• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • mariekarolina

Ok, hoppas de bara är något tillfälligt för nu är jag inne på 6e dagen över tiden och ingen mens. Vore trist om jag skulle få jättelånga menscyklar helt plötsligt :/

Har iaf beställt test nu så hoppas de är snabb leverans så jag kan ta reda på om kroppen krånglar eller om jag faktiskt på något sett lyckas bli gravid denna månad 

mariekarolina.blogg.se ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13
  • Lilyy
    mariekarolina skrev 2013-10-12 20:50:34 följande:
    Ok, hoppas de bara är något tillfälligt för nu är jag inne på 6e dagen över tiden och ingen mens. Vore trist om jag skulle få jättelånga menscyklar helt plötsligt :/

Har iaf beställt test nu så hoppas de är snabb leverans så jag kan ta reda på om kroppen krånglar eller om jag faktiskt på något sett lyckas bli gravid denna månad 

Hej.
    Mina menscyklar  har blivit längre efter mitt x. Denna månaden var det 5 månader sedan mitt x och menasen kom på dag 41..! Den har aldrig varir så lång. Men det behöver ju inte vara så med dig, du får ta ett test och kolla i fall mnesen inte kommit innan testen :)
  • mariekarolina

Mensen kom på dag 36, alltså 7 dagar "för sent". Hoppas det går till sig för är inte så jättesugen på långa cyklar :/

Misstänker också att min sköldskörtel har blivit knas sedan Xet, har börjat gå upp i vikt utan ändrad kost (har faktiskt börjat röra på mig mer så inge logiskt alls), fryser jättemycket vilket jag aldrig har gjort annars, är otroligt varm av mig. Naglar, hår och hud har börjat bli skört o torrt. Fick en tid på måndag för att kolla upp det, hoppas nästan det är nåt som är fel så jag kan få något som hjälper.

Ja, kort sagt så är kroppen totalt ur balans numera. Jättedrygt! Dock har vi bestämt att vi väntar lite med syskon, jag har precis fått ett nytt jobb som jag trivs jättebra på så det skulle kännas skönt att få hinna jobba lite och kanske till och med ha chans på fast anställning innan det kommer fler barn :) 

mariekarolina.blogg.se ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13
  • Pemberly

Skräp! Jag fick komma på kontroll idag hos min fertilitetsklinik och läkaren tyckte sig se en svullnad på vänster äggledare så hon misstänker utomkvedeshavandeskap

• Supers
    Pemberly skrev 2013-10-15 09:50:22 följande:
    Skräp! Jag fick komma på kontroll idag hos min fertilitetsklinik och läkaren tyckte sig se en svullnad på vänster äggledare så hon misstänker utomkvedeshavandeskap

Nä fy vad tråkigt :( Stora varma kramar till dig/er
  • RaraS

Hej allihopa!

Det var längesedan nu jag var aktiv i denna grupp. Hade ett X i oktober 2010. Sedan gick jag en dotter i januari 2012 och idag faktiskt har jag upptäckt att jag är gravid igen. (Glad och nervös på en gång!)

När jag blev gravid med min dotter ringde jag direkt och fick en tid för VUL. Denna gång känns det inte lika bråttom, men jag skulle ändå vilja ha ett VUL, dels för att bara få se att allt är ok OCH såklart kolla att den sitter rätt, så det inte är X igen. Med min dotter var det inte självklart att jag skulle få VUL (fast läkaren hade sagt vid operation att jag skulle ringa när jag blev gravid igen). Denna gång känns det som att de ännu mindre kommer vilja ge mig ett VUL. Jag har ju haft en normal graviditet sedan X:et.

Så till mina frågor? Är det någon här som har gått på VUL även vid sin andra graviditet? Tycker ni man ”har rätt till det”? Personligen tycker jag det, för att om det är X igen så vill jag ju upptäcka det så tidigt som möjligt och bara för att det gått fint en gång så kan det ju gå illa igen. Jag är ju underbart lyckligt lottat att ha fått ett barn och då känns det som att sjukvården inte tycker det är lika viktigt att kolla tidigt att det är ok... Mest känner jag att jag behöver vässa mina argument innan jag ringer dem och bokar tid Sist började jag gråta i telefon och vips, då fick jag tid  

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. <3 Emelie 120106 <3
  • angio101

jag fick vul vid min andra normala graviditet efter X utan snack. Fick vänta lite för att det var semestertider, tror vulet var i v7. Gick dock på en privatklinik.

• Pemberly

Har man en gång haft X så har man ökad risk att få det igen så jag tycker absolut du bör få ett vul även om du haft en normal graviditet emellan.

Själv är jag oerhört lättad för läkaren ringde för en dryg timme sedan och meddelade att det inte var något hcg i blodprovet så jag kan andas ut för den här gången. Jag hade fortfarande kvar en cysta på varje äggstock som jag haft sedan missfallet i sommar så det var troligen de som störde äggstockarnas hormonproduktion och orsakat att jag inte fått någon normal mens.

• Supers
    Pemberly skrev 2013-10-15 18:28:47 följande:
    Har man en gång haft X så har man ökad risk att få det igen så jag tycker absolut du bör få ett vul även om du haft en normal graviditet emellan.

Själv är jag oerhört lättad för läkaren ringde för en dryg timme sedan och meddelade att det inte var något hcg i blodprovet så jag kan andas ut för den här gången. Jag hade fortfarande kvar en cysta på varje äggstock som jag haft sedan missfallet i sommar så det var troligen de som störde äggstockarnas hormonproduktion och orsakat att jag inte fått någon normal mens.

Dumma cystor..jag har en som sitter på vänster äggstock. .den hade inte blitt större när vi började med ivf men misstänker att den vuxit :/ ska boka en tid på gyn..

Kramis
  • RaraS

Tack för peppningen! Förstår inte att de ska vara så restriktiva bara för att  det är landstinget. Som tur är har vi en privatklinik i stan så jag ska allt lösa det ändå! Ska ringa på måndag, då är jag i vecka 6! 

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. <3 Emelie 120106 <3
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3