• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

ledsen, hinner inte skriva, men kolla in den här nya boken, den har både recept och detaljer på vad som funkar och inte mm: autismdiet.se

och så ligger det en del recept på bröd, kakor osv på www.behandlaautism.nu/forum

• kaffemamma

godaste mjölkersättningen är nog potatisbaserade Dairy Free. Jag har beställt den någon gång som pulver från renkost.no. Sonen gillar mandelmjölk som finns i hälsokosten. Ganska mycket socker i den vanliga, nu kör vi en sockerfrivariant som vi blandar med hälften rismjölk (som är sötad). Kokosmjölk funkar ju i pannkakor, en del matlagning, bakning osv.

• kaffemamma

Unik Familj: har något av dina barn diagnosen dyspraxi på papper så att säga? Hur går den diagnostiseringen till i så fall och har ni nytta av att ha den nedskriven officiellt när det kommer till hjälp / träning?

Jag vill verkligen börja jobba med de motoriska bitarna hos min son, men vet inte var jag ska börja; vestibularis, egna övningar, annan sensmotorisk träning (vad, hur , var?) , Harald Blombergs rytmiska rörelser, det tydligen helt fantastiska osteopat-sjukhuset i London, move and walk, det som familjen i boken Kärnfrisk familj tränade med sin son som vanligt är det mycket som låter. Allt låter intressant.

• kaffemamma

Tusen tack!
    Vem har skrivit boken? Jag bor inte bara i Stockholm, jag bor granne med habiliteringens autismbibliotek på rosenlund, tänk om jag skulle hinna förbi där på vägen hem

• kaffemamma

Unik familj: jag har för mig att jag för ett tag sen läste i någon av trådarna här att din son inte kan svara på några frågor, ja / nej frågor eller liknande. Eller jag kanske blandar ihop dig med någon annan som skrev? Jag ville bara säga att det där med frågor var länge jätteklurigt för sonen. Och är det fortfarande även om det blivit bättre. Han har god språkförståelse, så det tycktes lite obegripligt för oss, men verkade inte ha någon uppfattning om vad en fråga var, om eller vad vi väntade oss för respons av honom. Han upplever fortfarande många frågor som krav och det gör honom stressad. Och det är märkligt vad svårt det är att försöka låta bli att ställa frågor till någon inte säger mycket själv. Hur som helst så trillade poletten ner en vacker dag via IBT-övningar vad det gäller ja / nej frågor och val. Han är också duktig på att svara på intränade frågor: vad gör man med en sax, vad heter din syster typ, men det är svårt att avgöra om han egentligen förstår poängen med själva frågan, det är mer bara inlärt som en sångtext liksom. Vet inte riktigt vad jag ville säga med detta... men det var en liten aha-upplevelse när jag förstod att frågor i sig var problemet, att han blev stressad av att märka att vi väntade oss någon respons och han inte kunde ge den / visste vad vi ville.

• kaffemamma

NY Times artikel:

Doctors have long believed that disabling autistic disorders last a lifetime, but a new study has found that some children who exhibit signature symptoms of the disorder recover completely.

“This is the first solid science to address this question of possible recovery, and I think it has big implications,” said Sally Ozonoff of the MIND Institute at the University of California, Davis, who was not involved in the research. “I know many of us as would rather have had our tooth pulled than use the word ‘recover,’ it was so unscientific. Now we can use it, though I think we need to stress that it’s rare.”

www.nytimes.com/2013/01/17/health/some-with-autism-diagnosis-can-recover-study-finds.html

• kaffemamma

youtube-film med tips på hur man jobbar med ögonkontakt från Son-rise:

Jag har inte sett den här själv, men kanske något at inspireras av.

• kaffemamma

Håller på och installerar sonens första prat / pecs dator. Micro Rolltalk med Programsnickaren om det säger er något. Vi har av en massa anledningar och efter långa diskussioner inte jobbat särskilt mycket med bilder förut så det ska bli väldigt spännande.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7