Vi fortsätter, Bf aug 10
men ja, får hoppas det blir som du vill en vaginal förlossning :)
den kära leken skrev 2010-04-13 11:26:12 följande:
ang epidural(ryggbedövningen alltså), det är inget jag rekommenderar heller. Jag tog den vid min första förlossningen. Pga den stannade mitt värkarbete och dem fick sätta värkstimulerande dropp. jättejobbigt tog jättelång tid innan bebisen kom ut.
dessutom klagade jag hela tiden på att ryggbedövningen inte hjälpte men ingen trodde på mig, dem trodde bara jag var gnällig och hade extremt låg smärttröskel(vilket jag inte alls har, bevis är dem 2 andra förlossningarna då jag bara tagit lustgas ca 30 minuter innan bebisen kommit ut) när bebis nr 1 äntligen var ute och dem skulle ta ut "plaströret" som satt i min rygg märkte dem att den var böjd och att bedövningen alltså inte gått in där den skulle.... Tack för den liksom, det var ju det jag hade sagt i typ 5 timmar(minns inte exakt hur länge men nånting sånt)
vid första förlossningen så provade jag typ allt, utom akupunktur, ryser av bara tanken. men jag provade tens apparaten, den var jätteirriterande tyckte jag och hjälpte inte ett dugg. det som hjälpt mig mest har varit att andas och slappna av så mycket som möjligt och lita på min egen kropp och barnmorskorna och lustgasen :)
den kära leken: vad bra att jag kunde uttrycka det så bra då hehe. Jag tror att ju mer förberedelse man kan göra desto bättre. för rädsla inför förlossningen gynnar ingen. Sen tror jag precis som sweetlilly och du sa att det är ju olika från person till person. Ens personlighet och inställning spelar stor roll tror jag. Själv är jag en väldigt lugn person, och har lärt mig att lugna mig själv som sagt, genom både djupandning och tankar. För mig fungerar det jättebra, kanske inte för andra. Men som jag sa så får alla göra som dem vill. Är det någon som vill prova på alla bedövningar och sätt: go for it, det gjorde jag själv också vid första förlossningen och genom att ryggbedövningen misslyckades för mig så fick jag lära mig att andning och lustgasmasken räcker för mig.
Jag har ju gått igenom 3 förlossningar redan så jag har förberett mig så mycket som möjligt :) Det är jag tacksam över, jag minns hur det var första gången. Då var jag lite orolig för själva smärtan faktiskt. Men i efterhand så är oron faktiskt värre än smärtan. För mig alltså, kanske inte för någon annan...
Såhär är min önskeförlossning:
Värkarna börjar hemma, vattnet har inte gått(som vanligt) jag tar 2 panodil, sätter mig i duschen. Jag låter duschstrålen ta udden av sammandragningarna och värkarna. Kanske i typ en timme. Sen klär jag på mig så snabbt det går, typ i snigelfart. åker till förlossningen. Dem kollar, jag lär vara öppen 8-9 cm. Jag går en runda eller står lutad över i sängen med lustgas. Hinnsprängning utförst av barnmorskorna(som vanligt, mitt vatten har aldrig gått av sig själv) När jag är helt öppen och krystvärkarna kommer tar jag i för allt vad jag kan och bebis är ute på 2-3 krystningar.
Så har det gått till för mig och jag HOPPAS att det gör det denna gången också.