• låjsan1

Hjärtebarnen

Hjärtebarn =)

Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    /www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden....
  • Svar på tråden Hjärtebarnen
  • Klunsen111

Min kille hade både ASD och VSD. Det var bara ASD-hålet som upptäcktes på BB så det var inte förrän jag sökte för att han inte gick upp i vikt, var blek och snabbandad som det andra hålet hittades. ASD-hålet trodde de skulle växa igen men det hade inte gjort det så när de stängde VSD-hålet satte de ett par stygn även över ASD:n.

Jag vet ju inte om han behövt opereras för det lilla hålet. Har aldrig tänkt på det. Hamnade i skuggan av allt annat som hände. Lycka till i alla fall!

När vi var inne i Lund var där en pojke som opererades för ASD. Det gjordes med titthålskirurgi och de åkte hem samma dag. Kan ju hoppas att det är ett alternativ som funkar för er. Kram!

• 2små2stora

Igår kom kallelsen för kontroll i uppsala. Alltid lika nervöst vet att hon snart ska opereras men inte när. Hoppas att det blir efter sommaren så hon kan bada i sommar. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • lessermatters
    Näset skrev 2011-03-03 09:30:55 följande:
    Jag har läst det och vart förvånad att det inte stod att det kan växa igen, så jag ringde då vår läkare igen, som sa att det kan växa igen (men det är nog inte jättevanligt). Har ert barn också ASD? Hur gammalt är hon/han? Vår lille kille är 6 månader och nästa gång vi ska dit är när han är ca 1 år.
    Ja, hon har också ASD och är snart 7 månader, så ungefär lika gammal som din kille.
    Vi går på kontroll var tredje månad och ska dit om en vecka. På vår tjej är hålet tyvärr så pass stort att det med största sannolikhet inte växer igen. Det kan också finnas ytterligare ett hål mellan förmaken och i så fall blir det en större operation, men om det "bara" är ett hål så räcker det med katetisering som görs genom ljumsken på något sätt.
    Om ni inte ska tillbaka förrän pojken är ett år så verkar det ju vara något mildare och det ökar ju chansen för att hålet växer igen. Hoppas på det Glad
  • Smileycat

Nu är det bara väntan o väntan här..
    Ska få tid hos Lund inom två månader är det tänkt men vi får väl se..
    Har frågat hur stort hans hål var men de visste inte, "bara" att det var alldles för stort för att stängas med kateterisering.. (Han har ASD för de som inte sett mig i tråden, då jag ofta håller mig i bakgrunden..)
    Han har iaf lyckats lagt på sig lite vikt! "Enda" glädjen  
    SÅ nu blir folk inte LIKA häpna när han babblar på o så
    Han 2år o typ 3mån, nyss lyckats växt lite på längden så han har lyckats växt ur stt 80 nu!
    Så 83cm o snaart 11kg! Wow.. Var int elänge sen vi stod still på 79cm och aldrig nådde den där magiska 10kgs gränsen
    Så nu blir man inte lika nojig när han blir sjuk.. Innan så har han inte haft så mkt och ta av men nu har vi varit hemma sååå mycket så han har lyckats lagt på sig lite.. Så nu tror nog inte folk att vi svälter honom iaf..
    Skämt åsido, men han såg då inte fin ut i somras Såå mager och blå runt mun och framförallt under ögonen som oxå var insjukna Så man fick lite blickar på stranden.. =(
    Nu är han iaf pigg o glad för det mesta och ser såå mkt friskare ut, även om man nu vet att det inte är så..

Usch, nu börjar det bli verklighet att min lilla plutt ska genomgå en operation
    Känns jobbigt, trots det så "ser man fram emot" den oxå, då man vet att det behövs och att han komme rmå mycket bättre efter..
    Men ändå.. De ska öppna upp MIN lilla grabb och stanna hans hjärta och så
    Så mycket känslor.. 

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Gunsan75

Då har man landat på Hotell Odin.

I morgon är det dags för en akutbiopsi. Man vill se så inte en rejektion härjar i kroppen då tösen varit sjukt trött och orkeslös mot hur hon annars är.

• minahjärtebarn

Vilken bra tråd!!! Att jag inte har hittat den innan....
    Jag har också ett litet hjärtebarn. När han var 5 veckor blev han jättedålig efter att varit lite sämre än de flesta ända sedan födseln. Men vi fick bara tillbaka som svar när man frågade om det att det berodde på att han var förtidigt född.....
    Det upptäcktes iaf vid 5 veckors ålder att han hade hjärtsvikt, gravt förstorad vänsterkammare (som inte arbetade alls) och lungödem...... Nu har vi äntligen fått reda på den troliga orsaken till allt detta.... Fina ord svängde de sig med också, han har dilaterad kardiomyopati troligtvis orsakad av en medfödd förträngning av aortaanus.

Nu är vår kille 15 månader och han är så liten. Så jag skulle vilja höra med er hjärtebarnsföräldrar hur stora era barn var vid den åldern och om de har växt ikapp det "normala"???

• Klunsen111

minahjärtebarn: Vad väger han och hur lång är han?  Min gosse hamnade också på efterkälken redan från födseln och är nu 2,5 år och väger 10,6kg och är 86cm lång. Ändå har han tagit sig det sista halvåret.
    Det är inget ovanligt med hjärtebarn som är små och smala. Snarare regel än undantag...

• minahjärtebarn

Han väger 9,5 kg och är 71,5 cm lång. Känns så jobbigt bara att han är lika "liten" som 10 månaders barn.... Ingen som tror att han är 1 ens.... Blir alltid kommentaren: "Men oj vad han går bra redan".

Vet ju om att det är vanligt för våra små hjärtebarn att vara små, men drygt ibland... Känns som om att man har så mycket annat skit att oroa sig för hela tiden så att det blir liksom ännu en sak att tänka på. Fast sen å andra sidan kan man ju vara glad (eller hur man nu ska se det) att man har en förklaring till varför... Så att det inte blir ännu fler frågetecken.....

Oj detta blev snurrigt.....

• MickisH

Gunsan: Håller tummarna för Alice!

Minahjärtebarn: Min dotter är också ganska liten 8900g och 75cm lång idag på 19 mån kontrollen. Hon har inte börjat gå än så har inte fått så många kommentarer än så länge.
    Hoppas hon börjar ta ikapp snart, kanske lyckas efter hennes hjärt op (glenn) :) 

Svar på tråden Hjärtebarnen