• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Pemberly

Direkt efter mitt utomkvedeshavandeskap 2008 kände jag inte behov av att gå och prata med någon. Däremot nu i augusti efter mitt missfall kände jag att nu blev det bara för mycket motgångar. Först utomkvedeshavandeskap sen fertilitetsutredning, massa ivf-försök (varav ett ju gav oss vår son) och så nu i år två missfall. Jag var helt under isen och blev rekommenderad en psykolog av min ivf-klinik som jag var och pratade med en timme och jag tyckte det kändes bra att prata med henne. Hon hjälpte mig att se vilka styrkor jag har som kan hjälpa mig att klara mig igenom ytterligare behandlingar och besvikelser när det inte lyckas

• Supers

Ja det är fan tufft...det är helt otroligt att man hittar styrkan att gå vidare. . ...idag började jag lipa av att en kund var otrevlig mot mig i telefon... det tar ett tag att resa sig upp igen.....en dag i taget.

Tur att jag har en underbar sambo som jag kan prata med & alla här på forumet är ett stort stöd..vet inte vad jag hade gjort om jag inte hade hittat denna tråd :) den har hjälpt mig mkt.

Kram till alla

• Supers

Fick precis reda på att jag ska bli faster....känner mig hemsk som gråter över våran olycka när det är mindre lillebror..det gör ont även om jag är glad för deras skull...tiden läker alla sår eller?

• Saffron
    Supers skrev 2013-09-14 12:14:31 följande:
    Fick precis reda på att jag ska bli faster....känner mig hemsk som gråter över våran olycka när det är mindre lillebror..det gör ont även om jag är glad för deras skull...tiden läker alla sår eller?
    Åh,,,
    Vet precis hur det känns.
    Min bror och hans fru har också haft lite problem att bli gravida, och adopterade en liten flicka från Sydafrika för 4 år sedan.  Förra året, en vecka före mitt och min mans bröllop fick jag ett samtal. De väntade barn. Reaktionen (normal) hade varit att man blivit överlycklig och grattat. Jag grät hela eftermiddagen. Inte för att jag missunnar min bror och hans fru ett barn, men jag sörjde över vår barnlöshet. Det hjälpte ju inte resten av deras graviditet att översållas med ultraljudsbilder och magbilder och, (ja, ni förstår) hemma hos mina föräldrar. När barnet var fött (en son), döptes han till samma namn som min man och jag hade tänkt om vi hade fått en son (min morfars namn). Ny eftermiddag med gråt.

Kämpa på! Det måste bli vår tur snart!
  • Saffron

En vecka efter ägglossning! Känner typiska tecken med stora, ömmande bröst, är varm, metallsmak i munnen vid ansträngning... Man är väl dum som tror att det kan ha lyckats första gången efter operationen. Samma symtom brukar jag ju ha i gulkroppsfasen. Men det finns en gnutta hopp (som givetvis kommer att grusas om ca en vecka).
    Det finns ju vissa som menar att man blir lättare gravid direkt efter missfall? Samma gäller väl inte för utomkved? Eller?

• adnils

I november / december så var jag fram o tillbaka till sjukhuset gjorde vul och hcg mätningar. Läkarna misstänkte utomkveds men dom såg aldrig något. Så var troligen ett vanligt mf.

Nu är jag gravid igen, v 6 (5+4) idag. Imorse blödde jag lite, och sen under dagen har det kommit lite bruna flytningar. Är orolig att det ska va X.
    Har också emellanåt lite ont i magen.

Vad tror ni? Borde jag ringa gynkliniken även fast dom bara har nr till akutfall nu på helgen.

• Pemberly

Jag tycker du ska ringa adnils. Att ha bruna flytningar och lite ont tycker jag bör var tillräckligt skäl när man haft utomkvedshavandeskap förut. Kanske tycker de att du kan vänta med att komma på kontroll men lämna det till dem att bedöma tycker jag

• acinna
    adnils skrev 2013-09-14 17:57:01 följande:
    I november / december så var jag fram o tillbaka till sjukhuset gjorde vul och hcg mätningar. Läkarna misstänkte utomkveds men dom såg aldrig något. Så var troligen ett vanligt mf.

Nu är jag gravid igen, v 6 (5+4) idag. Imorse blödde jag lite, och sen under dagen har det kommit lite bruna flytningar. Är orolig att det ska va X.
    Har också emellanåt lite ont i magen.

Vad tror ni? Borde jag ringa gynkliniken även fast dom bara har nr till akutfall nu på helgen.
    Hoppas du ringt, för som du beskriver hur du har det började turerna med vårt X!
  • acinna

17 september är förbi, och mitt humör är bättre. Skrev så här på Facebook den kvällen:

"Idag är ett datum som för alltid kommer skava i mitt hjärta! 17 september 2010 grusades drömmen om en familj, om att få barn tillsammans. Då var vår 5 veckors helvetesresa äntligen över, jag gick från gravid i vecka 10+0 till ogravid med en 
    trasig, ärrad och för alltid skadad äggledare, en äggledare som för alltid kommer göra att risken finns att råka ut för en ny helvetesresa... 
    Detta var dagen när mitt "pågående missfall", "ma", "livmoderhalsgraviditet" äntligen fick sitt rätta namn, nämligen utomkvedeshavandeskap! 

Nu tre år senare ligger jag i min säng och ler trots sorgen. Jag har sedan dess välsignats med två underbara barn istället för en ny helvetesresa!!!"

Och så klart var där med bilder på mina skatter!

Hoppas allt är bra med er andra här inne också! 

Opererad för X i vänster ÄL 17/9-10, men har båda ÄL kvar. E 110731 & L 130127
  • Pemberly

Allt bra med mig! På måndag ska jag få insatt ett av våra frysta embryon så nu är jag full av hopp igen att vi ska få ett barn till nästa år. Sen om försöket misslyckas kommer jag att bli oerhört nedstämd och om det lyckas så blir det glädje blandat med oro över utomkvedeshavandeskap eller missfall igen. Jag har nyligen kommit på att detta att hålla på flera år med att försöka få barn och pendla mellan hopp och förtvivlan kanske är lite som att ha bipolär sjukdom. När jag som nu är hoppfull över att vi snart ska försöka igen så känner jag mig full av energi och får massor gjort både på jobbet och aktiviteter med sonen. Andra perioder är jag nedstämd efter att försök misslyckats eller som allra värst när jag fick missfall. Så har det varit nu nästan 5 år sedan jag fick mitt utomkvedeshavandeskap och så kanske det fortsätter tills jag blir för gammal för att få barn. Bara att gilla läget eftersom jag och min man inte vill ge upp hoppet om minst ett barn till.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3