• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

pcalma skrev 2011-01-09 23:42:41 följande:
    En dum fråga: detta med mjölk o glutenfritt... Min flicka har ju autistiskt syndrom. Hon har dock ett "perfekt" verbalt språk. Vad är det som kan bli bättre ?
    Ms största problem är det sociala, krav, oflexibilitet, maten, peceptionen, aggressiva explosiva utbrott, långvariga!
    Hon har ingen utv.störn.
    Funderar starkt på att sätta igång med detta!! Vore det något för henne eller är det
    mer på barn utan tal o som är helt otillgängliga som man märker skillnad?

Hur förklarar man att hon inte får äta vissa saker?
    Jag skulle säga att hon var allergisk, för det är det ju fler som är. Eller att ni tror att hon är allergisk och ska se om hon mår bättre utan den här maten. Kanske en muta för varje vecka / månad hon klarar eller nåt? Just eftersom hon är så högfungerande så skulle jag absolut testa och se om det kan hjälpa henne att nå ännu längre.
  • kaffemamma
    Vår son på tre år är det däremot ingen idé att diskutera tillskott för just nu. Det är snarare så att vi funderar på knapp på magen i stället. Han äter bara chips just nu (Olw:s grillchips, mjölk- och glutenfritt).
    Det måste vara så otroligt jobbigt att ha barn som inte äter! Får ni ordentlig hjälp? Jag vet att det finns massor om man googlar autism + picky eaters. Jag vet dock inte om det är några bra råd som kommer upp. Har ni testat IBT-angreppet på detta? Pytte pytte steg med bästa tänkbara förstärkaren. Vad gillar han mest av allt - film? häftig lampa? knappast godis...  kanske cips?? Har ni handledare så borde de kunna lägga upp lämpligt program för hur snabbt / långsamt man ska gå fram, men något i stil med: välj något som liknar chips i första steget. Nachos? Eller något han ätit tidigare? Steg ett kanske blir att han ska tolerera att ha ett nachochips på sin tallrik - jättemycket beröm, bravo, varsegod, förstärkning. Nästa dag / måltid / timme samma sak. När han klarar det utan konstigheter, ett pyttesteg till, kanske att kunna röra nachon med handen, förstärkning, klara det utan problem kanske kunna lyfta upp chipset, nästa steg föra den till läpparna (visa om han kan härma, annars får man väl hjälpa honom genom att ta hans händer och visa hur han ska göra tills han kan), sen kunna slicka på det, sen ta en tugga och ha möjligheten att spotta ut och tillslut ta tugga och svälja. Och jobba vidare tills han kan äta ett helt nacho chips om det inte lossnat innan dess. Om det funkar och han utvidgar sig till att äta potatischips och nachos, gå på nästa grej. Kanske knaperstekt bacon - knaprigt och salt...?
    Ni kanske redan testat detta, men jag skrev det om ingen sagt detta innan. Vi har kommit över problem vi absolut inte trott på detta sätt ett par gånger. Tricket är att vara oerhört fokuserad på detta en period, små små steg, inte lockas ta större steg om det går bra (tar han självmant upp nachon eller vad det är innan ni hunnit klart ett planerade schema så är det självklart toppen, jag menar att man verkligen ska låta honom bemästra ett pyttesteg i taget innan man går vidare)
  • kaffemamma

appropå vitaminer och andra tillskott: jag tycker som sagt att dte är jättesvårt - både praktiskt, moraliskt och på alla möjliga sätt. Men så träffar man då och då på en förälder vars barn haft stora problem och autismdiagnos, och som idag inte har några problem. Som har gjort allt detta - de har kört alla tillskotten, hbotn, diverse dieter, kanske keleringar osv. Som verkar tycka att "man måste våga för att vinna".

• kaffemamma

Speciella har platser kvar på sin workshop som börjar i Stockholm nästa vecka. Jag kan varmt varmt rekommendera detta - det har gett oss och sonen väldigt mycket. För er på andra ställen i landet så har de också skickat erbjudande till alla habiliteringar, så ligg påer habilitering om ni är intresserade. Ni som är nya - jag kan varmt rekommendera detta som ett första steg, även om ni inte fått komma igång med träning eller liknande via habiliteringen. Eller till och med innan diagnos. Det är alltså en kurs hur man leker utvecklande med våra barn enligt Floortimemetoden. Kan med fördel kombineras med andra träningsmetoder / habiliteringsinsatser: www.speciella.com

• kaffemamma

från tv-programmet The doctors, läkare & föräldrar diskuterar vad som fungerar: aba, hbot, diet osv: http://www.mefeedia.com/video/32552671

Moegumsan, nej vi har inte kommit någonstans. Eller knappt iallfall.
    Vi har varit hos näringsterapeften i sthlm som kan hjälpa en med yasko-protokollet. Ett första besök. Kändes bra, men inget konkret i det här läget utan att ta bort de flesta tillskott i det här läget. Vi har varit och fått dyrbar remiss till scanlab för fler tester. Jag tappade dock bort remissen (!) och har ringt idag för att få den hemskickad. Vi har beställt boken. Läst en sida eller så.... Nästa steg är att beställa yaskos eget test via hemsidan. Tänk om jag lyckas åstadkomma det idag rent av.... och registrera sig på hennes forum.

• kaffemamma

Moegumsan - ni kan kanske komplettera med en privat session då de från Speciella kommer hem till er? Det har vi gjort. Jag gillar dem  och metoden jättemycket -men  egentligen var det väl inte så där dramatiskt vad jag tyckte jag lärde mig på kursen till att börja med, men det förändrade vårt synsätt och gav omedelbart resultat. Så, inget revolutionerande egentligen, men trots det gjorde det stor skillnad. Och det känndes roligt, inte betungande, att träna.

• kaffemamma

Varmt välkommen till BANs medlemsträff  29 januari 2011

Temat för denna medlemsträff är olika dieter som används inom DAN protokollet. De dieter som kommer att diskuteras under mötet är den kasein- och glutenfria dieten, lågoxalat dieten, samt SCD kost. Föräldrar med erfarenhet av att använda de olika dieterna kommer att finnas på plats för att leda diskussionen. Förhoppningsvis blir det även tid till att diskutera recept, och var man bäst köper de ingredienser som behövs.

Tid: Lördagen den 29 Januari 14-17.

Plats: Skytteholmsparken, Nybodagatan 9, Solna.

Tag tunnelbanans blå linje 11 från T-Centralen mot Akalla. Kliv av vid Solna centrum (utgång till busstation, inte fotbollsstadion).  Promenera cirka 400 meter.

Vi bjuder på kaffe!  Alla är välkomna, så du behöver inte vara medlem i BAN för att få vara med. Skicka gärna ett mail så vi vet hur mycket kaffe vi skall brygga. [email protected]

Det går också bra att anmäla sig på telefon 0736 400437

under perioden 22/01- 29/01

• kaffemamma

Kanske ett bra ställe att hjälpa dagis & andra hitta bra tränare: 

Fredagen den 17 december examineras de första TBA-tränarna i Sverige som gått en ettårig YH-utbildning: TBA-tränare/beteendestödjare för barn och ungdomar med autism.

Examen, med avslutningslunch och utdelning av betyg, hålls den 17 december kl 11.45 på Quality Hotel på Vallbyinstitutet, Vallby.

Utbildningen har genomförts i Mälarakademins regi i samarbete med BanyaCenter, Psykologpartners i Stockholm. Den som har gått utbildningen kan arbeta som kvalificerad resurs/beteendestödjare för barn, ungdomar och vuxna med autism inom:

Förskola, grundskola och särskola Daglig verksamhet Familjehem Särskilda boendeformer

De studerande, som på fredag får sin examen, har mycket goda tränarfärdigheter i tillämpad beteendeanalys (TBA). Det är en metod som ger goda resultat och är evidensbaserad. Många arbetsgivare inom särskolan, Dagcenter, LSS-boende efterfrågar TBA-tränare speciellt inom Stockholmsregionen.

För mer information:
    Marie Sernung, utbildningsledare Mälarakademin YH/KY, Västerås stad,
    telefon 021-39 98 05

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7