• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Ain

pistou: pa min dotters dagis som hon gick i da hon var ett ar fram till 2 ar hade de inga bestraffningar. Jag var väldigt orolig för det sa jag fragade och de sa att det sysslar de inte med. Där gick det barn fran 1-3 ar gamla. Men det lag pa franska sidan.

Sedan blev jag ju tvungen att efterforska lite nu eftersom du ju skrev ang detta. Jag har som bara utgatt fran att de inte har bestraffningar, men nu blev jag lite osäker...
    Och igar träffade jag en mamma fran Miriams skola. Hon är svenska och berättade att de visst har skamvra. Da far de ga ut i korridoren. Det kan vara om de stör för mycket eller slar andra barn osv. Men jag tror det är vanligare da barnen är lite större, kanske 5 ar och om det är lite allvarligare typ att de ofta gör det och inte lyssnar pa tillsägningar.
    Mammans son som är 3 ar som Miriam hade tydligen brakat lite med en annan pojke och da hade fröken blivit sur och även berättat för pappan da han hämtat. Men jag tror inte att han fick sta i skamvran.

Jag fragade ocksa ett par andra mammor pa garden som har barnen pa en lokal skola. Där far barnen ocksa sta i skamvran,  men jag fick intrycket att det kanske används lite oftare där än pa var skola i schweiz (den lokala skolan är i Frankrike).

Sa visst används skamvran tydligen. Och de kan nog vara lite strängare än i Sverige har jag fatt intrycket. Och kanske liite mindre pedagogiska. Atminstone som jag anser vara pedagogiskt...

• Pistou

Tack alla för era svar på mitt inlägg!
    Jag ska väl inte jaga upp mig alltför mycket innan något ens har hänt... Båda barnen trivs för övrigt jättebra på förskolan/skolan och anpassar sig bra i gruppen. Men jag hade nog inte dragit mig för att ta upp saken direkt med fröknarna om mina barn hade blivit bestraffade på ett eller annat sätt.

En helt annan fråga:
    Hur mycket skulle ni säga är rimligt att lägga på en födelsedagspresent till en 5-åring?
    Vår Elliot är bjuden på kalas till en klasskompis, och eftersom det är första gången vi går på barnkalas här i Schweiz har jag ingen aning om hur mycket en födelsedagspresent till ett förskolebarn man inte känner så väl får kosta här.

Jag köpte ett litet Playmobil-set på Migros för CHF 20.00, men maken tyckte att det var för mycket (man vill ju inte komma med något för dyrt och genera föräldrarna eller de andra föräldrarna om de lagt CHF 5.00). Samtidigt inser jag att det blir lite väl dyrt i längden om det blir barnkalas två gånger i månaden och det ska kosta CHF 20.00 varje gång. Men jag köpte också några glitterpennor på rea som jag hade tänkt ge till mina egna barn, så vi borde kanske ge dem till klasskompisen istället. Vad tror ni? Tacksam för lite input

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • kaj04

pistou:
    ja det här med presenter är inte lätt, jag brukar fràga mamman vad barnet önskar sig o sen kika lite. är det än "bra" kompis som yannick lekar ofta med blir det nog lite dyrare (star wars lego för 5-àring kostar runt chf 25, var senaste presenten)
    en annan gàng sa mamman att killen gillade kritor att màla med ute pà gatan o det kostade bara chf 6.90, sà det varierar hos oss. du kan ju alltid kika om du hittar nàgot mindre playmobil annars om du är rädd att det blir för dyrt, brukar ju finnas smà kartonger för runt chf 10.00 oxà.

bättre med en present som blir uppskattad än att priset ska "stämma" men det är svàrt. 

• Ain

Hmm, jag köper nog runt 20CHF. Fast det beror ju lite pa hur gammalt barnet är. De senaste gangerna har jag köpt playmobil (5-aring), ett memoryspel för 13€ (fast det var till en 3-aring) och en disney barbie (5aring).
    De andra verkar ha köpt ungefär samma saker. Fast pa det första kalaset var klasskamraterna fran skolan inbjuden och han gar pa privatskola sa da var det större playmobilförpackningar än vi köpt.

Men jag tänker som Kaj, bättre en bra uppskattad present än en dyr en.

Men visst, svart! Jag är lite mer för att köpa biliga presenter för att inte bidra till det alltid blir en stegring av vad man ska köpa och det bara blir dyrare och dyrare och alla känner sig stressade, men min man inte vill verka snal och gärna köpa "bra" presenter. Sa det blir lite mitt emellan för var del

Men i Geneve verkar 20CHF vara ganska normalt.

• Pistou

Tack för era svar Kaj04 och Ain!
    Jag ska ta upp saken med min man när han kommer hem. Problemet är ju främst att man vill "göra rätt" och varken framstå som snål eller att man ger bort något som har kostat för mycket jämfört med de andra barnens presenter. CHF 20.00 är ju inte hela världen liksom... Jag har också svårt att tro att priset för en present för en 5-åring skulle få lov att vara högre i Genève än här i Sion. Visst, hyrorna och huspriserna är nog högre i Genève, men samtidigt tycker jag att var och varannan förälder här kör en Peugeot Cayenne, vilket ju säger en del om deras inkomstnivå.

Det är ju inte så lätt att jämföra med hur man skulle ha gjort hemma i Sverige, eftersom ju lönerna (och levnadsstandarden på många sätt) är högre här. Och det känns onödigt att gå tillbaka och byta till en annan Playmobil-grej för CHF 17.00 liksom...

Håhåjaja, vilka i-landsproblem man fajtas med. Men just nu lutar det nog åt Playmobil-leksaken i alla fall...

• Pistou

Hehe, menar förstås Porche Cayenne. Ja, ni ser hur hopplöst ute jag är... Själva kör vi en Opel Zafira...

• Totoro

Hej! Jag har följt er tråd i snart ett år nu och är nu faktiskt äntligen på väg till CH på riktigt! Så nu vågar jag skriva också, inte längre rädd att allt ska gå i kras...
    Min man flyttade faktiskt ner i lördags (temporärt boende i Buchs, SG) och jag och barnen (pojkar, 4 och nästan 6 år) följer efter i december. Planerar att bo i St Gallen, finns det någon annan som bor i närheten? Jag har inte sett någon hittills, men så är jag ju inte helt haj på var alla orter ligger heller.
    Någon som har fantastiska tips inför flytten?

• Amazina
    Totoro skrev 2010-10-04 14:20:47 följande:

Hej! Jag har följt er tråd i snart ett år nu och är nu faktiskt äntligen på väg till CH på riktigt! Så nu vågar jag skriva också, inte längre rädd att allt ska gå i kras...
    Min man flyttade faktiskt ner i lördags (temporärt boende i Buchs, SG) och jag och barnen (pojkar, 4 och nästan 6 år) följer efter i december. Planerar att bo i St Gallen, finns det någon annan som bor i närheten? Jag har inte sett någon hittills, men så är jag ju inte helt haj på var alla orter ligger heller.
    Någon som har fantastiska tips inför flytten?

Välkomna hit!
    Tips: OM ni INTE planerar att gå i kyrkan, uppge det då åt det bestämdaste när ni skriver in er på Kreisbüron/personenmeldeamten. Då registreras ni som "ingen religion" och behöver inte betala kyrkoskatt. Sen kan ni ju ändå stötta svenska kyrkan om ni vill. 
  • Ain

Totoro: heeej! är du den jag gissar att du är ?

Jo, Amazonas rad är ju bra, jag som ju inte bor i Schweiz men betalar skatt här, fick anmäla det till min arbetsgivare, som lyckades glömma bort det och sa blev det en massa tjafs. Men i slutändan fick jag tillbaka pengarna.
    Fast tack vare det fick skatteverket reda pa att jag fatt löneförhöjning, sa da fick jag i slutändan mer restskatt än jag fick tillbaka
    Men jag tror att det inte är i alla kantoner man kan slippa undan kyrkoskatten, sa kolla hur det är i St. Gallen.

Hur gar det för din man ensam i Buchs, storstaden nr 1?

Annars är det väl det där med flytten, kolla upp om det gäller nagra specialregler för införseln av möbler och andra värdesaker. Antagligen har väl flyttfirman koll, men man vet ju aldrig.

Jag tror heller inte att det är nagon som bor jättenära dig. Men det finns iaf en grupp med svenska familjer som bor runt bodensjön, sa det kanske är nagot för er. Och svenska kyrkan har väl möten i St. Gallen ocksa, fast inte sa mycket saker som i Zürich.

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.