• kaffemamma
    SaramedM skrev 2010-12-20 10:32:08 följande:
    intressant

Vi slog bort det ganska länge eftersom att M är så pass verbal och inte haft jätteproblem med rutiner

Men förra vintern provade vi att använda bildsekvenser inför julen och det fungerade så bra att vi började använda det rätt ofta.
    Tillsammans med en social berättelse kan det unedrlätta nästan alla situationer för oss

Vi gjorde det väldigt enkelt, jag ritade upp så streckgubbar och fick med de viktiga under julen
    ( typ äta, vänta,kalle ankan, farfar tomte, M tomte, öppna paket, gå hem, kvällsfika,sova)
    Skolan använder det hela tiden iform av scheman och att allt de jobbar med har en en bild
    ja, det är nog något som vi ska pröva också.... 
    God jul på er!
  • kaffemamma

oh, det finns många gamla trådar på detta ämne  att läsa om man orkar...:
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m34481687.html 
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m43688630.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46251572.html 
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html 

fantastiskt att ni bestämt er för son-rice och åker iväg på kurs, låter som ett väldigt bra beslut!

• kaffemamma

enligt dr Helge Scott, Rikshospitalet , har kasein direkt effekt på Basofile
    celler, och kan ge histaminfrigjöring:

*Brief Report: "Allergic Symptoms" in Children with Autism Spectrum
    Disorders. More than Meets the Eye?*

J Autism Dev Disord. 2011 Jan 6;

Authors: Angelidou A, Alysandratos KD, Asadi S, Zhang B, Francis K, Vasiadi
    M, Kalogeromitros D, Theoharides TC

Many children with Autism Spectrum Disorders (ASD) have either family and/or
    personal history of "allergic symptomatology", often in the absence of
    positive skin or RAST tests. These symptoms may suggest mast cell activation
    by non-allergic triggers. Moreover, children with mastocytosis or mast cell
    activation syndrome (MCAS), a spectrum of rare diseases characterized by
    increased number of activated mast cells in many organs, appear to have ASD
    at a rate tenfold higher (1/10 children) than that of the general population
    (1/100 children). Mast cell activation by allergic, infectious,
    environmental and stress-related triggers, especially perinatally, would
    release pro-inflammatory and neurotoxic molecules. We speculate these could
    disrupt the gut-blood-brain barriers, thus contributing to brain
    inflammation and ASD pathogenesis. Increased mast cell responsiveness may
    define at least a subgroup of ASD subjects, who could benefit from
    inhibition of mast cell activation.

PMID: 21210299 [PubMed - as supplied by publisher]

• kaffemamma

Det här med kosttillskott är superknepigt tycker jag. Några bra enkla grundgrejer och rekommendationer om man vill köra enligt DAN länkade signaturen Viveca (tror jag det var) till för i den här tråden för några månader sen. Här är den:
    http://www.scribd.com/doc/20274110/Diagnosis-Autism-Now-What-A-Simplified-Biomedical-Approach-by-Dan-Rossignol-MD-FAAFP 

Vår kille får just nuoch har under en längre tid fått:
    Kalcium (i mycket mindre mängd än tidigare pga Yasko-rekommendationer)
    Magnesium
    Omega 3 med D-vitamin
    Probiotika
    Enzymer någon gång då och då när vi kommer ihåg...

Rekommendationerna från DAN-läkaren är betydligt mer omfattande än så. Men dels är det svårt att få i honom. Dels ger det  ibland fel reaktioner som ska motverkas av något tredje osv.  Dels har jag inte orkat / hunnit kolla upp alla. Nu tänker vi börja med Yasko och då drar vi ner på allt utom ovanstående tillsvidare.

Det  jag ser skillnad med är: 
    omega 3 - han får otroligt torr hud och blir mer hyper om vi går ner i dos eller missar en period
    Magnesium- tycker mig se att det är lugnande, men kan inte svära på det
    B6 +magnesium - tyckte oss se förbättrad kommunikation men slutade pga av att andra problem uppstod som dan-läkaren sa kunde vara kopplat till att dessa göder svamp / jäst (suck)
    c-vitamin verkar ge oxalat besvär hos honom (obehag i snoppen i hans fall)

Inget annat kan jag säga att jag - vad ag minns nu - sett tydliga reaktioner av.

När vi började på dieten så tog jag råd från en kvinna vars son idag är fri från autism med hjälp av kost (deras fall finns i Birgitta Rubins bok). Hon sa kalcium, omega 3, enzymer, probiotika och en bra multivitamin och rekommenderade Solrays Multi-tuggisar för barn. Så det körde vi på. Sen kom DAN-läkaren in lite senare med många fler rekommendationer som vi inte lyckats följa särskilt väl av olika anledningar. Och nu tänker vi ge oss på det krångliga Yasko - vi får väl se hur det går.

• kaffemamma

Dieten:

vi tyckte inte att sonen hade haft några uppenbara magproblem innan. Inget helt klockrent heller, men som sagt, iget som vi tänkt på. När vi tog bort mjölken fick han lite ont i magen ett par dagar. När vi tog bort gluten bajsade han ut ett ton och satte stopp i toaletten under några dagar. Gjorde ett hopp i kommunikationen i samband med att gluten försvann, men det kan så klart ha varit ett sammanträffande. Allt med honom går i vågor - hyperaktivitet, hur social han är, upplevd stress osv så det är jättesvårt att säga om saker beror på något och vad  (årstid, omständigheter, sömn, mat osv). Inga mirakelresultat än så länge och vi hållit på med dieten i 2 år. En sak jag tror förbättrats är sömnen och humöret. När vi testade återinföra gluten förra året började han vakna på nätterna och gråta. Det gjorde han ofta innan dieten. Vakna på nätterna och vara vaken gör han även på dieten, men han är aldrig ledsen nu för tiden. Förut och vid glutentesten kunde han springa omkring och gråta och vara upprörd länge. Slutade med gluten. Någon månad senare provade vi små mängder av mjölk under 2 veckor. Hyperaktiviteten ökade (men kan bero på annat) men framförallt hände samma sak med sömnen igen. Precis efter mjölktestet fick han också en riktigt risig mage i flera månader. Vi slutade med alla tillskott en period och då ordnande det upp sig och vi kunde återinföra i långsam takt.
    Som sagt, krångligt det här tycker jag, även om jag inte längre upplever dieten som jobbig.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7