag ska bli ledsen. Och det är ju också hemskt, att hon inte är glad eftersom hon vet att jag blir ledsen. Känner mig hemsk. Men samtidigt säger hon att det är så tidigt i graviditeten och att hon inte kommer att vara glad förrän efter vecka12 iaf.

• Sunflower Sthlm
    Mmmbop skrev 2011-02-17 21:07:18 följande:
    Jag tror det har att göra med att varje försök kostar mig 10 000:- så det är dumt att chansa med vänster sida. Ni har ju lite flexiblare möjligheter som har pojkvänner.

Jag har bara haft ett x.

Läkaren (som inte visste att jag är singel och åker till Danmark) som jobbade på Huddinge ville inte spola alls utan rekomenderade direkt IVF. Hade jag haft kille hade jag alltså inte fått spola utan istället fått göra en IVF. Det tycker jag var lite annorlunda... Inte hört om någon annan som fått den rekomendationen.
    Det var ju skumt att de ville ge dig IVF, du har ju fortfarande en äggledare som förhoppningsvis fungerar. Det är väl bättre då att spola kan jag tycka. Jag fick spola vilket både Sös och Ultragyn tyckte var självklart i och med att jag fick metotrexat och har kvar båda äggledarna.
  • Sunflower Sthlm
    Veronica1 skrev 2011-02-18 09:58:29 följande:
    Har väl aldrig längtat efter mensen så som jag gör nu!!! Tog hcg i onsdags & läkaren ringde nu på morgonen & nu var det nere på 8, trodde det skulle vara nere på 0 nu! Igår var det 4 veckors sen jag opererade mig & då var mit hch på nästan 17000 & nu 8, skulle ta ett nytt om 3 veckor för att vara säker på att det är på 0 då, vilket läkaren var helt säker på. Tyckte att jag kände av ÄL för en vecka sen, så då borde mensen komma om en vecka, hoppas!!! Jag trodde att hcg var tvungen att vara nere på 0 innan mensen kommer, men hon sa att det är så olika, behöver absolut inte vara så.

Hur har det varit för er???

Trevlig helg & kram
    Jag fick metotrexat och mitt hcg var nere på noll efter ungefär 27dagar. Då slutade jag blöda, för första gången på nästan totalt två månader. Mitt hcg var 520 när det vände och gick neråt igen. Jag slutade blöda och sen fick jag som mens några dagar efter det. Sen fick jag min första "riktiga" mens 21 dagar efter ytterligare 21 dagar och sedan dess har det rullat på det som det förutom att cyklen har blivit först kortare och sen längre än innan. Skumt.

Skönt att du snart är nere på noll, vet hur underbart det känns!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3