Vidarchefar skrev 2010-10-03 23:08:28 följande:
Vi har beslutat oss för att göra ett försök med CF/GF-diet och har några frågor (har läst igenom hela tråden för att se om jag missat något, men ställer säkert några frågor som fått svar tidigare, ber om ursäkt för tjatigheten i så fall).
Det som benämns är ju just CF/GF: alltså kasein och gluten. Men det verkar även så att soja anses vara en bov i de här sammanhangen. Stämmer det? Är det något annat som bör plockas bort? Och då menar jag inte sådant som allmänt är dåligt att få i sig för mycket av som socker och glutamat, utan jag undrar mer specifikt för autistiska barn.
Måste man ha kontakt med en DAN-läkare för att sätta igång, eller är det något som kan komma senare? Om läkare är ett måste: vem kan ni rekommendera?
Om vi kickar i gång själva: är det korrekt uppfattat att vi först bör plocka bort kasein och sen vänta ett par veckor och ta bort även gluten? (och soja?)
Finns det några tillskott man kan ge (Omega 3 får redan ett av barnen, det andra tvärvägrar ofast) utan att först rådgöra med en läkare?
Finns Omega 3/6 i någon annan form än olja?
Är havre tillåtet?
Barnen det gäller är alltså två gravt autistiska barn på snart 2 och 3 år. Icke verbala och hyperaktiva så innnn i helvete (ursäkta franskan). Vår största noja inför detta är att ungarna redan nu är så otroligt krångliga med maten: de äter ytterst lite rent allmänt. Dotterns räddning är välling och sonen, tja... han har ingen direkt livlina och har tappat i vikt det senaste året. Men å andra sidan är detta också en orsak till att vi "vågar" försöka; vi har ju inte direkt någon perfekt matsituation vi riskerar att förlora.
Du fick jättebra svar av Moegumsan. Kul att ni ska testa - berätta hur det går!! Ja, det kan vara bra att plocka bort en sak i taget: mjölkprotein i alla former först, sen ca två veckor efteråt all form av vete, gluten, vetestärkelse, matodetrin från vete, glukossirap från vete (står sällan utsatt var dte kommer ifrån, man får ringa och fråga) och även soja skulle jag säga. Kalcium är viktigt att ersätta, finns goda tuggtabletter eller mer "rena" produkter. Vi blandar Thornes kalcium i lite päonpuré. (tillsammans med magnesium, zink och omega 3, men börja med kalcium och omega 3 tycker jag). Här en för mig nyupptäckt matblogg:
http://utanallt.blogspot.com/
Ett bra tips är att börja med att hitta ersättningsprodukter för det de äter idag: gå över på rispasta, glutenfria köttbullar osv. Macka med skinka, flingor & "mjölk". Jag har äntligen äntligen hittat ett fantastiskt bröd, snabbbakat, gott även utan rostning, funkar fint att frysa / tina. Behövs en hel del konstiga grejer som jag beställer från Ren Kost (nedan) - återkommer med receptet. Vi har två mjölkalternativ sonen äter: mandelmjölk och Dairy Free. Jag beställer från
www.renkost.no Jag skulle tro att man kan få till riktigt god välling av Dairy Free... kanske blanda med risgrötpulver? Finns bättre experter än jag på vällingbiten. På den tiden sonen drack välling gick det konstigt nog utmärkt att blanda i flytande eye q (omega 3). När man klarat att ersätta allt så kan man börja tänka mer på sammansättning, näring osv - om man tycker det behövs. Om ni har specifika saker barnen äter kanske jag kan hjälpa till med bra ersättningsalternativ om du skriver dem här?
Jag kan rekommendera autismdietisten på
www.nourishinghope.com antingen som konsult och / eller hennes bok. Vågar mig inte på att rekommendera DAN-läkare, det finns många aspekter på det.