Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Hej FruMorsa (och er andra, jag är ju rätt passiv här vanligtvis, boende i "mitt egna lilla hörn" av Schweiz...)!
Vi brukar fylla resväskan med ett par paket blöjor om vi har plats, när vi åker från Sverige. För en enda semester gör väl inte skillnaden så mycket, om den inte är lång, men ja, blöjor är om jag har koll nästan dubbelt så dyra här som i Sverige. Det finns några ok billigare märken, men efter att ha provat igenom alla så föredrar vi ändå Pampers (som vi köper i Tyskland eftersom vi bor nära gränsen). Vad säger ni andra?
Välling är något som inte finns i det här landet , inte riktigt så som den är i Sverige i alla fall. Det är ännu en sak vi fyller resväskan/bilen med, vår kille har vägrat dricka den schweiziska varianten. Kartinplommonpuré tog vi också med från Sverige, på den tiden han åt det.
Annars finns nog allt! Jag kan rekommendera "Früchte Freund", en fruktstång/fruktbar utan socker som är ett utmärkt mellanmål, bra som komplement när ens barn vägrar äta vanlig frukt i någon större utsträckning.... Finns såväl på Coop som på Migros.
Trevlig semester! Var ska ni förresten?
jag brukar köra med blöjor fràn aldi o dom kostar i CHF 17.50, men med dagens kurs är det ju rätt mycket pengar ( ca 7 ggr eller?).
blöjor finns det även fràn ca CHF 10.00 men om dom är sà himla bra är ju fràgan. man kan ju passa pà när det är 50% o handla huggies eller pampers. hur länge ska ni stanna? jag brukar ta med mig blöjor när jag àker hem till sverige för att jag ska slippa springa iväg o handla det det första jag gör
annars hàller jag med brainiacs, välling hittar du inte här! om ditt barn dricker det, ta med det även om det är mycket att släpa pà. barnmat finns fràn hipp men som sagt ingen katrinplommonpuré.
annars finns väl det mesta här...
Blöjor kostar ungefär 200 kr (CHF 30) så det är rätt dyrt
Jag brukade köpa Budget Blöjor på Migros till min nu 4 åring och de funkade toppenbra. De kostar 11.90
Till de små har jag hittils bara haft pampers men när de blir lite större kommer jag gå över till Budget där med. De är de bästa billiga blöjorna enligt mig.
Ja, som sagt välling finns ju inte här. Men annars så är det som hemma i Sverige. Allt beror ju på hur gammalt ditt barn är och hur länge ni är borta!
Vad ska nu göra här i Zurich och när?
Tusen tack för bra svar! Tror jag försöker packa blöjor ändå då. Vi ska bara vara borta i en vecka så det krävs ju inte hur mycket blöjor som helst. Åker till Zürich för att hälsa på min storebror som varit bosatt där de senaste tre åren. Han arbetar på universitetet där. Hoppas hinna gå på lite museer och så låter KinderCity lite roligt, hoppas bland annat få göra egna chokladpraliner med min 11-åring :). Mest är det ju sällskapet vi åker dit för, men har ni andra tips på saker jag inte bör missa så mottages de också tacksamt.
Hej alla i området kring Geneve och Lausanne! Jag planerar att tillsammans med min man och 2 barn, 6 och 7 år, att flytta från Sverige till detta område under sommaren 2011.
Min man kommer arbeta troligtvis i Geneve (IT konsult) och vi söker bostad helst i en stad eller i nära anslutning. Vi söker information om hur det är att bo med barn tex i Geneve eller Lausanne. Kan vi få några tips?
Hur funkar det med skolor? Vad finns för fritidsaktiviteter?
Tacksam för alla tips!
Tack för tipset, jag söker vidare!
Jag har kontaktat rektorn där också.
sökaren: jag är en av de fa här inne som bor i Geneve, sa har du fragor fraga pa
Men när du undrar över skolor; har ni tänkt stanna längre här, eller bara kortare tid? PRatar dina barn franska? Vill du att de ska ga i skolan pa franska, engelska el svenska? Det finns ju skolor för allt sa att säga. Kan ni tänka er privatskolor, eller helst lokala osv
Svenska skolan är jättebra, rektorn är trevlig, mysig liten skola. Barnen är tydligen jättefina med varandra. Det negativa är väl att skolan är just liten. Det är inte sa manga större barn, utan flest i förskolealdern. Dessutom sa far de ju inte sa mycket franska, även om de har franskundervisning när de är sa stora som dina barn.
Vad är ni intresserade av för aktiviteter? Kan du franska?
För din info sa bor vi i Frankrike för att det är billigare. Men vi jobbar bada i Geneve. Var dotter gar i skola i Geneve (hon är tre ar) men gick tidigare pa dagis i Frankrike. Vi har bott här i lite över 9 ar nu.
Hej Ain!
Spännande, tack för ditt svar och dina frågor!
Vi har tänkt att stanna så länge det känns bra. Det kommer ju ta ett tag att etablera sig, så minst ett år får vi ju ge det i alla fall innan vi eventuellt ger upp. Det hänger mycket på om barnen kommer trivas tror jag. De trivs bra där vi bor nu, men jag och min man vill ha ut lite mer av livet, naturen och kulturen än vad vi tycker vi får i Stockholm.
Jag har tidigare bott i Paris och pratar flytande franska. Barnen förstår litegrann, vi försöker förbereda dem hemma, men det är ju inte så att det skulle vara smärtfritt att lämna dem i en Schweizisk skola. Om Svenska skolan är för liten kan det ju däremot som du säger vara en nackdel.
Vi föreställer oss dessutom att Lausanne är en roligare stad att leva i än Geneve, men det är väldigt subjektivt. Vi är främst intresserade av sport (tennis, fotboll) och kultur (musik, teater, dans). Barnen är aktiva med tennis, innebandy, fotboll, showdans, och jag gillar också att dansa, mest street/jazz. Skidåkning är ju givet, men lär bli mer en helgsyssla antar jag. Min man spelar tennis & innebandy.
Vet du om utbudet kring dessa aktiviteter skiljer sig mellan Lausanne och Geneve?
Sedan är frågan, vad finns för kommunala skolor som alternativ till den svenska? i Geneve resp Lausanne?
Vi tänker oss främst en kommunal skola på franska. Engelska är mer främmande än franska för våra barn.
Min man kmmer troligtvis arbeta i Geneve, men kan tänka sig att pendla till Lausanne om det verkar vara värt det.
Ja, som sagt, många frågor. Har du några idéer är jag väldigt tacksam för svar! Jag måste ju börja någonstans...
Tjing!
sökaren: jag kan inboxa dig sa slipper alla läsa mina langa svar
Men jag har sa mycket för mig just nu, sa jag skriver da jag hinner.
i kväll ska jag pa svenskt julbord! ![]()