• Elenas hasselbackspotatis 86

Butiken LURADE oss !!!

Efter våra jobb igår var jag o mannen på lite ärenden här i stan. Eftersom hela nordstan numera stänger kl 20 hann vi även med en tur därinne.

Så gick vi in i en välkänd, stor klädaffär. Jag hittade 2 billiga linnen (ord pris 749 kr så eftersom det stod "halva reapriset på all rea, rödprislapp gäller" så kändes det skitbilligt). (Det första reapriset var också 50 %, så man skulle betala 25 % av ord pris enl de nya rea-priserna).

Mannen min hittade 2 par byxor som vid halva reapriset kostade 250 kr st. Han hittade även 2 tjocktröjor o en halsduk. Tröjornas ordinariepris var 2000 kr st o halsduken 600 kr.

Reapriset för linnena var alltså; 749/2 = 374/2 = 187 kr st. Det var Tommy Hilfiger (nåt sånt?) o det är väl ett ganska känt märke så det kändes skitbilligt !

Så till mannens kläder.

250 kr / byxor. o 500 kr / tröja o 150 kr för halsduken. ALLT ENL DERAS SKYLTAR. Både jag o mannen räknade i huvudet o fick samma svar. Vi uppfattade skyltarna på samma sätt.

Alt som allt skulle vi alltså betala

187
    187
    250
    250
    500
    500
    150
    = 2024 kr

Så går min man själv fram till kassan, jag tittar på en klänning, och kassören säger 4048 kr tack.

Min man betalar o vi går. Väl ute ber jag att få se på kvittot för jag ville veta att allt blir rätt. Så ser jag att det står 4048 kr. Jag blir helt paff ! Jag blir irriterad o vi går in o läser på ALLA skyltar i butiken igen.

Överallt står det;

"Rea på rean. Halva reapriset ! Röd prislapp gäller !"

Jag frågar; HUr kommer det sig att vi fick betala 4048 kr när det är halva reapriset, dvs 25 % enl era skyltar?

- Kassören säger; I vårt annaonsblad vi skickar ut framgår det att det endast gäller på våra egna märken o inte på Hilfiger, Boomerang, Fred Perry o "nå annat märke" (jag har glömt vad det heter, det har en ful gul fågel som logga).

- Jag säger att det framgår inte på skyltarna i affären och att vi känner oss lurade på över 2000 spänn och att vi vill lämna tillbaka kläderna vi just köpt.

- Kassören säger; Tyvärr, ni kan inte lämna tillbaka reaplagg !

- Jag säger; Ursäkta?! Vi köpte dem just!

- Kassören säger; Ni är inte de första kunderna som råkat ut för detta idag.

- Min man säger; Va fan? NI har inte skyltat ordentligt, det framgår INGENSTANS att det endast är er egna varor.

- Kassören säger; Tyvärr, det är inte mina regler. Jag kan inte göra återköp.

Jag o min man pratar o bestämmer oss för att kläderna är ju snygga o ändå halvapriset så vi går hem.

MEN FÅR MAN GÖRA SÅHÄR? DET KÄNDES FRUKTANSVÄRT FÖRNEDRANDE, speciellt som att det är en stor stor kläd"firma".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-10 13:25
    Eftersom det först hade varit 50 % rea o sen var det rea på rean. Om en tröja först kostar 2000 spänn o sen är på rea så blir det 1000. Då förstår jag/vi inte hur det kan bli 1000 spänn när det är rea på rean. I min hjärna ska det bli 500kr/tröja.

Det med "röd prislapp gäller" tolkar jag som; Det är de varor med röd prislapp på som det är rea på, inga andra varor i butiken. O de kläder vi köpte hade samtliga röd prislapp.

Ska gå tillbaka idag o se vad det egentligen står.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-11 09:46
    Vi fick byta tröjan (min man var så fäst vid den att han gärna ville behålla den, så han bytte bara till en annan likadan fast utan hål).

Jag tittade på skyltarna igår.

På DAMAVDELNINGEN står det; "Röd prislapp gäller" OCH "rea på rean" ...

På HERRAVDELNINGEN står det;

"Rea på rean" "Halva reapriset" och INGENTING om "rödaprislappar"...

De hade däremot klistrat upp vita A4-lappar brevid "rea-skyltarna" där det stod "gäller endast Brothers egna märken". De vita lapparna satt INTE där igår och jag antar att de fått så mycket fel o klagomål att de tvingades sätta upp dem.

Min man köpte förövrigt 2 nya par byxor och 3 tröjor till och jag 2 par jeans. Det är ju trotsallt rea även om äffären lurade oss. Och det gjorde de fasktiskt, iaf på HERRAVDELNINGEN !

Jag ska stressa iväg nu o har inte läst mer på tråden sedan igår. Läser när jag kommer hem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-11 12:11
    efter att ha läst en del i tråden så inser jag att typ 75% tycker att jag är blåst och 25% tycker att affären blåste mig !

Man uppfattar saker olika, och jag/vi uppfattade "rödprislapp gäller" som ; Det är de kläderna med röd prislapp på som det är rea på. Och eftersom det står 50% av reapriset så trodde jag/vi automatiskt att det var 50% av den röda prislappen som gällde. Annars är det ju BARA rea...!

JAG VILL INTE SKYLLA IFRÅN MIG, MEN DET VAR MIN HÖGT ÄLSKADE MAKE SOM BETALADE. JAG STOD BORTA OCH TITTADE PÅ NÅN KLÄNNING. HAN LÄMNADE BARA FRAM SITT KORT UTAN ATT TÄNKA ELLER ENS REFLEKTERA ÖVER HUR MYCKET DET KOSTADE I SLUTÄNDAN.

HADE JAG INTE BETT OM ATT FÅ SE PÅ KVITTOT UTANFÖR BUTIKEN SÅ HADE VI ANTAGLIGEN INTE MÄRKT NÅT.

OCH HADE KASSÖREN INTE SAGT; "NI ÄR INTE DE FÖRSTA SOM RÅKAR UT FÖR DETTA IDAG" SÅ HDE JAG INTE VARIT LIKA IRRITERAD. MEN HON PSYKADE MIG !!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-11 12:23
    PS. Jag vet inte om alla har fattat det, men vi kommer inte att be om att få pengar tillbaka, eller at få lämna tillbaka kläderna eller att få tala med någon chef.

Vi hade missuppfattat och inte läst deras reklamblad (hahah) och kläderna var ju iaf ganska billiga med tanke på vad vi fick !
  • Svar på tråden Butiken LURADE oss !!!
  • AnnelieTyresö

Röd prislapp gäller dvs det som står på de röda prislapparna gäller, det är EJ mer REA på dem.

• Lincon
    Mjufs skrev 2010-02-10 22:19:05 följande:
    ZARA ZUGER!!!! Var i Stockholm för ett tag sedan, förra julen tror jag det var. En Zara-butik hade mellandagsrea och jag gick in och tittade lite. Hittade ett par snygga jeans jag letat efter länge med en röd prislapp på där det stod "199:-". Gick till kassan för att betala dem och till min förvåning slår kassörskan in 299:-. "Ursäkta" sa jag "det blev nog fel där, 199 skulle de kosta. Kassörskan bara stirrar på mig och säger "Nej, 299 kostar de." Jag pekar på prislappen och upprepar att det faktiskt STÅR 199:-. Hon himlar då med ögonen och suckar och tuggar på sitt tuggummi och ropar till sig en annan kassörska och frågar henne vilket pris som gäller. Även den andra kassörskan säger att det är 299 som gäller. Jag frågar då varför de då har satt en 199- prislapp på jeansen och påpekar även att det står likadant på de andra byxorna på samma bord. Då rycker hon bara på axlarna och säger "Jo, men det står fel." Blir skitsur och säger att "då är det ju jävligt lätt att ha rea om man ändå får betala fullpris i kassan". Då går hon bara. Den första kassörskan låtsas som att hon inte hör, tuggar sitt jävla tuggummi och suckar "Amen ska ru ha dem eller?" Om det inte vore för att jag letat länge efter ett par såna jeans hade jag aldrig köpt dem men nu gjorde jag det. Men det är fanimej sista gången jag handlar på Zara. ZARA heter butiken, glöm aldrig det. Har även berättat för mina vänner om denna episoden och de skulle också sluta handla där. BÅDE otrevlig och nonchig personal och lurendrejeri. ZLUTA HANDLA PÅ ZARA! ZARA VAR DET!!! ALDRIG MER!!!
    På Zara här i Malmö är de jättetrevliga tycker jag. Prova att gå till en annan Zara-butik!
  • Mjufs
    Lincon skrev 2010-02-10 22:49:09 följande:
    På Zara här i Malmö är de jättetrevliga tycker jag. Prova att gå till en annan Zara-butik!
    Näpp. De får ingen mer chans.
  • IdaVasterflo

TS: jag tycker att du ska prata med konsumentverket. Det är faktiskt vilseledande reklam i butik. 

• Barnsemester
    Bimsan skrev 2010-02-10 22:57:30 följande:
    Min lärdom är att det spelar ingen roll vad det står för skyltar med rea på rean eller 70% eller vad, står det röd prislapp gäller så är det det som gäller och det är det du får betala. Oftast är det bara något ställ eller hörn som har slutrea, övrigt kan vara nedsatt litegrann bara, eller inte alls.För att undvika upprepning:1) Man dubbelkollar summan INNAN man betalar för reavaror.2) Man reagerar om det kostar 4000 istället för 2000. Om man inte gör det så har man nog råd att vara av med pengarna också, tänker jag.3) Man kollar om reavaror är trasiga INNAN man lämnar butiken, för reavaror bytes ej, och de kan vara nedsatta pga felet. (eller åtminstone kan butiken hävda det om de vill jävlas)4) OM man ska tjafsa så gör det ordentligt på plats, det är mycket svårare att få rätt om man redan har gått hem med varorna. Nu kan dessutom butiken hävda att TS själv har klippt hål i tröjan eller vad som helst. TS har blivit ekonomiskt våldtagen och gick hem och duschade istället för att bli provtagen för att säkra bevis, och det är nog väldigt tveksamt om det håller i rätten då.
    OJ vad du kan, helt rätt tänk, men tänker alla som du ? När man har reavara som är trasig i handen får man faktisk byta lämna tillbaka iallfall i på min gata
  • Mad as snow
    Min lärdom är att det spelar ingen roll vad det står för skyltar med rea på rean eller 70% eller vad, står det röd prislapp gäller så är det det som gäller och det är det du får betala. Oftast är det bara något ställ eller hörn som har slutrea, övrigt kan vara nedsatt litegrann bara, eller inte alls. För att undvika upprepning: 1) Man dubbelkollar summan INNAN man betalar för reavaror. 2) Man reagerar om det kostar 4000 istället för 2000. Om man inte gör det så har man nog råd att vara av med pengarna också, tänker jag. 3) Man kollar om reavaror är trasiga INNAN man lämnar butiken, för reavaror bytes ej, och de kan vara nedsatta pga felet. (eller åtminstone kan butiken hävda det om de vill jävlas) 4) OM man ska tjafsa så gör det ordentligt på plats, det är mycket svårare att få rätt om man redan har gått hem med varorna. Nu kan dessutom butiken hävda att TS själv har klippt hål i tröjan eller vad som helst. TS har blivit ekonomiskt våldtagen och gick hem och duschade istället för att bli provtagen för att säkra bevis, och det är nog väldigt tveksamt om det håller i rätten då.
    Ja, alltså jag brukar själv gå efter den checklistan, det känns inte som några banbrytande nyheter. Det är så mycket jag inte begriper med den här tråden. 
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Barnsemester
    Min lärdom är att det spelar ingen roll vad det står för skyltar med rea på rean eller 70% eller vad, står det röd prislapp gäller så är det det som gäller och det är det du får betala. Oftast är det bara något ställ eller hörn som har slutrea, övrigt kan vara nedsatt litegrann bara, eller inte alls.För att undvika upprepning:1) Man dubbelkollar summan INNAN man betalar för reavaror.2) Man reagerar om det kostar 4000 istället för 2000. Om man inte gör det så har man nog råd att vara av med pengarna också, tänker jag.3) Man kollar om reavaror är trasiga INNAN man lämnar butiken, för reavaror bytes ej, och de kan vara nedsatta pga felet. (eller åtminstone kan butiken hävda det om de vill jävlas)4) OM man ska tjafsa så gör det ordentligt på plats, det är mycket svårare att få rätt om man redan har gått hem med varorna. Nu kan dessutom butiken hävda att TS själv har klippt hål i tröjan eller vad som helst. TS har blivit ekonomiskt våldtagen och gick hem och duschade istället för att bli provtagen för att säkra bevis, och det är nog väldigt tveksamt om det håller i rätten då.
    Hur f------n kan du jämföra detta med en våldtäkt, surt från din sida, har du blivit våldtagen själv eller, nä nä då ska du inte uttala dig heller
  • Mad as snow
    Barnsemester skrev 2010-02-10 23:04:00 följande:
    Hur f------n kan du jämföra detta med en våldtäkt, surt från din sida, har du blivit våldtagen själv eller, nä nä då ska du inte uttala dig heller
    Uttrycket "våldtäkt" kan appliceras på många saker i vårt samhälle, det är ett sätt att metaforiskt beskriva någonting och är på intet sätt nytt under solen och används faktiskt ganska frekvent i många sammanhang. Det är inte en automatisk diss mot våldtagna kvinnor.
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Ungmamma83
    Mjufs skrev 2010-02-10 22:45:44 följande:
    Precis vad jag också tycker! Inte mitt fel att de klantat sig med prislapparna! Men som god svensk muttrar jag bara och knyter näven i byxfickan på de nyinköpta felprismärkta jeansen... Men som sagt...aldrig mer! Nån här som jobbar/har jobbat på Zara? Kan ni förklara varför ni är så jäkla puckade och otrevliga?
    Jag har jobbat på en Zara affär och vi var/är jätte trevliga. Att två i en butik inte är trevliga betyder inte att hela Zara koncernen är otrevliga. Man kan inte dra alla äver ne kam.
  • Themis

Banrsemester: Om du inte förstår koncept som "metafor", "bildlig bemärkelse" och "ironi" så vänligen läs inte mina inlägg. Det blir nog enklast så för alla inblandade.

Svar på tråden Butiken LURADE oss !!!