Inlägg från: elinnnnn |Visa alla inlägg
  • elinnnnn

Vi fortsätter, Bf aug 10

den kära leken skrev 2010-04-13 11:12:04 följande:
    Vi har inte tid för det förräns i v 32. Det är bara att vänta och så länge förbereda sig för en vaginal förlossning, som det antagligen blir.
    ojdå så sent? kanske för att ge den(moderkakan) tillräckligt med tid att flytta på sig hehe. men jag trodde den gjorde det mycket tidigare...
    men ja, får hoppas det blir som du vill en vaginal förlossning :)
    SweetLilly skrev 2010-04-13 11:10:29 följande:
    Ja det har gått i peridor, men nu verkar det vara fart, det pickar lite runt naveln nu med Såkalrt kommer jag skriva måttet
    Härligt :) Hihihi klart du kommer att göra ;);) Spännande :D
    Vår älskade bebis har BF 100809
  • elinnnnn

den kära leken skrev 2010-04-13 11:26:12 följande:

elinnnn: Ja det är ju inte äns säkert att den sitter för just nu heller. Hon kunde inte riktigt se. Ja det är nog för att ge den tid att flytta på sig. Om hon inte ser nåt då får de väl göra ett vaginalt UL för då ser de tydligen bättre.
    tror nog att det kommer räcka med vanligt ultraljud eftersom moderkakan kommer vara så pass stor. fast ja annars finns ju vaginalt som alternativ. du har börjat fundera på förlossningen, hur tänker du ang smärtlindring?
  • elinnnnn
    Pregga skrev 2010-04-13 11:38:30 följande:
    har just stängt ner min Fb.... haha visst e det underbart, min lille har ju livat runt rejält i många timmar nu i 2 dar, men sen igår så lugnade han ner sig...samlar väl krafter inför nästa gng, :) haha då e vi 2, man nästan tar för givet till slut att den lille ska vara lika aktiv varje dag nu, min har ju sparkat till så hårt att han väckt mig ett par gng på morrn kvisten, men sen igår så började han lugna ner sig, jag känner han fortfarande men nu e det mindre puffar, blev med lite orolig..men tänker som att han säkert samlar kraft tills nästa gng :) hahaha vad det gäller prolyfax andning, så kan jag nästan lova dig att när du ligger där så har du glömt allt vad det heter, å enda tanken man har e att överleva....hahahahahaahah
    jag vet inte hur en profylax kurs går till men att andas "rätt" och kunna slappna av är verkligen till hjälp och framför allt att välkomna smärtan och inte vara rädd för den.. har man problem med det så rekommenderar jag faktiskt att gå en kurs och lära sig att andas, slappna och bli mindre rädd.vid mina 3 tidigare förlossningar så har jag andats igenom värkarna i stort sett. nu gick jag aldrig på någon kurs utan jag har lärt mig själv att "andas mig lugn" och det fungerar, det hjälper verkligen att andas genom värkarna och låta kroppen jobba. Inte bra alls att spänna sig  och vara rädd för smärtan. mina förlossningar var helt underbara, nu i efterhand, just då var det självklart jobbigt och jag ville bara få ut min bebis haha men jag ser verkligen framemot förlossningen och få uppleva den naturliga kraften i mig själv igen
  • elinnnnn

ang epidural(ryggbedövningen alltså), det är inget jag rekommenderar heller. Jag tog den vid min första förlossningen. Pga den stannade mitt värkarbete och dem fick sätta värkstimulerande dropp. jättejobbigt tog jättelång tid innan bebisen kom ut.
    dessutom klagade jag hela tiden på att ryggbedövningen inte hjälpte men ingen trodde på mig, dem trodde bara jag var gnällig och hade extremt låg smärttröskel(vilket jag inte alls har, bevis är dem 2 andra förlossningarna då jag bara tagit lustgas ca 30 minuter innan bebisen kommit ut) när bebis nr 1 äntligen var ute och dem skulle ta ut "plaströret" som satt i min rygg märkte dem att den var böjd och att bedövningen alltså inte gått in där den skulle.... Tack för den liksom, det var ju det jag hade sagt i typ 5 timmar(minns inte exakt hur länge men nånting sånt)

vid första förlossningen så provade jag typ allt, utom akupunktur, ryser av bara tanken. men jag provade tens apparaten, den var jätteirriterande tyckte jag och hjälpte inte ett dugg. det som hjälpt mig mest har varit att andas och slappna av så mycket som möjligt och lita på min egen kropp och barnmorskorna och lustgasen :)

• elinnnnn
    Lantani skrev 2010-04-13 12:02:34 följande:
    Tror det var denna tråden jag var med i för ett tag sedan, men inte helt säker.Är iaf gravid i vecka 24 med andra barnet, bf 9:onde augusti. Det blir en liten lillasyster, sonen är född november 2008.Hoppas det går bra att jag hoppar in här!
    självklart är du välkommen :) grattis till graviditeten/dottern, jag har också BF den 9e :D hur mår du såhär långt? såg dem kön på RUL eller du har gjort könsUL?
  • elinnnnn
    Pregga skrev 2010-04-13 11:42:24 följande:
    För er som har ngn form av sjukdom skulle jag nästan rek att INTE ta ryggmärgs bedövning, enl mig bara nu då. en läkare kanske inte skulle hålla med, jag tog den med dottern, å då jag har skolios-sne rygg just där nere. Så satte dom den fel, å vågade inte sätta den sen igen...å det slutade med att det var försent för att ge mig ngt annat....denna gng ska jag ta den , minns inte vad den heter nu men man tar 2 sprutor upp i underlivet på varsin sida....En tanke som slog mig, jag vill inte vara negativ på ngt sätt....å min fantasi ang grav denna gng...suck..men asså tänk om navelsträngen sätter sig hårt runt halsen på lillen....jag e livrädd för det..
    *ryser* två sprutor i underlivet!!!! nä för mig ska jag bara andas in ren luft och även andas i den där "Himmelska" masken :P
  • elinnnnn
    SweetLilly skrev 2010-04-13 12:20:06 följande:
    Jag tror att av alla metoder som finns för att minska smärtan och oron vid förlossningen, så är det inte alla som passar alla. Vissa vill ha det ena, andra det andra. Jag tror att olika metoder tar olika ochkså på olika individer, det finns inget man kan säga bu eller bä till..alla får göra sina val..
    självklart. det jag skrivit är ju efter min egen smärta och min egen smärttröskel och erfarenheter. Vad andra bestämmer sig för att göra är deras val. Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter, kanske kan dem hjälpa någon annan? Så tänker jag iaf.

pregga: genom att andas rätt så slappnar kroppen av och man spänner inte sig lika mycket, om man inser att kroppen är fantastisk och att man klarar MYCKET mer än man kanske tror och att slappna av(i både kropp och själ) och lita på sig själv så kan faktiskt smärtan minskas. Det är väl känt att det gör ondare om kvinnan spänner sig och inte följer med vågorna av värkar utan spänner sig och motarbetar dem.
  • elinnnnn
    Pregga skrev 2010-04-13 12:28:27 följande:
    haha ja det låter ju inte så mys, men min mamma tog det med syrran å hon sa att det va den lättaste förlossning hon haft. hahaha elinnnn gumman, hade du inte fått barn innan så hade jag nog tänkt, jisses inget annat än luft..stackarn vet inte vad som väntar, haha men det gör du ju..:) men masken, japp den e underbar...en fylla som man inte haft på mkt länge, jag skrattade ju så jag tjöt i början av den....
    hehe. ja men det har ju funkat 3 ggr så jag litar på att det kommer funka denna gången också :D ja första förlossningen så var jag rädd så jag "överdoserade" och djupandades alldeles för mycket i masken. Det var inte klokt hur flamsig jag blev, dem var tvungna att hålla i masken så dem kunde kontrollera hur länge jag andades i den hahaha. efteråt tyckte jag det var såååå härligt att bara sitta i rullstoll och låta syrran köra mig. ja ni hör ju själva hur sjukt det låter. man ska vara glad över att man har ben som fungerar och att man kan ta sig runt med hjälp utav dem. men ja jag var 21 år då, som om det vore en ursäkt? jag har aldrig varit "full" men hög har jag uppenbarligen varit, under 1a förlossning haha
  • elinnnnn

den kära leken: vad bra att jag kunde uttrycka det så bra då hehe. Jag tror att ju mer förberedelse man kan göra desto bättre. för rädsla inför förlossningen gynnar ingen. Sen tror jag precis som sweetlilly och du sa att det är ju olika från person till person. Ens personlighet och inställning spelar stor roll tror jag. Själv är jag en väldigt lugn person, och har lärt mig att lugna mig själv som sagt, genom både djupandning och tankar. För mig fungerar det jättebra, kanske inte för andra. Men som jag sa så får alla göra som dem vill. Är det någon som vill prova på alla bedövningar och sätt: go for it, det gjorde jag själv också vid första förlossningen och genom att ryggbedövningen misslyckades för mig så fick jag lära mig att andning och lustgasmasken räcker för mig.

Jag har ju gått igenom 3 förlossningar redan så jag har förberett mig så mycket som möjligt :) Det är jag tacksam över, jag minns hur det var första gången. Då var jag lite orolig för själva smärtan faktiskt. Men i efterhand så är oron faktiskt värre än smärtan. För mig alltså, kanske inte för någon annan...

Såhär är min önskeförlossning:
    Värkarna börjar hemma, vattnet har inte gått(som vanligt) jag tar 2 panodil, sätter mig i duschen. Jag låter duschstrålen ta udden av sammandragningarna och värkarna. Kanske i typ en timme. Sen klär jag på mig så snabbt det går, typ i snigelfart. åker till förlossningen. Dem kollar, jag lär vara öppen 8-9 cm. Jag går en runda eller står lutad över i sängen med lustgas. Hinnsprängning utförst av barnmorskorna(som vanligt, mitt vatten har aldrig gått av sig själv) När jag är helt öppen och krystvärkarna kommer tar jag i för allt vad jag kan och bebis är ute på 2-3 krystningar.

Så har det gått till för mig och jag HOPPAS att det gör det denna gången också.

• elinnnnn
    den kära leken skrev 2010-04-13 12:41:24 följande:
    För mig handlar det mycket om att jag och min man får tillfälle att förbereda oss tillsammans. Att bli ett team och läsa på lite om olika metoder så att vi kan prova lite olika när vi väl är där på förlossningen. Och så känns det bar att få göra det tillsammans, komma ännu närmare varandra.
    jag tycker det låter som en underbar ide. ville bara skriva det
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10