Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
Han fyllde 8 i september
Han fyllde 8 i september
Undrar om man får gå som förälder - och när anmälningstiden gått ut... såg detta nu: Å nej, det är imorgon....
www.specped.su.se/om-oss/aktuellt/europeiskt-symposium-om-tillampad-beteendeanalys-och-autism-1.115770
Torsdag 31 januari 2013 anordnar Specialpedagogiska institutionen i samarbete med Eurasmus Leonoardo Da Vinci ett symposium med föreläsare från hela Europa som handlar om tillämpad beteendeanalys och autism.
Bra tips här från Son-Rise angående frågor. Min son blir stressad av frågor, det tog många år för honom att klura ut att han förväntades göra något när vi ställde en fråga och fortfarande blir han ofta frustrerad för han tycker att våra frågor är som skolarbete - inte trevlig kommunikation. ÄNDÅ envisas man med att ställa frågor, fast jag försökt vara medveten om detta läääänge. Här kom lite bra tips & påminnelse:
What color is this?
För den som är nyfiken på det här med att behandla hela kroppen; tex magproblem vid autism, så kan kanske ett medlemskap i BAN vara något? Kom gärna på årsmötet den 24 mars i Stockholm
(mer info: www.behandlaautism.nu) och dela erfarenheter med föräldrar som testat dieter, tillskott med flera behandlingar.
Ur Behandla Autism Nus broschyr:
En annorlunda syn på autism
Den konventionella synen på autism är att det är en störning i hjärnan som leder till ett livslångt funktionshinder. BAN! anser att det många gånger finns behandlingsbara orsaker bakom de autistiska symptomen, och att dessa bör utredas med noggrannhet och därefter behandlas för att individen ska ha möjlighet till optimal utveckling.
Vad är biomedicinsk behandling?
Biomedicinsk behandling kännetecknas av att den fokuserar på patientens symtombild och testresultat, inte på den bredare diagnosen. Biokemiska tester gjorda på barn med autism visar signifikanta skillnader gentemot kontrollgrupper inom främst avgiftningsförmåga, förekomst av oxidativ stress samt inflammation.* Det finns också forskning som visar att mag- och tarmproblem är betydligt vanligare bland barn med autism än hos normalfungerande barn.**
I England, USA, Danmark, Norge och många fler länder finns det ett stort antal läkare som behandlar autism genom att utgå från de avvikelser som patientens testresultat visar. Några av de vanligaste behandlingarna är en förändrad diet och olika former av kosttillskott som bland annat syftar till att stödja och förbättra biokemiska processer, tarmflora och annat som behöver vara i balans för att kroppens och hjärnans funktioner ska fungera optimalt.
Autism & diet
Autism Research Institute har frågat tusentals föräldrar till barn med autism om dietens effektivitet och 69 % som prövat en mjölk-och glutenfri diet rapporterar att de sett goda resultat hos sina barn. En av de mest omfattande studierna på området publicerades 2010 av forskare vid Rikshospitalet i Norge, Center for Autisme i Danmark och University of Sunderland i Storbritannien. Studien pågick under två års tid, och resultatet visar tydliga förbättringar hos de barn som följde dieten jämfört med kontrollgruppen. BAN! tror inte att alla med autism blir hjälpta av dieten, men vi är övertygade om att många blir det. Områden där man ofta ser förbättringar är inom ögonkontakt, koncentration, sömn, språk, förstoppning, diarré och hyperaktivitet.
För att avgöra om en gluten-och mjölkfri diet gör nytta så är det viktigt att den genomförs med stor noggrannhet och under en tidsperiod på minst tre till sex månader. Den som provar bör först skaffa sig mer kunskap om tillvägagångssätt, dokumentering, näring, dolda källor till mjölk och gluten och förväntade resultat, den här broschyren rymmer endast en översikt.
* Länkar till relaterad forskning finns på Autism Research Institute: www.autism.com
** “Pediatrics – Official Journal of the American Academy of Pediatrics “ 2010
länktips: "Annorlunda perception hos personer med autismspektrumtillstånd"
www.autism.se/RFA/uploads/skane/artikel_perceptionsavvikelser%20i%20AST.pdf
Inget jättenytt under solen, men på svenska och om ett intressant ämne.
Sabiha - ledsen att jag inte svarat. Vi har gjort så mycket och inte provat annat, jag har helt enkelt inget kort svar på den frågan och jag har inte riktigt energi för det riktigt långa svaret. Väldigt kort: Kosttilskott, dieter, enzymer, en och annan antibiotika / läkemedel för att bli av med oönskade saker är behandlingarna. Resultaten - ibland inga, ibland negativt, ibland positivt, ofta oklara. Men uppenbarligen tror jag att det gör något gott eftersom jag fortsätter
Unik Familj, ledsen att använda dig som "autism-resurs" här, men jag har svårt att hitta ett pålitligt ställe att vända mig till för att få till det sensmotoriska. Har du någon uppfattning om arbetet hos tex www.sensomove.se (skulle vara genomförbart men inte helt enkelt pga av avstånd) allasinnen.se eller någon vestibularisperson?? Eller så funderar jag på hur mycket av detta man kan komma åt med Tomatis...
Tusen tack! Har någon tankar om Tomatis? Mycket positivt kommer fram om man googlar autism + tomatis tycker jag. Att han behöver jobba med hörseln är helt klart, men frågan är om man ska se det man kan göra via sensmotorik som att det inkluderar detta eller om man kanske ÄNDÅ - om möjligheten finns - ska köra Tomatis som komplement. Om det ens går pga av tid & pengar förstås.
Tack igen! Var hittar du dessa sensmotorikkretsar?!
En fördel med Tomatis är att det tydligen kan funka medan man sover!! Har inte kommit fram till om jag tror på just det själv, men enligt uppgift. Tidsbesparing på hög nivå! Har också hittat en sensmotorikmänniska som sitter på Gullmarsplan här nära oss, jag har mailat henne för jag fick inte fram så mycket vilken typ av inriktning eller erfarenhet hon har från hemsidan. Tack för dina tips!
Näst grej... Någon som har erfarenhet av flera AKK-appar eller liknande? Jag har testat en Micro Rolltalk till sonen. Verkar vara ett bra program, men apparaten strulade, och det var krångligt att göra ändringar osv. Så, jag tänker mig att jag ska köpa en separat Ipad mini som han ska ha enbart till kommunikation. Har varit och tittat på lite olika AKK-appar och fastnade mest för Widgit Go - som snart finns för Ipad (inom ett par veckor, nu bara till android). Som sagt - har någon erfarenhet av pratdator-funktion i en eller flera varianter och vad har funkat för er?
tack mina vänner - jag återkommer snart om detta.
Ett tips om web-seminarium från mycket seriösa Autism Research Institute:
Medical diagnostic coding books have historically defined autism as a
psychiatric or behavioral disorder. However, autism is not a psychiatric
disorder, but a medical disorder with neurobehavioral symptomatology. In
fact, it appears to be a chronic systemic inflammatory disorder that also
affects the brain. Furthermore, autism is not a single entity, but rather a
spectrum with multiple phenotypes (physical presentations) and multiple
factors that contribute to its variable symptomatology. Using various
biomarkers allows us to subtype the so-called "autisms" and further
understand the underlying imbalances - metabolic, immunologic, neurologic
and gastrointestinal. We can then use this knowledge to help craft
individualized biomedical treatment programs, which, when coupled with
behavioral, clinical and educational interventions, offer realistic hope
for improvement for affected children and their families.
REGISTER<http://r20.rs6.net/tn.jsp?e=001bkcTilP__Yv1Clwi1Ly38qiwIT764cDBNGxkkkMcdBHkslwzt07UtTJrpmH_SIkH0fYl4a-8nt4neqwGS8waTQ9OOjXEVhizaNJHiRRlNdXcFNKKzr-DdviP98ZXAHrESWFvhhjJMZzLyRUiugLfJh7s9f4B7_tcj0S-s7Yf5dhVDE1S_z7NU3EO0rnyeUykxrE6A6NJh_Xs8HZjkjkFMyzlQ8_NszB9orXpisQwjwhTB2rHyVPp5UY80PHnKAu0xJ4X9sfL7UxtIy57oHNrnlsB55nRT-7qzuRRbfBPrG8=>
Är det någon som råkar ha tillgång till den här forskningsrapporten som jag tycker verkar mycket intressant?
Titeln är Neurobiologically based interventions for autism spectrum disorders-rationale and new directions
och ämnena den står listad under är Medicine, Clinical Neurology and Exercise & Occupational Therapy så jag tänkte att kanske Unik Familj kunde ha tillgång till den via jobbet..? Jag blev lite snål eftersom den kostade 28 dollar nämligen.
Sammanfattningen lyder:
Autism spectrum disorders (ASD) are heterogeneous, neurodevelopmental disorders with early onset, characterized by a triad of impairments in reciprocal interaction and communication as well as repetitive and restricted interests and activities. Though underlying causes still remain largely unknown, there is now evidence for abnormal growth trajectories in the early brain development in ASD during vulnerable periods and subsequent impairment of neuronal organization and differentiation of neuronal networks. A growing number of studies over the last 10 years support the efficacy of behaviorally based interventions in ASD for the improvement of social communication and behavioral functioning. In contrast, research on neurobiologically based therapies for ASD is still at its beginnings. In this article, we will provide a selective overview of novel interventions and trainings based on neurobiological principles. Directions and options for future research on treatment aiming at restoration of normal plasticity in disrupted brain circuits in ASD are discussed.
Länken: iospress.metapress.com/content/p7067g8173243833/
aha - attans. Själv har jag sökt in på universitetet till hösten så här vid 40-års ålder. Får se hur man ska fixa det tidsmässigt. Velar mellan arbetsterepeutprogrammet och logopedprogrammet..... kan inte bestämma mig, båda verkar så kul. Lutar åt logoped.
Träffade för övrigt en tjej jag hoppas vi ska kunna ta in som assistent till sonen typ 6-8 timmar i veckan, lekträning på hög nivå, nästan för bra för att vara sant, hoppas allt klaffar nu.
Är så trött så ögonen går i kors. Som vanligt så här års så är det åt skogen med sömnen för sonen. Även om hans rum är kolmörkt och han får melatonin. Funderar på att testa cirkadin en period istället. Jag vet ju egentligen vad skillnaden är mellan cirkadin och melatonin, men jag undrar ändå... när man läser bipacksedeln på cirkadin så är det massa otäcka biverkningar. Är det själva melatoninet eller de andra ämnena det innehåller som kan ge dessa funderar jag på, eftersom biverkningar på melatonin finns det inte så mycket att läsa om. I natt var han uppe och tokskrattade (full??) mellan 2 och 5.
zzzzzzz
Tack för insidertips - jag tror jag bestämt mig för att det är logoped jag helst vill komma in på. Jag får bestämma om mig om jag inte kommer in...
Fin hemsida Unik! Toppen & Kanon! Jag ska läsa mer & med stort intresse.
Den blivande assistenten frågade om jag vill att hon jobbar efter Denvermodellen. Ha - klart jag vill! Med inslag av egna ideer. Hon har både erfarenhet och utbildning. Vill komma igång med detta snart. Och med pratapparaten. Och med sensmotorik. Och med bättre mat. Och med - tja, allt. Den lyssningsträningen som ni gjort - är det med coach eller gör man endast hemma på egen hand? Tomatis känns just nu mest tillgängigt eftersom jag vet att det finns här. Men det kanske finns hjälp att få med de andra också?
b6 + magnesium är ofta rekommenderat och ska vara bra för de flesta. Finns hyfsat med forskning på det till och med. Finns säkert med i denna ypperliga skrift "Summary of Dietary, Nutritional, and Medical Treatments for Autism-based on over 150 published research studies":
http://www.ariconference.com/enews/treatment.pdf?utm_source=January+2013+Enews&utm_campaign=jan+enews&utm_medium=email
Med vår son går det mesta i skov så det är enormt svårt att veta vilken behandling / tillskott som eventuellt ger vilka resultat eller biverkningar. När vi testade just b6 + magnesium i speciell, god tuggtablett från Kirkmans (går att betälla på nätet) så tyckte vi att vi märkte en del dåliga grejer som jag just nu inte kommer ihåg vad det var. Vår dan-läkare sa att b-vitaminen kunde ha som bieffekt att den gödde dåliga tarmbakterier, candida osv, så vi behövde ta hand om dem först.
Magnesium är en av få saker som jag annars tycker mig se direkt och positiv effekt av: minskad hyperaktivitet.
På länken ovan är dte på sid 23 om b6 & magnesium, olika typer av b6, och hur många procent som upplevt en förbättring osv. Kan inte kopiera texten, den blev helt oläslig då
liten uppdatering om akk-appar. Idag har jag varit och pratat med en duktig människa på Idétorget om det hela och vi bestämde oss för att Widgit Go är det bästa valet för oss; man kan göra alla ändringar direkt i ipaden, svensk talsyntes, massor med bilder, mycket stora anpassningsmöjligheter. Men den finns inte än för Ipad, bara android, jag har mailat med företaget och det handlar om några veckor. Jag laddar ner Gridplayer som är gratis och har ett färdigt upplägg nu, bara så att han kan bekanta sig lite med själva idén med kommunikationsapp.
känslan som kommer när man får reda på att taxichauffören brukar ge honom kex och annat. ”Då och då”. I minst ett års tid. Så mycket för att jag försökt tolka resultaten (eller framförallt de uteblivna resultaten) av alla Yasko-tillskott! Han har inte varit gluten & mjölkfri på ett år visar det sig!
han är väldigt snäll, jag är egentligen inte arg på taxichauffören. Har bara inte haft en tanke på att han skulle kunna ge barnen något! Han har väl själv att mumsa på i bilköerna och så bjuder han utan att tänka sig för. Men åååååh!
hej! Ledsen för sent svar! Scanlab ligger nere så vill jag vet. medhelse.no kan hjälpa till med vilket lab man kan vända sig till och tolka resultat. Pålitliga tycker jag. Man kan också anlita labben direct, tex doctors data, och tjata på svenska sjukvården. Men med just överkänslighet så brukar det ändå sägas att det enda sätt man verkligen kan testa på är uteslutningsmetoden. Tyvärr. Så just på det kanske det inte är värt att lägga pengarna på tänker jag? Enzymer så lär Trienza vara bra, vi har kört på dem och senare på en yasko-variant osm de anhängarna tycker är bättre. Märker att enzymer behövs för matsmältningen åtminstonde, men har inte märkt skillnad på märke. Nu i sommar hal vi latat oss och gett tuggenzymer (papaya) som han tycker är goda men som innehåller mer skräp än de rena enzymerna i kapsel - hittade på hälsokosten. Kirkmans producter är bra, jag litar också på Thornes producter. Har tappat greppet över tillskott, maken håller just nu i de trådarna, det är en väldig mängd i små små doser på yasko-protokollet. Vet inte om vi kommer fortsätta med det; har just fått lite nya testresultat och ska fundera på hur vi fortsätter. Hoppas ni alla haft en fin sommar - även om sommarlov inte alltid är det som alla i tråden längtar efter.
kopierar in en fråga från Lollipopp i en gammal tråd här: Hej! E helt ny på detta men vill gärna veta vart man gör alla dessa tester, svamp, candida, parasiter mm. Har mailat DAN läkare i Norge men inte fått svar. Ringt scandlab men ej fått tag på dem heller! Kan verkligen den svenska sjukvården hjälpa oss??? Tacksam för svar
Dan-läkaren i Norge har kanske svarat nu? Han har haft semester. Många vänder sig till honom. Pålitlig och kunnig, men det är inte jättelätt att få ett helt tydligt handlingssprotokoll, ganska många val att göra som föräldrer. Men som sagt, kunnig och pålitlig och kommer till Stockholm då och då. Scanlab ligger nere så vill jag vet. Finns bla Nordic Labs i köpenhamn som också har dan-läkare och lab och är ett alternativ till norrmannen. Folk är nöjdra där tror jag. Svenska sjukvården ger än så länge inte mycket för det här med dieter eller liknande, även om det blir bättre. Men konkret hjälp lär vi få vänta på....
sojalecitin har jag fått höra från dan-läkare och autismdietist är ok