• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Hej alla,

förlåt, det var inte meningen att ge någon dåligt samvete! Jag tycker aldrig man ska behöva känna att man "borde" skriva något! Jag använder den här länken lika mycket för att samla ihop för egen del - jag tror alltid att jag ska hinna läsa "sen"!

Kul att höra om era Yasko-erfarenheter! Efter senaste Ban-träffen bestämde jag och maken att det var nästa steg att kolla upp mer noga. Dock lämnade jag det till honom så det har inte hänt så mycket där....

Men nu hörrni - en stor nyhet! HBOT-center finns nu i Stockholm!!

www.oxytec.nu

• kaffemamma

Sara hej! Kul att "se" dig!

Jonathan mamma, jag funderar på att låna den boken. Jag läste kort om metoden i den här danska boken Kärnfrisk familj och så jsåg ag bla det här inlägget på VarVei (jag hoppas författaren inte misstycker till spridandet) :

Har trænet IAHP (også kaldet Doman) i 6 år. Fra vores datter var 5 år. Da vi startede havde hun epilepsi med min. 3 anfald om trods MEGET forskelligt medicin. Kunne kun gå få meter, havde kørestol. Intet sprog. Lå og rokkede fra side til side og sagde ahh ahh, hele dagen.
    Efter 2 mdr. stoppede anfaldene, efter 1 år var EEG normalt, det havde det aldrig været!. Hun begyndte at gå, og løbe, løber nemt 5 km hver dag nu. Læser på dansk og eng. Er god til matematik.
    Det der er hendes problem nu er at hun har svært ved at vise hvad hun kan. Det arb. vi på nu. De sidste 4 år har vi lavet ABR og fortsætter selvfølgelig alt det vi har lært i Doman årene dvs. kost, motion osv.
    Jeg ville anbefale jer at tage kontakt til FHC som træner efter de samme metoder, men som ikke har stået stille i alle de år. De udvikler sig meget. Kender mange danskere der har prøvet begge dele og FHC lyder helt klart bedst, men det er selvføgelig en smagssag.
    Der er en chatgruppe i DK jeg kan henvise dig til hvis du vil have mere at vide. Tjek evt også www.hjernebarnet.dk

låter intressant. Inget jag tror vi kommer hoppa på i dagsläget - verkar verkligen vara en heltidssatsning och någonstans måste man ju bestämma sig - men ska nog se om jag kan låna boken för inspiration.

• kaffemamma

Vad är aw-forum? Oj, scientologerna avskräcker. Men det hindrar förstås inte att man kan lyssna på folks erfarenheter, läsa en bok och se om det är något man vill plocka ifrån.

Glutenfri vetestärkelse... har inte heller hört talas om... men det är ju helt klart vete-baserat så jag hade inte kört på det. Kan du skicka med egna pannkakor kanske?

• kaffemamma

nej, inte än. Funderar på att låta sonen få kortare skoldagar en period och köra hbot i vår. Svårt att pussla in, även om det är lyxigt att det nu finns i ens hemstad.

• kaffemamma

Zelia, jag har för mig att du för länge sen frågade om det fanns någon som sysslade med Sensory Integration i Sverige. De på www.speciella.com ska plocka upp den biten också, den är tydligen en viktig del i Floortime.

• kaffemamma

Från VarVei-forumet:
    We are so excited to let you know about
    the premiere of the Global Autism Collaboration! This will be an outstanding
    resource for information, networking, and advocacy. The aim of this new
    network is to improve the exchange of relevant information among autism
    groups worldwide.

Membership is open to non-profit regional, national, and international
    groups and organizations. GAC members will communicate through conference
    calls, e-newsletters, and webinars. There are no fees.

It is time to minimize the conflicting viewpoints that have slowed the
    forward movement of the community and to do our best to proceed in a
    positive direction because “we’re all in it together.”

To learn more about GAC, please visit:
    www.GlobalAutismCollaboration.com<http://www.globalautismcollaboration.com/>.
    We ask all in the autism community for your support.

• kaffemamma
    Vidarchefar skrev 2010-10-03 23:08:28 följande:
    Vi har beslutat oss för att göra ett försök med CF/GF-diet och har några frågor (har läst igenom hela tråden för att se om jag missat något, men ställer säkert några frågor som fått svar tidigare, ber om ursäkt för tjatigheten i så fall).

Det som benämns är ju just CF/GF: alltså kasein och gluten. Men det verkar även så att soja anses vara en bov i de här sammanhangen. Stämmer det? Är det något annat som bör plockas bort? Och då menar jag inte sådant som allmänt är dåligt att få i sig för mycket av som socker och glutamat, utan jag undrar mer specifikt för autistiska barn.

Måste man ha kontakt med en DAN-läkare för att sätta igång, eller är det något som kan komma senare? Om läkare är ett måste: vem kan ni rekommendera?

Om vi kickar i gång själva: är det korrekt uppfattat att vi först bör plocka bort kasein och sen vänta ett par veckor och ta bort även gluten? (och soja?)

Finns det några tillskott man kan ge (Omega 3 får redan ett av barnen, det andra tvärvägrar ofast) utan att först rådgöra med en läkare?

Finns Omega 3/6 i någon annan form än olja?

Är havre tillåtet?

Barnen det gäller är alltså två gravt autistiska barn på snart 2 och 3 år. Icke verbala och hyperaktiva så innnn i helvete (ursäkta franskan). Vår största noja inför detta är att ungarna redan nu är så otroligt krångliga med maten: de äter ytterst lite rent allmänt. Dotterns räddning är välling och sonen, tja... han har ingen direkt livlina och har tappat i vikt det senaste året. Men å andra sidan är detta också en orsak till att vi "vågar" försöka; vi har ju inte direkt någon perfekt matsituation vi riskerar att förlora.
    Du fick jättebra svar av Moegumsan. Kul att ni ska testa - berätta hur det går!! Ja, det kan vara bra att plocka bort en sak i taget: mjölkprotein i alla former först, sen ca två veckor efteråt all form av vete, gluten, vetestärkelse, matodetrin från vete, glukossirap från vete (står sällan utsatt var dte kommer ifrån, man får ringa och fråga) och även soja skulle jag säga. Kalcium är viktigt att ersätta, finns goda tuggtabletter eller mer "rena" produkter. Vi blandar Thornes kalcium i lite päonpuré. (tillsammans med magnesium, zink och omega 3, men börja med kalcium och omega 3 tycker jag). Här en för mig nyupptäckt matblogg: http://utanallt.blogspot.com/ 

Ett bra tips är att börja med att hitta ersättningsprodukter för det de äter idag: gå över på rispasta, glutenfria köttbullar osv. Macka med skinka, flingor & "mjölk". Jag har äntligen äntligen hittat ett fantastiskt bröd, snabbbakat, gott även utan rostning, funkar fint att frysa / tina. Behövs en hel del konstiga grejer som jag beställer från Ren Kost (nedan) - återkommer med receptet. Vi har två mjölkalternativ sonen äter: mandelmjölk och Dairy Free. Jag  beställer från www.renkost.no Jag skulle tro att man kan få till riktigt god välling av Dairy Free... kanske blanda med risgrötpulver? Finns bättre experter än jag på vällingbiten. På den tiden sonen drack välling gick det konstigt nog utmärkt att blanda i flytande eye q (omega 3). När man klarat att ersätta allt så kan man börja tänka mer på sammansättning, näring osv - om man tycker det behövs. Om ni har specifika saker barnen äter kanske jag kan hjälpa till med bra ersättningsalternativ om du skriver dem här?

Jag kan rekommendera autismdietisten på www.nourishinghope.com antingen som konsult och / eller hennes bok. Vågar mig inte på att rekommendera DAN-läkare, det finns många aspekter på det.
  • kaffemamma

Moegumsan: vi tänker köra anti-svamp behandling snart, fattar inte att vi fortfarande inte gjort det!! Nu har vi faktiskt fått candida -prover tagna av vanliga sjukvården som konstaterat att han har det, de säger dock att man oftast inte behandlar det. Jag skulle säkert om jag tjatade kunna få medicin, men jag tror jag vänder mig till norske dan-läkaren för detta ändå - det behövs mer än en kur tror jag: det är liksom ingen poäng om man tar kål på svampen, och fortsätter på ett sätt som gör att den kommer tillbaka. Jag har fått lite olika förslag på "anti-candida" protokoll men inte hunnit ta tag i detta. Du kan ju fråga på www.medhelse.no om du kan få hjälp med ett recept utan att vara tidigare kund - vet inte hur de ställer sig till det. Eller fråga vanlig sjukvård. Det är en behandling de betraktar som ofarlig men onödig, så om föräldrarna tjatar kan det gå.

• kaffemamma

ska skynda mig med anti-svamp behandlingen och se om det gör någon skillnad: sonen har bettet sig som berusad sista tiden: oftast ett glatt fnissande, tokskrattande  fyllo, men då och då dagar med väldigt okarrakteristiska gråtutbrott.

• kaffemamma

Vidarchefar: vad jobbigt att de äter så lite! Jag vet att det finns ganska mycket info om man googlar på "picky eaters + autism" däremot olika skolor om hur man bör göra. Får ni hjälp med habiliteringen med detta?

Tur i oturen att allt det du nämner går att fixa fina gf / cf alternativ till utan större svårigheter: rismål, köttbullar, pannkakor, pasta, köttfärssås. Risgrynsgröt går att göra på kokosmjölk, mandelmjölk, rismjölk mm, jag tror att det blir mer ris-målslikt om man gör från såna där risflingor. Snåla inte med sockret i början skulle jag säga, det kan man ta bort efter hand.... och se till att spara ica-rismål burkar, diska ur noga och lägga upp i dem, in i kylen för bra temperatur osv.

Hos oss är den enda typ av potatisen som funkar om jag köper frysta pommes, fritterar i olja i stekpanna och lägger i Mac Donalds förpackning.....  så förpackningar är viktigt.

Liknande barngröt / mannagrynsgröt får man om man gör polenta-gröt - står på förpackningen hur man gör.

Yogurt är svårt. Finns en del recept jag inte provat, en del jag gillat men inte sonen osv. En förvånande upptäckt häromkvällen: vi mosar sonens tillskott i päronpuré. Den här gången hade vi även i en blåbärssmakande vitamintablett. Och vips smakade det yougurt! Jag tänkte exprimentera lite med detta: fruktpuré med krossad kalcium och pribiotika och rätt färg (av bär, sylt osv) kan kanske ersätta yougurt???

Vi äter inte gf / cf hela familjen, däremot äter vi inte saker han skulle bli avundsjuk på framför honom. Alla äter oftast gf / gf bröd pga av avundsjukerisken och även att det smular så och om man själv har gluten på fingrarna när man ska hjälpa honom så är dte kört. Ny brödrost är ett måste skulle jag säga. Vi saknar osten men vågar inte ta fram det för det älskade han. Dottern dricker mjölk utan att han bryr sig, ibland äter vi vanliga pannkakor som han ändå inte vill ha, ofta gör jag två pastakastruller.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7