• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • Candis
    Daniela01 skrev 2010-11-14 09:20:30 följande:
    vilken underbar sida :)
    Tack, jag som skapat den
    ♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ Anders ♥
  • Daniela01

jag sitter här och skriver ner en massa smaskiga recept Skrattande smask
    På jobbet skall vi ha en pysseldag där vi skall baka lite julgodis inför julfesten. Så det här är en toppentråd!

• Candis
    Daniela01 skrev 2010-11-14 10:57:20 följande:
    jag sitter här och skriver ner en massa smaskiga recept Skrattande smask
    På jobbet skall vi ha en pysseldag där vi skall baka lite julgodis inför julfesten. Så det här är en toppentråd!
    gött
    ♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ Anders ♥
  • Shaun the sheep
    phillipha skrev 2010-11-12 11:30:51 följande:
    Det låter otroligt gott! Har du ett recept :)
    Det har jag!

Chocolate Ganache Tart
    Ingredienser:

KEXBOTTEN
    - 300 g kaksmulor (jag brukar göra 150 g digestive & 150 g Maryland chocolate chip cookies) 
    - 10 msk smält smör
    GANACHE
    - 3 dl grädde
    - 340g mjölk choklad (mörk går lika bra för de som vill), Marabou!

Gör så här:
    KEXBOTTEN
    Sätt ugnen på 175 grader. Blanda smulorna med smöret. Tryck ut på en form med löstagbar botten, tryck upp kanterna ca 2-3 cm. Grädda i 10 min, inte mer. Låt svalna helt.
    GANACHE
    Hacka chokladen och lägg i en skål.  Koka upp grädden i en kastrull och ha över chokladen, rör om tills all choklad smält. Häll över den svala kexbotten och täck med plastfolie och ställ i kylen över natten till fyllningen stelnat.
    Servera med grädde!
    Personligen tycker jag den är lättast att skära efter 2 dygn, men det är ju absolut inget måste.
    Den är riktigt god,! I originalrecpetet ska det vara 4 dl kaksmulor, och det stod då att det skulle vara bara cookies. Det funkar, men är lite bökigare. Botten blir väldigt hård och svår att skära. Men vill du hellre prova det, så går det som sagt också
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Linny

Cakeballs på mjuk pepparkaka, cream cheese och täckt med mörk apelsinchoklad från Lindt. 
    Receptet har jag hittat på en blogg, tillhörandes nån här i tråden. Minns bara inte vilken nu  

• höstäpple

Någon här inne som har tips på vad man kan vira in julgodis i om man ska göra fina burkar?
    Har testat cellofan och smörpapper!
    Snyggt att variera lite så jag söker ny inspiration!

• Ann Lee
    höstäpple skrev 2010-11-14 21:31:26 följande:
    Någon här inne som har tips på vad man kan vira in julgodis i om man ska göra fina burkar?
    Har testat cellofan och smörpapper!
    Snyggt att variera lite så jag söker ny inspiration!
    Finns speciellt papper att vira in i på Panduro. Och metallicpapper...
  • Dolliver
    Linny skrev 2010-11-14 20:19:28 följande:
    angelica79 var det ja! Jättegoda
    Vad kul att du hittade recept hos mig - vi satt faktiskt och mumsade på just de godbitarna igår, tillsammans med nybakta lussekatter & glögg - snacka om hög julkänsla!

Och ja - jag är förbenat tidigt ute i år, vet inte varför, men jag har längtat efter julen ändå sen, typ, mars..
    Scrappar PÅ allt, OM allt och AV allt Så akte dig för att komma i vägen! :D
  • Mia W

Vilken trevlig tråd! Ska kika in här och låta mig inspireras! Älskar att baka och gör det ofta i tid och otid, nu som övertidsgravid är jag dock aningen otymplig och tung för mitt kök, men längtar tillbaka! Bunkrade dock upp för någon dag sedan med grahamsbröd, Leila Lindholms havretekakor, Nougatkakor, sockerkaka, kolakakor, morotscupcakes med creeme cheese frosting och kanelbullar. Ska försöka samla lite kraft att fylla förråden inom kort med mina favorithavrekakor (smörrikt recpept ur ärvd 70-talskakbok), apelsinbiscottis eller möjligen saffransbiscottis lagom till advent, budapestrulle, bondkakor, hallongrottor, sega chokladrutor och sirapslimpa. Rätt peppad på att göra en rulltårta också då det var så länge sedan!

Att vara höggravid med manisk boarinstinkt och gilla att baka är en givande kombination, trist bara att man inte pallar stå så länge pga foglossning och ryggbesvär. Då jag inte orkar baka läser jag mycket recept istället.. Vad har ni andra för favorit receptböcker? Mina är Sju sorters kakor, Leila Lindholms A Piece of Cake, Under Valnötsträdet, Vår kokbok, Pettson och Findus Kokbok för barn (den är så mysig att bläddra i!), Sommarens Söta och Afternoon Tea. Köpte nyss en liten bok av Mia Öhrn, Semlor,  på bokrea, den verkar mycket lovande! :) Har dessutom i höst upptäckt Arla Foods iPhone-app med en massa bra recept oavsett om man nu använder Arla-produkter eller inte (bor i norrland så här är det Norrmejerier som gäller).

Svar på tråden För oss som bakar