• kaffemamma

Inte för att låta överlägsen men vore det inte kul om man någon gång kunde träffa på experter som vet mer än man själv???

Kurs i kompletterande kommunikation på Autismcenter för barn & ungdom. De som är inskrivna där har barn som är över 6 år som har autism med utvecklingstörning. Alla föräldrar har alltså vetat om sina barns situation i många år, oftast jobbat mycket tex IBT, gått kurser mm mm. Min förhoppning om kursen: att få veta mer om aktuell forskning kring kompletterande kommunikation, nyheter på marknaden, processer i hjärnan som detta kan hjälpa mm. Nivån på kursen: Jo, det finns något som heter Pecs. Och det är viktigt att försöka få barnen att kommunicera. Nähe??

• kaffemamma
    Klättermusen skrev 2011-04-14 10:55:09 följande:
    Jo, visst måste man vara det och så är det ju även med andra saker. Tex diskuteras det medicinering på vår son hit och dit men det kommer inte att sättas in något på ett tag eftersom vår son blir så mycket bättre av att få vardagen att fungera och att rätt personer hjälper honom så man inte förstärker fel beteenden (blivit en hel del missar hos personalen på förskolan).
    Kaffemamma: hade er son fått pröva någon medicin? Blev han i så fall förbättad?
    Hej!
    Nu har vi prövat centralstimulerande. Elller tja, kanske gav vi upp för fort och prövade inte tillräckligt?
    Vi testade Equasym i en vecka. Vi såg inget positivt, men en hel del negativt. Egentligen hade jag tänkt hålla ut lite till och prata med läkaren nu i veckan (hon ska ringa mig idag) men jag pallade helt enkelt inte ge den längre - han blev ledsen, mer hyperaktiv, stressad osv.
    Å andra sidan är jag osäker på om han har adhd. Ibland är han solklart hyperaktiv - perioder som håller i sig alltifrån någon dag till månader. Andra gånger inte alls! I januari gick han från en dag till en annan in i hyperaktvitetsperiod. Detta höll i sg till veckan INNAN vi testade medicinen, då han lika plötsligt blev lugn igen. Vi testade medicinen iallfall i förhoppning om att det kunde hjälpa koncentration och minne, men som sagt, effekterna blev bara milt negativa. Ska höra vad läkaren säger idag - om positiva effekter kanske hade kunnat komma om vi höll ut?
  • kaffemamma

läkaren tyckte vi gjort rätt som slutade. Han har ingen klassisk adhd - däremot är han periodvis väldigt hyper och har svårt med koncentration och kanske framförallt arbetsminne.

• kaffemamma

om det här med att försöka bota eller inte. För mig är valet självklart - fanns det en ofarlig operation som tog bort hans autism hade jag gjort det. Inte för att samhället ska bestå av endast perfekta människor, eller för att mitt liv skulle bli enklare. Jag tror visst att högfungerande autism kan vara männskligheten och personen själv till stor nytta: förmågan att fokusera på ett område mm.  Men alla är inte högfungerande. Alla mår inte bra i sin situation. Jag har en kille som inte kan kommunicera särskilt väl på grund av sin autism. Jag har känslan att han vill prata med oss, men han förstår inte hur han ska göra så han tar till tex enkla barnsånger där vi kan sjunga tillsammans, turas om att sjunga osv. Det är jättetrevligt, men det är inte all kommunikation han behöver för att utveckla sina relationer.

Det här är verkligen en av mina favoritklipp, om tjejen som har diagnos autism och utvecklingstörning. Som beter sig på ett sätt som verkligen bekräftar diagnoserna. Men som i tonåren börjar kommunicera och visar en helt annan sida som finns så att säga inuti: http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150093480795995 

• kaffemamma

lägger lite länkar här för läsning senare:
    artikel med titeln  Autism, Inflammation, Speculation, and Nutrition:
    http://www.psychologytoday.com/blog/evolutionary-psychiatry/201104/autism-inflammation-speculation-and-nutrition 

och Brain Gym - har jag varit inne på någon gång men glömt bort - någon som har erfarenheter?
    http://www.braingym.se/ 

här verkar man också kunna hitta en del nyttigt: http://www.newvisionautismcenter.com/ 
    Jag önskar verkligen jag kunde gå på deras semanarium om hur man kan använda teknik mm i kommunikation: http://www.newvisionautismcenter.com/ 

• kaffemamma

Har dessvärre inga råd att ge vad det gäller provokation. 

Vi har också svårtolkade resultat av dieten. Kanske att vi fått långsiktiga och gradvisa förbättringar? När vi började såg vi bättre sömn och ett kommunikationshopp framåt. Och så mycket gammal förstoppning att han satte stopp i toaletten.

Vi testade gluten för ca 1,5 år sedan. En liten bit bröd per kväll efter att han av misstag fått i sig ett kex på dagis och vi inte sett något. Allt gick fint, vi kunde inte märka något. Efter ca en vecka av detta började han dock vakna och vara ledsen på nätterna. Vakna på nätterna händer ofta, men det här att han är otröstligt ledsen på nätterna hade inte hänt sen vi införde dieten. Vi gick tillbaka på diet.

Ca 2 månader senare testade vi att införa mjölk igen. Det gick bra till en början. Och som vanligt med sonen är allt väldigt svårtolkat. Efter ca 2 veckor med mjölk märkte vi ökad hyperaktivitet (vilket i och för sig alltid kommer och går i perioder oavsett vad vi gör) och att han började vakna på nätterna och vara ledsen. Sista natten med mjölktestet sov han dock hela natten….  Vi tog bort mjölken igen och i samma veva blev magen rejält sämre, sen var den jättedålig ett par månader tills vi tog bort alla tillskott – så om det berodde på mjölktestet eller tillskotten vet vi inte.

Jag velar mellan att vilja testa mjölk igen (laktosfri)  för att se, till att tänka att det är ganska enkelt med dieten
    som det är nu när man är inkörd och att vi kör den ett tag till när vi så småningom börjar med Yasko ( vi väntar på provsvar).

Jag vet en som tidigare fått stora vinster med dieten men som nu återgott till vanlig kost och det har gått bra, teorin är att tarmen läkt.

Problemet med att testa gluten är ju att dte tar så lång tid att gå ur kroppen. Mjölk går ju mycket snabbare. Jag har förökt få svar på hur sojan är på den punkten utan att lyckas. Men många som kör den här dieten tillåter ju soja - även en del som har barn som blivit av med sin diagnos.... Vi anlitade ett tag en autismdietist www.nourishinghope.com och hon rekommenderar att hålla sig borta från soja, men tycker att tex sojalecitin kan tillåtas "om det är för ett gott syfte" så att säga - tillför något till dieten.

Och jag håller med dig om Maggie (och henne kollega Anna)  - underbar på alla sätt!

Får jag fråga hur ni jobbat med sensory integration? Jag vet att de gör det i USA, men jag har inte lyckats lista ut hur man gör? Vilken typ av träning rör det sig om eller är det något helt annat?

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7