• låjsan1

Hjärtebarnen

Hjärtebarn =)

Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    /www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden....
  • Svar på tråden Hjärtebarnen
  • TurkiskPeppar

MRobson:Usch vad jobbigt med så många operationer! Hoppas de ska hitta en bättre lösning åt er kille. Vi har ju klarat oss utan operation än så länge. Men när det väl kommer att behövas så blir det nog flera för läkarna vet inte riktigt hur de ska lösa felet :-/

• helma

MRobson - opererad i Lund eller? Jag vet att Lund och Gbg har lite olika sätt att operera annars och olika tankar om saker. Kanske därför de inte satt en mekanisk klaff heller? De jag pratat med är opererade i Gbg... alltså eg har det väl ingenting med saken att göra utan bara jag som funderar högt...

WhiteAngels - nej undersökningar känns aldrig bra klump i magen och oro... hoppas det ser så bra ut som det kan göra

mirakel08 - efter narkos eller bara undersökningar mm så är det jätteoro här hemma, ynkligt, klängigt, otryggt och mardrömmar och sömnsvårigheter

• MRobson

helma - Ja i Lund! Vi har förstått att de verkar tänka lite olika men det är ju lite konstigt oxå...

• minahjärtebarn

På måndag är det dags för ny undersökning.... Nu börjar fjärilarna i magen och stenarna i bröstet dyka upp... Bara vet att de kommer bli tyngre och tyngre för varje dag. Hoppas, hoppas det går bra!!!!

• helma

MRobson - jo det är lite konstigt å nu kommer säkert något som kan låta hur fel som helst men saken är ju den att mkt av kirurgin är fortfarande experimentell så jag funderar på om det kanske är en av anledningarna. Att Lund och Göteborg gör lite olika för att sedan kunna jämföra?

Sedan har jag hört från flera källor att i Gbg så opererar man barn som Lund inte skulle välja att operera. Så deras syn på etik och inriktning kanske skiljer också? Äh jag vet inte, men jag funderar ibland på dessa skillnader...

minahjärtebarn - ja du jag håller timmarna för er, om det är något tok så hoppas jag att de fångar det i tid så ni får hjälp, men givetvis hoppas jag att det ser bra ut och att ni kan andas ett litet tag igen...

• Ogi

Jag har hört tvärtom kan man säga - att Lund ofta opererar efter symptom, medan Göteborg bara opererar efter undersökningsresultat. Fick höra det av en kardiolog i Lund... 

Det jag ofta funderar på är hur olika svar man får beroende på vilken läkare man får. Den kardiologen som vi oftast hade/har har alltid varit mer avvaktande ifråga om operation, medan vi fått mycket mer operationspositiva svar från andra kardiologer på samma sjukhus :/ 

• helma

Ogi -nyfiken- hur tänker du nu?

Jag ser inte det som att det måste vara tvärtom utan att en del barn som Gbg opererar kanske Lund inte hade gett sig in på - då man kanske inte har så stor chans att klara dem.

Menade du att Gbg kör mer "safe" då de gärna vill ha undersökningar till grund och inte bara symtom!?

Å jo det är verkligen jätteskillnad på vem man pratar med - ibland skulle jag vilja ha möjligheten att ha ett formulär med skalor och låta ett tiotal läkare svara på samma frågor och sedan gå igenom dem för att se skillnaden eller hitta en mittpunkt.

• Ogi
    helma skrev 2011-03-15 21:31:17 följande:
    Ogi -nyfiken- hur tänker du nu?

Jag ser inte det som att det måste vara tvärtom utan att en del barn som Gbg opererar kanske Lund inte hade gett sig in på - då man kanske inte har så stor chans att klara dem.

Menade du att Gbg kör mer "safe" då de gärna vill ha undersökningar till grund och inte bara symtom!?

Å jo det är verkligen jätteskillnad på vem man pratar med - ibland skulle jag vilja ha möjligheten att ha ett formulär med skalor och låta ett tiotal läkare svara på samma frågor och sedan gå igenom dem för att se skillnaden eller hitta en mittpunkt.
    Det kardiologen sa var i samband med våra frågor om vår son. Vår son har VSD och ASD - enligt ultraljuden är de små och "ska inte påverka honom så mycket". Men han äter jättedåligt och vi har tok-kämpat med maten ända sedan han föddes och det har funnits tidpunkter då viktkurvan sett väldigt dålig ut. Enligt kardiologen vi pratade med skulle man mycket väl kunna ta ett beslut om att operera honom i Lund, men att det i Göteborg inte skulle göras. Alltså att Lund inte bara litar blint på undersökningsresultat, utan att de även tar med alla symptom i besluten - vilket Göteborg då inte gör enligt honom (vet ju inte om detta är sant).

Det med att alla läkare säger olika är jättejobbigt tycker jag. Man kastas ju mellan olika beslut/synpunkter hela tiden - ena dagen ska man förbereda sig på att det blir operation, andra dagen ska man avvakta, tredje dagen får man reda på att det säkerligen inte blir något... Till slut vet man inte vad/vem man ska tro på.
  • WhiteAngels
    helma skrev 2011-03-15 16:52:46 följande:
    MRobson - opererad i Lund eller? Jag vet att Lund och Gbg har lite olika sätt att operera annars och olika tankar om saker. Kanske därför de inte satt en mekanisk klaff heller? De jag pratat med är opererade i Gbg... alltså eg har det väl ingenting med saken att göra utan bara jag som funderar högt...

WhiteAngels - nej undersökningar känns aldrig bra klump i magen och oro... hoppas det ser så bra ut som det kan göra

mirakel08 - efter narkos eller bara undersökningar mm så är det jätteoro här hemma, ynkligt, klängigt, otryggt och mardrömmar och sömnsvårigheter
    Ja det hoppas ju jag med,men någon förändring till det sämre har det säkert blivit på ett år.
  • 2små2stora

Ingen operation i år utan vi klarar oss i 3 år till. De har dessutom lovat oss att inte lägga operationen så att badsäsongen förstörs.
    När vi kom till mottagningen idag skuttar J in först i rummet och tar artigt doktorerna  i hand och hälsar
    klättrar sedan upp på  britsen och halar upp tröjan och pekar på magen och säger Här är mitt robothjärta .

Att det var 6st inne i rummet bekom henne inte alls hon pratade glatt på med alla. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Hjärtebarnen