Inlägg från: elinnnnn |Visa alla inlägg
  • elinnnnn

Vi fortsätter, Bf aug 10

ns mamma: som jag sa, jag fick också ryggbedövning vid första och det gjorde att värkarbetet stannade av och fastän jag fick värkstimulerande dropp drog det ut på tiden. just därför struntade jag i det vid andra och tredje förlossningen och kommer även göra det denna gången.

pregga: ang navelsträngen så har jag faktiskt ingen aning, men jag tror det är högst ovanligt att den skulle lägga sig så hårt runt medans bebisen fortfarande är i magen...

tOva: ja precis. om man KAN koncentrera sig på andningen och inte på smärtan så hjälper det något enormt. det är iallafall min egna erfarenhet. dock inte sagt att man inte ska utnyttja bedövning om man har ont. alla är ju olika

Vår älskade bebis har BF 100809
  • elinnnnn

pregga: fast det är ju det som är olika för alla :) för mig är inte själva födandet det jobbiga. Känns bara mysko när typ huvet är på väg ut... men värst tycker jag är öppningsskedet. men det funkar bra att duscha då, bra smärtlindring :) för mig iallafall.

intressant diskussion idag allihopa! nu kom min make hem så jag ska värma maten så vi kan äta...ses sen

• elinnnnn
    t0va skrev 2010-04-13 13:18:32 följande:
    Nej verkligen inte, jag kommer troligen använda allt jag bara kan få i lindring, sen ska jag läsa på och se vad det innebär osv. så bara andas tror jag inte alls är rätt för mig även om jag är van att andas genom smärta. Drar mina leder ur led lite då och då, enda sättet att få tillbaka dem är att slappna av och då är det bara att försöka andas även om det svartnar för ögonen och smärtan är olidlig, så allt jag kan få för att lindra känns nu i alla fall som lösningar. Tror mer att andas är ett kompliment, om man kan få lindring eller tex. i början av förloppet innan man kommer in till förlossning, att försöka att inte stressa upp sig mer än nödvändigt, sen är alla olika och även om man gått igenom 10 förlossningar så är den 11 annorlunda, bebis kanske kommer tidigt, man kanske inte sovit allt på länge, ätit dåligt osv. Så jag tror man får anpassa sig från gång till gång och inte göra som alla andra bara för att det funkat för vännen X eller så. Öppen för förslag och inte bestämma innan att det ska ske på ett speciellt sätt tror jag underlättar. Själv vet jag inte om det blir ks eller inte, läkaren tyckte inte det men är jag jättedålig i sjukdomen redan runt v.32 så kommer jag tjata. De verkar inte förstå hur dålig jag kan bli och även om kroppen gör det mesta arbetet själv så är jag helt slut i kroppen redan innan så blir det knappast något bra av det hela, men vi får avvakta och se.
    så sant som du säger. men att dela erfarenheter tycker jag är positivt:D
    hoppas verkligen du får den hjälp du behöver.
    den kära leken skrev 2010-04-13 13:25:44 följande:
    Just det där med dusch har jag hört fler säga. Verkligen intressant idag, håller med. Ha en god middag!
    tack middagen var god :D
    japp för mig har det verkligen hjälpt vid öppningsskedet. har man ont kan man ju alltid prova sen är det ju inte säkert det passar för alla. jag brukar också bara ta ½ panodil om jag har typ huvudvärk eller så, jag tar det så pass sällan så en halv räcker för mig. med lustgasen så ställer dem ju in den. finns olika nivåer, det är ju inte bra att få för mycket för du kan typ tuppa av då och inte vara till så mycket nytta hehe sen gäller det ju att använda den vid rätt tillfälle i värken. man ska ju börja precis innan värken nått sin höjdpunkt så den hinner verka innan man kommit dit... det handlar ju inte bara om att andas in utan det är ju lite teknik och tajming... sen finns det ju vissa som mår illa utav den och inte alls kan använda sig av den. jag mådde illa efteråt litegrann och huvudvärk osv men det var inte så farligt, då var ju bebisen redan född så då hade man annat att tänka på :D
  • elinnnnn
    den kära leken skrev 2010-04-13 14:31:22 följande:
    Tack för att jag får planera min egen förlossning ;) Du det verkar lite på de som genomgått flera förlossningar att den första skiljer sig väldigt mycket från de andra. Så kanske kan man inte säga så mycket efter en förlossning heller då? Jag bara tänker att den kan ju bli HELT annorlunda än den första. Ni kan ju inte veta. Jag menar inget illa nu bara så du vet och inte tar illa upp.
    jag har haft tur och mina förlossningar, nr 2 och 3 var i princip likadana :) fast man ska vara förberedd på att vad som helst kan hända och det är helt okej det också.
  • elinnnnn
    SweetLilly skrev 2010-04-13 15:10:00 följande:
    Nu är jag hemma igen! oj vilka tesultat på proverna jag fick, sist hade jag lågt blodtryck, blodvärdet hade sjunkt och allt det men nu så;Blodvärde; 140Blocksocker 6,2Blodtryck 120/70och så Sf-mått 25cm, dvs i övre gränsen på kurvan så jag har en rejäl livmoder
    vad bra! tycker resultaten ser jättebra ut. du är väl i v.25? dem säger ju att på ett ungefär så är sf måttet lika stort i cm som den veckan man är i :) Fast det är ju ingen regel, men på ett ungefär :) härligt ändå, då vet du det växer iallafall hehe fast jag har sett dina magbilder och JA VÄXER GÖR DET VERKLIGEN :) Jättefin
    den kära leken skrev 2010-04-13 15:11:35 följande:
    Jag undrar om det är någon här inne som sitter med en föreställning om att ungen bara ska ploppa ut? Jag vet ingen iaf. Pregga: Jag var absolut inte sarkastiskt. Utgå inte från att du vet mina intentioner utan du får gärna fråga vad jag menade om du är osäker okej? Du verkar arg på något sätt. Är du det?
    joa min bebis kommer ploppa ut, hur enkelt som helst :P nä skämt åsido, det är nog ingen som tror att det är så lätt. kroppen har mycket att göra och det måste man förstå. men att oroa sig tycker jag är onödigt och inget jag uppmuntrar någon till att göra, därför är jag positiv till förberedelse även om man tyvärr inte kan på något sätt förbereda sig inför hur det kommer kännas.
    t0va skrev 2010-04-13 15:18:33 följande:
    Men problemet är nog att det skrivs att om man inte fött barn innan så har man inga kunskaper och ska inte tro att man vet vad man säger osv. Så jag har tolkat det så har ingen sagt att man bestämt sig för att si eller så är bäst, utan man har funderat på att bara köra med andning tex. eller ta en viss smärtlindring. Att då få tillsvar att endel som själva fött barn innan "vet" att andning är att glömma för de inte gjorde det, eller att epidural inte är bra för att det inte fungerade på person X, så man avråds från det. Där ligger nog problemet. Jag har ingen aning om hur det är att föda barn, däremot har jag upplevt mycket och långvarig stark smärta, kanske är i närheten av vad det kan vara att föda barn jag vet inte. Men jag måste få säga att jag tror att jag kan komma lång bara genom att andas, sen om alla andra inte gör det är inget jag lägger mig i. Jag har sjukdom men kommer troligen som det känns nu välja epidural, sen vet man aldrig vad som tar och inte tar. Kroppen kan reagera så olika på mediciner under olika tillfällen i ens liv. Så vi måste få tro vad som kan vara bäst för oss, men ändå vara öppna för alternativ. Det gäller nog alla oavsett om man aldrig fött barn eller har fått 20st. Vem vet det kanske slutar med ett katastrofsnitt och då ha planerat att man ska göra som sist kanske skapar mer stress. Jag vet inte. Nu ger jag upp den här diskussionen i alla fall, det börjar bli lite väl tråkig stämning för mitt humör idag. Menar inget illa i det jag skriver så tolka det inte så.
    ingen har väl skrivit att förstföderskor inget vet och att vi som fött ett eller flera barn vet bättre? jag har iallafall inte haft den intentionen i denna diskussion utan det enda jag har velat har varit att dela med mig av mina erfaranheter. ang epidural så får man vara förberedd att det kan förlänga förlossningen ifall den gör att värkarbetet stannar av, som på mig och många andra och att den kanske inte fungerar överhuvudtaget. sen finns det ju som carohl som sa att den fungerade hur bra som helst på henne. som jag skrivit tidigare så är det ju upptill var och en, jag är positiv till valfriheten vad gäller förlossning, vaginal/kejsarsnitt, med bedövning eller utan bedövning. ingen är mindre värd om det väljer det ena eller det andra. hoppas ingen tagit mina inlägg på ett negativt sätt? :S
  • elinnnnn

den kära leken: ha det så kul på mötet hehe. jag ska snart logga ut, maken kommer hem om ett par timmar och då ska vi åka och handla lite sen blir det kvällsmys. Antar att jag som vanligt kommer ha ett par sidor att läsa ikapp imorrn :D

• elinnnnn
    Pregga skrev 2010-04-13 15:36:39 följande:
    Elinnnndet var exakt så jag å Carohl menade, men det sågs bara som ngt negativt. Tråkigt nog, å som jag skrev innan, jag personligen tycker det är bättre att vara förberedd på det värtsa å blir det då bättre, ja halleluja. haha men blir det så illa som det kan bli. Då kommer det inte som en chock på samma sätt. Förstår du vad jag menar?
    jag förstår vad du menar, fast å andra sidan kan det öka på ens oro. ja det är svårt att veta hur eller på vad man ska ställa in sig på. jag kommer ihåg när jag väntade mitt första barn, och det jag var mest rädd för var att jag inte visste hur ont det skulle göra. helt onödigt att vara rädd för att man inte vet :) sen att läsa om olika smärtlindringar och metoder, ställningar osv det tycker jag är jättebra, särskilt som förstföderskor för då riktar man sina tankar på annat håll. man kan ändå inte lära sig hur det kommer kännas rent fysiskt men man kan ju läsa på om allt annat. jag tror på psykisk förberedelse. det där kan ge en ett lugn inför förlossningen som kan vara till stor hjälp. om man vet mer om själva förlossningsförloppet, förlossningsställningar och bedövningar kommer man iallafall känna att man har mer koll på läget, för vissa är det så att dem MÅSTE ha det. Jag tex är en planerings och förberedelse människa och hatar allt spontant(typ ;)) så för mig är det jätteviktigt att just rent mentalt veta vad som kan hända och vilka valmöjligheter jag har. sen ska man ju också vara medveten om att det kan ju gå ett helt annat håll och man kanske inte ens får en vaginal förlossning pga det ena eller det andra, eller det planerade kejsarsnittet kanske blir ett akut sådant osv. Men att vara förberedd och påläst är bara bra. Fast att berätta om skräckhistorier för första gångsföderskor tycker jag är onödigt. jag menar inte att du eller någon annan här inne gjort det, men du skrev något om att ingenting ändå kommer funka o att förberedelse är onödigt och det kommer man ändå glömma bort när man ligger där och hoppas att man inte dör... Typ. för alla kommer inte känna så :) det känns det gör det, det är ändå en bebis som föds :) ur våra kroppar. men det finns ingen anledning att oroa sig inför smärtan tycker jag, bara onödigt. bebisen ska ut och ju mindre du oroar dig och ju mer du slappnar av desto mindre ont kommer det göra(så länge förlossningen är utan komplikationer såklart) blir det komplikationer så får man ju lita på att barnmorskorna vet vad dem gör.

oj det blev VÄLDIGT långt det dära haha. men jag hoppas du förstår mig med. det blir så lätt missförstånd när man skriver såhär på nätet. lite synd
  • elinnnnn
    SweetLilly skrev 2010-04-13 15:40:14 följande:
    nja jag är i v24 men som sagt hon sa att den låg i övre kurvan men att det var jättebra! Så dte känns ju toppen! Jag frågade om det betydde stort barn, men det gjorde det tydligen inte, den kan växa i otakt med barnet , så längre fram kan jag ligga längre ner på kurvan.
    aha okej :) som jag, ja just det såg ju det nu att du tom har det skrivit i din sidfot haha, att du är 3 dagar före mig :D jag gick nyss in i v.24 :) ja den kan ju växa i otakt precis som dem här riktlinjerna för foster ålder och storlek är ju olika. men kul och skönt att allt såg  bra ut iallafall :)
  • elinnnnn
    SweetLilly skrev 2010-04-13 15:57:13 följande:
    ja mitt värde hade ju sjunkit sist och var på 123, men nu på 140! det jag gör är att jag dricker alltid juice till kött tex, och sen äter jag en hel del grönsaker och fullkornsbröd.
    bra där! :) jag har normalt väldigt lågt värde och min läkare rekommenderade mig att alltid ta järntabletter, även när jag inte var gravid. Men min mamma har det likadant så jag antar att det kan vara ärftligt. Kanske. Eller så är det bara en slump :D Jag har tagit järnisar ända sen jag blev gravid, pga att jag vet att det brukar vara lågt, dem har inte kollat mitt värde sen v.8! Men ja, snart ska jag kolla det, men jag tror det ligger rättså bra iom järnisarna och att jag för ovanlighetens skull sluppit blöda varje månad under graviditeten(gjorde det vid mina 3 andra graviditeter nämligen)
  • elinnnnn

pregga: du missade nog att jag skrev att : jag menar inte att du eller någon härinne har skrivit skräckhistorier eller menat det på ett sånt sätt MEN::

Citeringen fungerade inte så jag får göra såhär istället:

Ps, även om du tar bedövning så kommer det kännas ändå...inlägg 4777

*skratt* ja som sagt elinnnn vi alla är olika där. vissa har svårt å slappna av när man tror att man ska dö typ. jag har åxå  en mkt hög smärt tröskel.
    inlägg 4765

hahaha vad det gäller prolyfax andning, så kan jag nästan lova dig att när du ligger där så har du glömt allt vad det heter, å enda tanken man har e att överleva....hahahahahaahah
    inlägg 4573

Alltså om jag hade varit rädd, nervös inför förlossningen och läst ovan hade jag blivit skräckslagen för enligt dig så låter det så himlans hemskt. nu är jag ju inte vidare rädd inför förlossningen så jag hänger ju inte upp mig på det så väldigt mycket utan läser det andra du skrivit också vilket i sitt hela sammanhang blir lite annorlunda och inte alls så skrämmande. men som förstföderska hade jag nog sprungit och gömt mig nånstans efter att ha läst lite här. och det är det som jag tycker vi ska vara försiktiga med. vissa är känsligare än andra så vissa kommer ta åt sig mer än andra och bli uppskrämda, vilket är helt onödigt egentligen.

Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10