• kaffemamma

Idag publicerar den världsledande medicinska tidskriften The Lancet en artikel som baserar sig på en holländsk studie. För första gången ställer sig denna väletablerade skrift bakom uppfattningen att adhd har samband med vad vi äter. 64 % av barnen i studien blev märkbart förbättrade. Läs Svenska Dagbladets artikel om detta här: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kostbyte-kan-lindra-adhd_5915201.svd 

Kanske kanske kanske är det snart inte det inte bara flummare och knäppgökar som tror att kost kan påverka barn med neuropsykiatriska funktionshinder? Fast det är klart, den svenska experten i tidningen var skeptisk och tyckte det behövdes mer forskning. Absolut - sätt igång en studie!! 

Påminner om den vad jag vet största publicerade studien om kost & autism: http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/studie-visar-effekt-av-gluten-och-mjoelkfri-diet-vid-autism-571767 

• kaffemamma

ja, visst är det intressant med en så prestigefull publicering.

Och jag är jättesugen på Iphone eller Ipad mest för sonens skull - men lite overkill kanske att lägga flera tusen spänn för att han ska lära sig gilla spel... 

• kaffemamma

japp, Ipad verkar verkligen vara något som skulle passa sonen. Ett tips som ni kanske redan vet:
    http://www.habilitering.nu/gn/opencms/web/HAB/_Subwebbar/idetorget/

Idétorget på Rosenlund. Där kan man prova en massor av pedagogiska dataprogram, ipad-appar, wii-spel osv. Man får inte låna dem därifrån, men hittar man saker som passar så kan man ju köpa eller försöka få via arbetsterapefter eller annat. Ska hitta en eftermiddag till att botanisera där snart tänkte jag. På länken ovan hittar ni också länk till deras blogg där det bla står lite om ipad-appar, gratisprogram osv.
    Och för den som är där så finns ju biblioteket med massa autismböcker, en del filmer osv på samma ställe. Och när jag ändå är i farten: den som är medlem i autismföreningen kan boka in sig genom stockholmsavdelningen på "händelseriket Lagunen". Min son älskade det: massa mysiga vattensängar, lugn musik, ljusprojektioner, instrument att testa, litet bollhav mm. Tur för mig att jag bor ca 50 meter från Rosenlund...

• kaffemamma

Autism-overload!! Jag skulle vilja gå minst två av de kurser som erbjuds via autismcenter barn & ungdom (den om kommunikation och den om utvecklingstörning). Jag skulle vilja gå på Nya Tidens Barns föreläsning. Jag skulle vilja gå på den där amerikanska föreläsningen från omtalad man med egen diagnos som annonseras i Ögonblick. Samtidigt - det är knappast bristen på information som är mitt problem. Det är tiden och orken att omvandla kunskapen och idéerna  till handling. Alla de där smarta råden som jag fått av duktiga föräldrar och proffs, om allt från träning, vardag, diet, behandling av alla de slag. Vi har tappat orken känns det som och gör inget fullt ut och lite av det mesta. Och sonens utveckling går väldigt långsamt. Puh.

• kaffemamma

Någon som har ett "recept" på IBT övning för att öva in kroppsspråk? Framförallt huvudskakning & nickning. Funderar på att köra det hemma, de har lite mycket på skolan i programmet för att ta in det nu tror jag, men jag tycker det är ett viktigt steg och funderar på att köra en sån övning hemma. Kanske ska man börja med att seom han förstår kropssspråk (vinkning & pekning kan han)´? Någon som tränat detta?

• kaffemamma

2 april kl 21.00.
    SVT1 uppmärksammar Världsautismdagen genom att visa den prisbelönta filmen om Temple Grandin

• kaffemamma

efter mycket velande bestämde jag mig för att gå på detta, framförallt sista föreläsaren tycker jag verkar intressant. Om jag nu får plats förstås... anmälde mig idag flera dagar för sent....

Annorlunda inuti

- om autism och andra neuropsykiatriska diagnoser.

En temadag där vi tänker i nya banor och söker nya vägar för att stödja våra barn och ungdomar. Det handlar om vikten av att se barnens förmågor och behov. Genom att reducera stressen i barnens vardagsmiljö kan vi som föräldrar, anhöriga och pedagoger stödja dem i att bygga upp sin självkänsla, att få utveckla hela sin potential.

Tid & plats: Lördag den 2 april, kl 12.30-17.30 i Baldersalen, Hägerstensåsens Medborgarhus i Stockholm.  

Medverkande

¤  Harald Blomberg är psykiatriker med mer än 20 års erfarenhet av att hjälpa barn och vuxna med uppmärksamhetsproblem och inlärningssvårigheter, särskilt diagnoserna ADHD, autism och Asperger. Hans föreläsning har rubriken Autism – en sjukdom som kan läka? ·      

¤ Charlotte Erlanson-Albertsson är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet. Hon talar om kostens betydelse för vissa neuropsykiatriska diagnoser under rubriken Morfinliknande ämnen i maten - betydelse för hälsa och sjukdom.

·        

¤  Jane Lloyd, verksam i London, har många års erfarenhet av att hjälpa barn med inlärningsproblem, särskilt ADHD, ADD och autism. Hon föreläser på engelska: Finding and developing our children's unique talents. The importance of positive educational support informed by effective therapy and understanding of a child's needs.

Avgift och anmälan
    Anmäl dig med namn och adress senast den 23 mars till [email protected] Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den , tfn 08-615 57 00 eller www.sensus.se
    Avgiften är 300 kr. För medlemmar i Nya Tidens Barn: 250 kr. Fika ingår i priset.
  • kaffemamma

Tack för hjälpen!
    Ja, vi har haft ungefär samma övning för att träna in ja och nej verbalt. Det gick ganska fort, men vi behöver generalisera hela tiden för att det ska sitta. Tänker att det kan förvirra om det plötsligt inte duger att säga ja eller nej verbalt? Finns det någon övning för att öva in förståelsen vad det betyder när någon annan nickar / skakar på huvudet att börja med?

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7