RaraS skrev 2013-10-15 11:09:44 följande:
Hej allihopa!
Det var längesedan nu jag var aktiv i denna grupp. Hade ett X i oktober 2010. Sedan gick jag en dotter i januari 2012 och idag faktiskt har jag upptäckt att jag är gravid igen. (Glad och nervös på en gång!)
När jag blev gravid med min dotter ringde jag direkt och fick en tid för VUL. Denna gång känns det inte lika bråttom, men jag skulle ändå vilja ha ett VUL, dels för att bara få se att allt är ok OCH såklart kolla att den sitter rätt, så det inte är X igen. Med min dotter var det inte självklart att jag skulle få VUL (fast läkaren hade sagt vid operation att jag skulle ringa när jag blev gravid igen). Denna gång känns det som att de ännu mindre kommer vilja ge mig ett VUL. Jag har ju haft en normal graviditet sedan X:et.
Så till mina frågor? Är det någon här som har gått på VUL även vid sin andra graviditet? Tycker ni man ”har rätt till det”? Personligen tycker jag det, för att om det är X igen så vill jag ju upptäcka det så tidigt som möjligt och bara för att det gått fint en gång så kan det ju gå illa igen. Jag är ju underbart lyckligt lottat att ha fått ett barn och då känns det som att sjukvården inte tycker det är lika viktigt att kolla tidigt att det är ok... Mest känner jag att jag behöver vässa mina argument innan jag ringer dem och bokar tid
Sist började jag gråta i telefon och vips, då fick jag tid
Grattis, och vad roligt att höra från dig igen!
Vi fick kämpa för att få VUL med första graviditeten efter vårt X, men gav oss inte eftersom det stod i min journal att jag skulle få det (än mer eftersom jag har båda äggledarna kvar efter operationen).
Andra graviditeten hade vi laddat upp för ny strid och hade tom varit på en privatklinik som lovat oss hjälp direkt. Men när vi ringde vår bm fick vi komma direkt!
Tycker det är självklart att man ska få VUL efter X!!!