• Anonym (XXXXXL)

Jag är sjuk i matmissbruk...

Idag har jag ätit:

En baguette med skinka, ost och gurka till frukost.

Lunchen blev 4 potatisbullar, blomkål, broccoli, svamp, majs, oliver, vatten. Delade en Delocatoboll med en kollega.

Mellis 2 drömmar-kakor, 1 tekaka med cremefraiche och sallad på.

Kvällsmat; Fullkorns snabbmakaroner, korv, ketchup, senap. vatten.

Sen, efter kl 18 har jag ätit detta:

1 minisemla med mandelmassa å grädde.
    2 små bakelser Pannacotta med hallonfromage.
    1 stor semla med äppelsylt och grädde.
    10 marianne-godisar
    5 dumlekolor
    ca 100 g vitlökssalami
    ca 1 hård macka
    vatten
    1 kopp te...

Det absolut värsta av allt är att jag INTE är mätt... Det är sjukt. Jag är sjuk. Riktigt sjuk... {#lang_emotions_throwup}{#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...
  • Haraaz
    maggsan skrev 2010-02-20 02:31:17 följande:
    Men allvarligt talat.. Hur mycket fett äter NI som äter LCHF?? Min make käkade det ett tag.. och sannerligen om jag ska äta så mycket fett så kommer jag att käkas av flottytan som stannar i munnen. För man ska väl ändå försöka hålla sig till ca 2000 kcal per dag??
    I LCHF räknar man inte kalorier, man räknar kolhydrater (socker).
  • DreamBitch
    Anonym (Blää) skrev 2010-02-19 18:54:43 följande:
    du är ju lite lagom pinsam. din brist på vettiga åsikter är pinsam, allt du skriver är pinsamt att läsa, eftersom du faktiskt verkar tro på det du säger. människor som har en "missbrukspersonlighet" har en obalans i hjärnan som balanserar välbehaget, dessa människor använder olika "droger" föratt återställa balansen, dem mår inte lika "bra" som alla andra gör, och det är inget man kan bota heller, det går att behandla med vissa mediciner och terapi, men det är inget man bara kan bestämma sig föratt inte ha, det är somatt säga till nån mer cancer att bestämma sig föratt inte ha cancer. Det här är nått genetiskt, samtidigt är vissa människor från ett genetiskt arv där tex alkohol inte funnits tidigare, och dessa har inte samma motståndskraft som andra med alkoholkultur i generna. Tex samer och uramerikaner, enuiter etc.  Tro det eller ej men vissa människor är födda att lättare hamna i missbruk, och det har ingenting med "viljestyrka" att göra. Viljestyrka är ett tillfälligt "jävlaranamma" som varar korta stunder. skapad av kemiska reaktioner i hjärnan.
    Men det där var väl ändå det mest pinsamma inlägget?
    HUR kan du på fullast allvar använda dig av ett sådant IDIOTISKT argument som "det är som att säga till någon med cancer att bestämma sig för att inte ha cancer"? Du borde skämmas och det riktigt ordentligt. Håll dig till argument som faktiskt HÅLLER nästa gång. Man jämför sjukdomar med sjukdom och missbruk med missbruk men man korsar ALDRIG dessa vägar.

Och i slutändan handlar det ALLTID om val hur gärna ni än vill sitta här och dalta med alla överviktiga.

Till sist: viljestyrka är något man bestämmer sig för och behöver inte alls vara endast något kortsiktigt.
    Men allt handlar om att faktiskt anstränga sig och inte ge upp vid minsta lilla jävla motgång men DET är ett fenomen som 95% i denna tråd uppmuntrar.
  • maggsan
    Haraaz skrev 2010-02-20 03:35:52 följande:
    I LCHF räknar man inte kalorier, man räknar kolhydrater (socker).
    Jo men det köper jag man äter minst 20 g per dag eller hur man nu väljer att lägga upp kosten.
    Någonstans måste ju få lite energi - fettet - räknas inte det alls?
    Be my enemy - and you will die
  • Anonym (mat)
    maggsan skrev 2010-02-20 03:46:48 följande:
    Jo men det köper jag man äter minst 20 g per dag eller hur man nu väljer att lägga upp kosten. Någonstans måste ju få lite energi - fettet - räknas inte det alls?
    Nej, eftersom man inte blir fet av fett. Dom använder sig inte utav kalorier alls, tror jag. Fast sen har jag också läst att om man äter så mycket fett så blir man också mätt fort och håller sig ändå runt 2000kcal/dag.
  • Haraaz

Japp, som "mat" skrev... Jag höll på med LCHF ett tag och räknade inte kalorier men gick ner i vikt ändå. Nu äter jag mer enligt GI, mår bättre av det.

• maggsan
    Anonym (mat) skrev 2010-02-20 03:52:42 följande:
    Nej, eftersom man inte blir fet av fett. Dom använder sig inte utav kalorier alls, tror jag. Fast sen har jag också läst att om man äter så mycket fett så blir man också mätt fort och håller sig ändå runt 2000kcal/dag.
    Ja jag vet att man inte blir fet av fett.
    Så som jag uppfattade det när mannen här hemma körde LCHF så åt han fett som motsvarade ca 1500 - 2000 kcal.

Efter som LCHF är som den är så kan man ju inte ät för lite fett, eller har jag fått det om bakfoten? Äter man för lite energi som i detta fallet är fettet, så resulterar detta i att kroppen släpper ketoner, det vill säga att muskelmassan minskar och då tror inte jag att det spelar någon som helst roll hur mycket proteiner man äter.

Den rätta mängden protein och fett tillsammans med några ynka kolhydrater ska väl ligga på runt 2000 kcal per dag? Oavsett hur stor/liten man är??

Är det någon som har hört talas om Every otherday diet?
  • maggsan

Vad jag menar med kcal egentligen är ju fettet eftersom det är energin i LCHF dieten. Man kan ju säga att man inte räknar kcal utan mängd fett om det är lättare.

• Anonym (Malin)
    DreamBitch skrev 2010-02-20 03:45:56 följande:
    Men det där var väl ändå det mest pinsamma inlägget?HUR kan du på fullast allvar använda dig av ett sådant IDIOTISKT argument som "det är som att säga till någon med cancer att bestämma sig för att inte ha cancer"? Du borde skämmas och det riktigt ordentligt. Håll dig till argument som faktiskt HÅLLER nästa gång. Man jämför sjukdomar med sjukdom och missbruk med missbruk men man korsar ALDRIG dessa vägar.Och i slutändan handlar det ALLTID om val hur gärna ni än vill sitta här och dalta med alla överviktiga.Till sist: viljestyrka är något man bestämmer sig för och behöver inte alls vara endast något kortsiktigt. Men allt handlar om att faktiskt anstränga sig och inte ge upp vid minsta lilla jävla motgång men DET är ett fenomen som 95% i denna tråd uppmuntrar.
    Jag lovar dig att om det handlade om viljestyrka så skulle jag inte ha detta problem.
  • Stinky
    maggsan skrev 2010-02-20 02:31:17 följande:
    Men allvarligt talat.. Hur mycket fett äter NI som äter LCHF?? 
    Och inte tal om alla bristsjukdomar och andra krämpor som lär drabba dem till slut. Fast sådant fanns ju givetvis inte i deras världsbild, då de gott "back to basics"... {#lang_emotions_dreamer}
  • Stinky
    Anonym (mat) skrev 2010-02-20 03:34:57 följande:
    Jag vet inte riktigt, jag tycker inte det låter som något missbruk utan ganska normala mängder. Eller? Av vad jag läst och hört om matmissbruk så äter man ju ofantliga mängder mer än detta. Alltså typ en hel brödlimpa, ett paket glass o.s.v...  Jag kan äta hur mycket kakor och godis som helst... men det påverkar mig ju inte så att jag går upp en massa i vikt av det, jag väger runt 64 kg. Ser iaf inte mitt matälskande som matmissbruk, kan helt enkelt inte låta bli att äta så mycket kakor och sånt, det är ju så gott... Så... brukar du äta mycket stora mängder eller bara så som beskrivet i din TS?
    Du beskriver hetsätning av enorma proportioner. Har du kanske tittat på för mkt film?
Svar på tråden Jag är sjuk i matmissbruk...