• låjsan1

Hjärtebarnen

Hjärtebarn =)

Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    /www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden....
  • Svar på tråden Hjärtebarnen
  • helma

3busfrön vilken godisgumma du har ))) å Jätteskönt att det såg bra ut allt det andra så kan ni andas ut ett tag nu

• minahjärtebarn
    helma skrev 2011-03-15 18:36:08 följande:
    MRobson - jo det är lite konstigt å nu kommer säkert något som kan låta hur fel som helst men saken är ju den att mkt av kirurgin är fortfarande experimentell så jag funderar på om det kanske är en av anledningarna. Att Lund och Göteborg gör lite olika för att sedan kunna jämföra?

Sedan har jag hört från flera källor att i Gbg så opererar man barn som Lund inte skulle välja att operera. Så deras syn på etik och inriktning kanske skiljer också? Äh jag vet inte, men jag funderar ibland på dessa skillnader...

minahjärtebarn - ja du jag håller timmarna för er, om det är något tok så hoppas jag att de fångar det i tid så ni får hjälp, men givetvis hoppas jag att det ser bra ut och att ni kan andas ett litet tag igen...
    Tack så mycket!
  • minahjärtebarn
    2små2stora skrev 2011-03-16 18:27:06 följande:
    Ingen operation i år utan vi klarar oss i 3 år till. De har dessutom lovat oss att inte lägga operationen så att badsäsongen förstörs.
    När vi kom till mottagningen idag skuttar J in först i rummet och tar artigt doktorerna  i hand och hälsar
    klättrar sedan upp på  britsen och halar upp tröjan och pekar på magen och säger Här är mitt robothjärta .

Att det var 6st inne i rummet bekom henne inte alls hon pratade glatt på med alla. 
    Så härligt! Grattis!!! Härlig liten tjej du har!
  • 2små2stora

Tack
    Hon är ganska skön ibland Hon älskar att åka till doktorn vi har haft tur att få samma doktor nästan varje gång vid de otaliga besöken på barnmotttagningen.

Det blev ju lite extra av besöken när vi fick åka till Gbg och bo på hotell varje gång.  Vi har försökt att göra alla läkarbesök till något roligt så ofta blir det en present efteråt.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Boo01

Hej alla!

Va skönt att det fanns en länk med detta ämne. Vi fick en dotter 3 februari i v. 32 så hon är 6 veckor nu. Det visade sig att hon har hjärtfel. Först fick vi besked om att hon hade fallot anomali (stavas det så?) och ASD. Men nu har de ändrat sig till ett stort VSD och kanske ett litet ASD. Hon får diuretika nu och ska eventuellt få digitalis senare också då hon redan har lite svårt med andningen. Vi får inga riktiga besked om när operationen ska ske men någon gång inom ett halvår. Hon väger bara 2 kilo än så länge så de kanske vill att hon ska bli lite större först. Vi ska till Göteborg för operation.

Tänkte höra med er som redan genomgått operation om de har mycket ont efteråt eller om de mår ganska bra? Usch egentligen är hela huvudet fullt med funderingar, känns jobbigt med operationen. Jag vet att det är en vanlig operation och att det nog kommer gå bra, men det känns ändå jobbigt. Känns också som om andra bara rycker på axlarna när jag berättar, de tycker inte det är nåt, det går väl att operera är den vanliga kommentaren. Jag vet det, men det är ju den som känns jobbig har jag lust att skrika då.
    Långt inlägg blev det, men skönt att kunna skriva av sig till er som går igenom samma sak.

• helma

Boo01 - Min tjej har gjort tre operationer och visst det har väl en del ont, men man är väldigt duktiga på att ge dem smärtstillande, så det kanske inte är ont utan mer obehag. Det som är värst är oftast magen när den ska komma igång igen för morfinet får den att stanna - detta kan man inte göra så mkt åt, förutom värme, så det har vi iaf upplevt som jobbigast.

Det spelar liksom ingen roll om det är ett rutiningrepp eller inte för det är oroligt ändå att lämna över sin lilla till någon annan, att man inte längre har kontroll över situationen utan man bara måste vänta och hoppas att de är så skickliga som de måste vara. Fast skickliga är de, de är grymt duktiga våra kirurger och det är viktigt att ha med sig!

Vet du vad jag funderar på om du faktsitk inte skulle skrika tillbaka eller fräsa ifrån ordentligt? Vi bemöttes av den där kommentaren också och jag tror ju inte personen som hade yttrat den hade varit lika lugnt om det var deras barn som skulle opereras. Jag tror att det är en försvarsmeknism att man inte riktigt orkar ta till sig allt och slår bort det som ett "rutiningrepp" för det är enklare så, det blir inte så stort och otäckt. Den lyxen har man ju om man inte har ett sjukt barn som behöver operation. Alternativet är väl annars att trycka upp operationsbilder i ansiktet på dem, eller så får du försöka att stänga öronen - för som sagt de har ingen aning om vad som händer.

Behöver du prata mer så finns det även ett hjärtebarnsnätverk hjartebarn.ning.com och en grupp på FB om man vill prata utan att vem som helst kan läsa!

• Bess
    Boo01 skrev 2011-03-18 11:53:03 följande:
    Hej alla!

Va skönt att det fanns en länk med detta ämne. Vi fick en dotter 3 februari i v. 32 så hon är 6 veckor nu. Det visade sig att hon har hjärtfel. Först fick vi besked om att hon hade fallot anomali (stavas det så?) och ASD. Men nu har de ändrat sig till ett stort VSD och kanske ett litet ASD. Hon får diuretika nu och ska eventuellt få digitalis senare också då hon redan har lite svårt med andningen. Vi får inga riktiga besked om när operationen ska ske men någon gång inom ett halvår. Hon väger bara 2 kilo än så länge så de kanske vill att hon ska bli lite större först. Vi ska till Göteborg för operation.

Tänkte höra med er som redan genomgått operation om de har mycket ont efteråt eller om de mår ganska bra? Usch egentligen är hela huvudet fullt med funderingar, känns jobbigt med operationen. Jag vet att det är en vanlig operation och att det nog kommer gå bra, men det känns ändå jobbigt. Känns också som om andra bara rycker på axlarna när jag berättar, de tycker inte det är nåt, det går väl att operera är den vanliga kommentaren. Jag vet det, men det är ju den som känns jobbig har jag lust att skrika då.
    Långt inlägg blev det, men skönt att kunna skriva av sig till er som går igenom samma sak.
    Vi fick en dotter den 2 januari, och då hon var 5 dagar gammal så opererades hon i Lund för sitt komplicerade hjärtfel. Hennes hjärtfel heter "DORV av Taussig-Bing". Dvs hon hade ASD, VSD+ att aorta och lungärtärerna var i samma kammare och dom hade dessutom bytt plats med varandra.

Operationen var stor och ovanlig men gick bra, och hon låg på biva i 2 dygn och fick mycket smärtstillande så klart. Efteråt tycker jag att det hela har gått jättefint. Hon fick smärtstillande i några dagar, men inte alls så länge som man som vuxen hade trott. Hon verkade inte ha speciellt ont heller, sov bra och fick i början mat genom nässond. 
    Ju äldre man blir, deto jobbigare har man efter en operation. Som vuxen efter en hjärtoperation, så har man ont i många månader. Medan små barn repar sig mycket fortare, just för att deras bröstben är så mycket mjukare.
    Vi var i Lund i 1 vecka och efter operationen åt hon vätskedrivande i några veckor. Nu 2,5 mån senare, är hon som vilken bebis som helst
  • Boo01

Tack för era svar helma och Bess. Känns skönt att höra att de mår ganska bra efteråt.

• carolinasfam

Hej på er.

Tänkte bara fråga om det är någon av alla barn som haft mycket problem med andningen och lungorna kopplat till barnets hjärtfel? Våran son behöver syrgas dygnet runt pga sin ASD. Han är 4 månader nu och vi väntar på att han ska väga över 6kg innan dom operarear (via ljumsken).

Ha det gott.

Svar på tråden Hjärtebarnen