Inlägg från: elinnnnn |Visa alla inlägg
  • elinnnnn

Vi fortsätter, Bf aug 10

var på bvc med lillan idag. hon blev vaccinerad (mässling) och vikt och längd och sånt.
    8.6 kg och är 71 cm lång.
    hon har haft ett par veckor nu då hon inte ätit så bra, fått tänder och varit dunderförkyld så vi är typ tillbaks på smakportions stadiet igen...
    jag delammar nu vill inte sluta tvärt av eftersom jag inte kan pumpa. det går bra och lillan tar ÄNTLIGEN flaskan.
    Similac ger vi henne, vet inte om ni har den i sverige. skulle egentligen ge henne nan2 men hittar inte den vanliga här och den hypoallergiska smakar ju illa så den får vi nog slänga (köpte den först)

Hoppas era lillpluttor mår bra! Och såklart ni mammor också !
    kram till er allihopa

• elinnnnn
    puchelina88 skrev 2011-05-24 06:58:27 följande:
    tack;)ja det är borligt blir i rådhuset här i stan sen blir det fest hemma i huset för oss med mat och vin/öl hoppas på fint väder bara!!

hur gick det`? hoppas det gick riktigt bra och att du är lycklig och nöjd med livet.

Kram

• elinnnnn
    Fröken Catrin skrev 2011-06-17 22:06:50 följande:
    Hej tjejer och barn!
    Det verkar som att tråden är utdöende. :(
    Hoppas alla har det bra och får en fin sommar.

Sen vill vi passa på att skriva grattis till alla bebisar som fyller år i sommar!{#emotions_dlg.flower}
    Stort grattis från oss! Solig

Stor kram till er alla.

Hoppas man hörs någon gång framöver.
    (Min inbox är öppen för dom som vill ha kontakt!)

Hjärta{#emotions_dlg.flower}

hej tjejen!

ja det blir väl lätt så när barnen växer och man har mindre tid till datorn och vissa kanske inte är mammalediga längre heller...

Önskar dig detsamma!
    Kram

• elinnnnn
    puchelina88 skrev 2011-06-21 07:45:08 följande:

Hejsan alla!

hoppas ni har det bra?!här hemma är det fullt upp med min Viktor på snart 11 månader han ska ställa sig upp över allt;)tänk vad tiden går snart 1 år redan!vet tyvärr inte när vi kommer att få någon dagisplats är tydligen många barn i höst som ska skolas in på dagis;/men men har ju lite mammadagar kvar så jag kan vara hemma en stund till!

i sommar blir det i väg med husvagnen till göteborg och ullared ska bli underbart att få komma iväg med min älskade man och son;)

hoppas ni alla få en fin sommar kram på er

här är det bara bra min lilla blir 10 månader just idag! och hon kryper snabbt som en raket och går längs alla möjliga möbler eller med mig om jag håller henne i händerna.

mysigt med sverigesemester, hoppas bara ni får fint väder så!

hoppas det ordnar sig med dagisplats snart

kram tillbaks

• elinnnnn
    Oväntad skrev 2011-06-21 13:41:03 följande:
    Jag har redan fått plats för min lille kille (till och med före hans 1års dag)..Så i början/mitten på september så kommer vi ha inskolning och det känns riktigt bra då jag börjar plugga heltid den 29 augusti

vad skönt för er :) Grattis!

Vad ska du börja plugga``??

• elinnnnn
    lillabambi skrev 2011-08-14 12:57:02 följande:
    Ja sprutan börjar närma sig, undra hur de går nu när dom är mer medvetna!?!

min dotter har varit medveten ända sen hon var 4 mánader. efter den gángen sá började hon grata nar vi kom in pa BVC! Sist borjade hon grata redan ute pa parkeringen!

Det gick ratt bra anda, hon grat ju inte hela tiden men nog visste hon vad som vantade..
    Nar hon fatt sin spruta var det lite kramar och pussar fran mig och lite tarar fran henne sen ville hon bara hem och sova ;) Val hemma fick hon ren bloja, panodil, en flaska valling   och somna i min famn :)
    Hon sov i 3 timmar!

vi var dar nar hon var 13 manader da vagde hon 10.4 kg och var 78cm lang.

helt okej for ett barn som mest har levt pa flytande ;) hon har haft mkt ont i munnen vid tandsprickning osv vilket lett till att hon inte vill mer an att dricka valling. sen ar det ju sa latt och snabbt och mysigt ocksa for henne.

hur mar ni alla? vi planerar forresten ett barn till nasta ar :D       
  • elinnnnn
    lillabambi skrev 2011-08-14 06:18:19 följande:
    Hej brudarna dax att dra liv i gruppen igen :) inte varit så aktiv men detta går ju att ändra på, vore skoj och veta hur långa och vad era små vägde vid 11 mån, min lille väger 9,5 och är 81 cm lång :) kram på er :)

det gick visst inte så bra med att dra igång gruppen ;)
    Hoppas du mår bra, kramis 
  • elinnnnn
    lillabambi skrev 2011-10-02 11:13:52 följande:
    Nej gjorde ju inte det.. men gjorde ett försök iallafall :) Jo det e kanon med mig jobbar lite extra i helgen efter att ha jobbat hela veckan så e lite trött står ju nästan hela dagarna :) Hur e det med dig?? Vi satsar oxå på en till nästa år. Inte så att vi verkligen kämpar men nog har man koll på äl och så och hoppas varje månad och så tyvärr så fick jag ett mf förra månaden men vi har ju varit med om det en gång innan så kändes lättare att hantera denna gången!! kramar!!

hehe, med oss är det bara bra, vi har inte börjat bebisverkstan ännu vi planerar att börja nästa år. jag vill hemskt gärna gå ner dem 4 kg som fortfarande är kvar sedan sist ;)
    beklagar mf! hoppas det tar sig snart! kramar
    Oväntad skrev 2011-10-02 12:09:09 följande:
    Vi kanske får döpa om gruppen till.. Vi med 1åringar Solig.. Hur är det med era små? Min lille kille är en finsmakare av stora mått och äter väldigt dåligt.. Faktiskt.. Så från att varit sådär gosigt amningstjock så har han blivit.. Normal-knubbig.

Han har gått några få steg men kryper fortfarande helst.. Pratar en del ord som titta, Da (För lillebror), mamma, hej, tack, kirss (katt).. Nåt mer tror jag inte att jag klurat ut. Klättrar till min stora förfäran.. Han sover jättedåligt på natten och det är hemskt jobbigt. Har ingen bra idé hur det ska lösas än..

Annars har han precis börjat dagis (där hans storebror går) och blivit sjuk andra veckan han gick.. Det går alltså inte så bra än.. Jag känner ingen trygghet ännu med dagispersonalen men hoppas det löser sig.. Ska dock prata med dom..

med min är det bara bra, hon håller på att få 4 tänder därnere varav 2 hörntänder så hon sover inte så bra på natten och har haft diarre i ca 3 veckor men nu är det hårdare, dvs som vanligt fast det gillar hon visst inte då hon skriker varje gång det kommer ut en liten plutt ;) Min lilla är också en klätterapa dock har hon lugnat sig lite nu när hon kan gå istället. hon tog sina första steg 1år - 1 vecka och nu 13 månader så går hon hela dagen lång, visst trillar hon ibland men då ställer hon sig bara upp och fortsätter ;)

Hon är också väldigt kinkig med maten som sagt, och vill helst ha välling...Jag tar det lugnt med henne med tanke på att hon håller på att få tänder just nu... Min dotter går inte på dagis än, hon kommer antagligen börja nästa år.
    Hoppas det ordnar sig för er, styrkekramar!   

• elinnnnn

hej alla!
    Ville bara dela med mig om att min dotter använder toaletten när hon ska bajsa. Så skööönt att slippa byta fler bajsblöjor, det blir ju en del ;)

Förhoppningsvis är hon blöjfri till nästa sommar, det är inte förräns då jag kommer "träna" henne. Nu tar jag bara henne till toaletten när jag ser att hon försöker bajsa och så gör hon det där istället..

Hur och när tänker ni börja träna era barn till att använda potta/toalett istället för blöja??      

• elinnnnn
    lilaemma skrev 2011-10-08 15:47:27 följande:
    Vi har använt toaletten från början. Sporadiskt i alla fall ;) Dottern använder också toan för bajsandet sedan 9månades åldern tror jag. Kissandet brukar vi få 2-4kissningar på toa och några i tygblöja eller på golvet...

jag har också satt henne på toaletten tidigare men då har hon mest gråtit ;) en gång kissade hon men det var nog rena turen för sen gjorde hon inte det fler ggr utan vart mest tårar, stackarn.

9månader, skönt att slippa byta bajsblöjor sen dess :D

Vi planerar ju ett barn till nästa år och då kan det vara skönt om lillan är blöjfri tills dess, iallafall på dagen.     
  • elinnnnn
    lillabambi skrev 2011-11-25 11:34:15 följande:
    Grattis PNC :) Vi planerar bebis o hoppas på plus snart :)

vi planerar också! har mens nu men efter det ska vi köra oskyddat. hoppas på plus i december!

PNC: grattis till er det är ju snart dags för er bara ett par månader kvar!!!    
  • elinnnnn
    lillabambi skrev 2011-11-25 19:38:21 följande:
    Åh spännande :) Har äl nu i dagarna jag så väntar med spänning :) 

:) Lycka till!!
  • elinnnnn
    lilaemma skrev 2011-11-26 20:05:05 följande:
    Oj, har alla andra redan fått mens? Bara jag som är seg i starten?

jag fick mens typ 2-3 mån efter att avslaget slutat fastän att jag helammade , slutade amma när lillpluttan var 9 månader :)
  • elinnnnn
    Oväntad skrev 2011-11-27 15:12:56 följande:
    Spännande och se att ni fortfarande hänger här lite... Glad

Min lille busiga kille har blivit 1 år (sist på vår lista tror jag ) börjat gå och tar sig mer och mer ton.. Han går på dagis och pratar en del ord även om det är mycket "babyspråk".. Jag tänkte sluta amma till jul men försöker dra ned på det lite först.. Det går trögt.... Obestämd

grattis till honom!

visst är det härligt när dem pratar! även om man inte alltid förstår haha
    min lilla är 15 månader pratar en massa babyspråk, helt obegripligt men hon har ju liksom melodin om ni förstår vad jag menar. hon säger: mamma, pappa, bah (slut), teta (farmor). fast med kroppspråket kan hon säga så mycket. vill hon ha vatten så kommer hon med sin vattenflaska och kallar på mig och ser till att jag följer efter henne till köket.

Hon härmar mig en massa också. Hon går runt med min handväska, hon använder pennor till att sminka sina ögon, hon tar fjärrkontrollen och ska "raka" benen med, hon hjälper till att hänga tvätt osv. Hon är så rolig och så duktig

för mig tog det ca en månad från nertrappning till att helt sluta amma. jag bytte ut ett mål i veckan ungefär.    och sen när jag skulle ta bort nattamningen eller nattningsamningen (det var det svåraste) så såg jag till att alltid ha BH och linne och en till tröja. På det sättet blev det lättare tyckte iallafall jag, hon verkade inte tänka så mycket på bröstet utan hon kunde slappna av och äta från flaskan istället i min famn och pilla mig på armen istället när hon skulle somna :D lycka till   
  • elinnnnn
    Huldris skrev 2011-12-02 08:05:04 följande:

Pregga=Bubbis10= huldris78

Hello, här går allt sin gilla gång, lilleman har fullt spring i benen å det finns ingen hejd :) Har just skolat in honom på dagis å det har gått jättebra ..för honom, mer jobbigt för mig :(

Ser att ni pratar om mensen, min har inte kommit tillbax alls,men jag ammar fortfarande så det beror nog på det.

Pratar gör han en jäkla massa, lägger ihop vissa ord.

han säjer-mamma titta där

TUTTE!!!!!!!!!!!

Natta=syster

mamma, pappa,mommo=mormor

katten,titta,där,vatten,jajja å pekar på eluttagen, kaka,mat, å en hel del annat. han började prata vid 7 månaders ålder :)

kanske han fått det fr sin mor, hahahahaha

hoppas ni alla andra mår bra:) Kraam fr Sammie

oj vad många ord han säger!!! min dotter babblar en massa men det är väldigt svårt att urskilja ord nästintill omöjligt. vissa "läten" förstår jag vad hon menar men det är inte många ord hon säger. fast å andra sidan har hon 3 språk att lära sig. vi pratar arabiska, engelska och svenska hemma. mer än regel att flerspråkiga börjar prata senare än undantag så jag oroar mig inte eller så men det vore ju så underbart att förstå allt hon säger
  • elinnnnn
    lilaemma skrev 2011-12-03 12:26:00 följande:
    Men som bonus får de ju fler språk när de väl börjar! Spännande med så många språk hemma. Här är det bara svenska och lite stödtecken och på kul några engelska ord ibland. Så bara ett riktigt språk...

Lilla N säger nu inte bara substantiv utan börjar komplettera med en del verb, det är roligt. Ibland till och med kombinerar hon två ord.

tis arm = potatis varm= Värm min potatis...
    mim mim toa= Benjamin sitter på toa
    moff aaa und = Morfar hund
    pampa läcka = lampa släcka = tänd lampan ;)

som några roliga exempel...
    ja jag vet :) allt kommer komma sen på en gång :) Jag har inte bråttom ;)

Vad mycket hon kan lilla N!
    Det är så härligt med barn att få följa deras utveckling

HULDRIS: ja jag har tänkt på dig med ;)
    Discoprinsen babblar på märker jag, som sin mamma ;) Säger saker i tid och otid (syftar på när han sa tutte på bussen hehe) Hoppas du mår bra annars och är nöjd med livet 
  • elinnnnn

vi får alltid kommentarer om att våran dotter ser ut som två år fastän hon bara är drygt 15 månader.
    Hon är mycket större dem andra 15månaders barnen som lever här så det är därför.
    För i svenska mått tror jag faktiskt tom att vår dotter är lite liten.
    Hur stora/långa var era när dem var 15 månader??? 

• elinnnnn
    lillabambi skrev 2011-12-07 10:50:51 följande:
    Milton är 15 mån nu och är 83 lång och 10,6 kg
    tack!
    Huldris skrev 2011-12-07 13:07:11 följande:
    Hm vet inte exakt nu men han är runt 80 kanske å väger ca 10 kg, skulle jag tro...
    har din lilla haft vattkoppor? jag har just inskolat lilleman å nu går det vattenkoppor på dagis så nu blir det nog prickigt här hemma snart...
     tack!
    vår dotter är 79 cm enligt bvc sköterskan som mäter som en kråka i och för sig ;)
    11.4 kg väger hon.

min lilla har inte haft vattkoppor
    ja inboxa gärna din blogg! 
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10