• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Amazina
    Tuntalisa skrev 2010-05-19 11:34:02 följande:
    Jag kan inte jämföra med den svenska sjukvarden, men jag antar att du kan det eftersom du jobbat i bada och sett fler sjukdomsfall. Vi kände att de aldrig gav upp. Aven när hon var som sjukast och hade alla möjliga komplikationer och sa hjärnblödningen uppa det sa gav de inte upp. De var hela tiden väldigt uppriktiga och raka i sin information (inte alltid det roligaste men nödvändigt). Det var hela tiden manga läkare inblandade och det känns som vi känner till varenda läkare och sköterska pa hela sjukhuset Vi kan nu ringa när vi vill, direkt till läkare, och fa prata. Varan barnläkare här i Lugano har gett oss sitt privatnummer och vi kan ringa när som helst. Var son var noga kontrollerad medans vi var i Zurich för att vara säkra pa att han inte skulle bli sjuk han med. Det som även fungerar bra här (även innan N blev sjuk) är att om man är orolig sa kan man fa tid till läkare samma dag (det är nog inte lika lätt i sverige). Förresten beundrar jag dig och alla andra lägare och sjuksköterskor för jobbet ni gör pa akut och intensivvard. Det maste vara psykiskt jobbigt manga ganger. Vi sag sa manga sjuka barn pa barnsjukhuset, riktigt sjuka, och alla klarar sig inte. Det sätter sina spar. Naja, till nagot annat. Har varen kommit till er med? Efter nagra veckors regnande och regnande sa har nu äntligen solen kommit. Det var pa tiden.  
    Ja, jobbet är inte helt lätt ibland, men mycket mycket roligt och mycket spännande! Kommer aldrig byta yrke!

Våren var det ja.... Hmm... Varmt är det ju inte men jag hoppas på helgen! Vi har fått grilla under paraply i veckan! Det känns tokfel!
  • Mamba

Tuntalisa

Oj, vad hemskt det låter. Stor kram till er och vad HÄRLIGT att hon mår bra nu! Skönt att höra att vården här är så bra, usch nej nu gråter jag också en skvätt här. Livet är verkligen dyrbart och skört, det gäller att man tar till vara på det.

Ta hand om er alla! Ge din duktiga flicka en stor kram, tänk vad hon har klarat av. Och stor kram till dig också!!!

vi har flyttat till Zürich------>emigrera.blogspot.com
  • Therese82

Hej På er!

Var inne här på familjeliv och tittade lite efter svenska mammor i Schweiz. Gissa om jag blev glad när jag såg att ni hade en hel trådSkrattande

Vi ska flytta ner i augusti och stanna 1-2 år. Vi kommer att bo strax utanför Bern.
    Är det någon annan här inne som bor i "närheten"?

Hade vart kul att komma i kontakt med lite fler svenskar.

• MammaMjau

Väldans vad tyst det var såhär i sommar... 

Jag har dålig koll på om någon bor i närheten av Bern, vi gör det tyvärr inte. Men jag hoppas att du, Therese82, lär känna lite svenskar ändå.
    Här är ett hemsidetips med en lista på svenska föreningar i Schweiz (som jag just hittade). Där finns bland annat en svensk klubb i Bern.
    http://www.swedenabroad.com/Page____25419.aspx
    Lycka till!

• kaj04

therese82:

ja, det är väldigt lugnt här just nu, men det är väl sommaren som gör det . kolla upp svenska kyrkan i närheten av bern, dom har mycket bra grupper för barn o sen har brainiacs rätt, det finns en svensk lekgrupp i bern. lycka till!

vi hàller pà att flytta, men bara 1 km... fast det är lika mycket jobb för det! stora killen màste tyvärr byta lekis o jag hoppas sà att det gàr bra. nya lekis är litet, bara 10 barn i hans grupp (ettor o tvàor!!!). kan ju vara mysigt oxà.

• Mamba

Hej på er!
    Tyst är det här men jag livar upp tråden igen.

För er som inte vet det föddes mina tvillingar på Spital Wetzikon (utanför Zurich) den 17/7.De heter Elsa och Aron och allt gick bra och går bra hittils!!!!

Ta hand om er i sommar Schweiz! Lite mindre regn och lite mer sol önskas här uppe i ZH området

vi har flyttat till Zürich------>emigrera.blogspot.com
  • Pre mamma

Hej jag bor ju som sagt i Zug men vi är rätt nyinflyttade så jag e relativt ny på tråden. Undrar lite över mat till bebisar här i schweiz. Vi kör med aptamil, men försöker köra ett mål om dag med någon annan mat (han vägrar smakpotioner än så länge) vi har provat babycereals, har ni några andra förslag, vad körde ni med. Vad är mest likt välling?

• EnFrançais

Hej allihopa!

Jag och min man bor för tillfället i Stockholm med våra barn, men planerar att flytta ner till Geneve så fort vi har hittat en bostad där.

Nu till min fråga (och eftersom detta är mitt allra första inlägg på FamiljeLiv, så vet jag inte om den hamnar rätt eller ej):

Finns det någon som skulle kunna ge oss lite tips om hur man på enklaste sätt kan hitta lägenheter att hyra i de mindre städerna runt om, exempelvis Versoix, Nyon, Gland..m.fl.? Vi var där för ca. 1 vecka sedan och känner att denna sida av staden passar oss bäst.

Har jättesvårt att hitta något på nätet, och allt som finns är väldigt dyrt.

Tacksam för alla svar!

• Ain

Mamba:grattis till tvillingarna! Spännande med logistiken

kaj: oj, ja en flytt är ju alltid ganska jobbig. Varför flyttar ni?

Therese: jag tror det var nagon här inne ett tag som bor i Bern, men är inte säker pa om hon är kvar. Jag har bott i Bern, men det var ett tag sedan. Nu bor jag i Geneve. Du har ju redan fatt lite tips om barngrupper och sa ser jag.

Pre mamma: hipps gute nacht fläschchen kanske?

enfrancais - allt är väldigt dyrt här i Geneve... Det är billigare pa franska sidan om ni kan tänka er bo där. Det jag känner till är www.homegate.ch, annars känner jag mest till hur man hittar i Pays de Gex omradet.

Jag kan se om nagon jag känner pa Schweiziska sidan vet hur man bäst hittar. De flesta jag känner bor i Frankrike sa jag har inte sa stor koll...

Varför flyttar ni hit?

Appropa det sa har vi reserverat en tomt och kommer nog att bygga hus om allt gar som det ska! 832m2, sa inte en enorm tomt, men det ska väl räcka. Har ocksa en arkitekt pa gang, sa han ska troligast bygga och planera vart hus

Annars växer och frodas Benjamin. Han är nu 4 manader gammal och ung 63 cm lang. Han har just hittat sina fötter -vääldigt spännande

• EnFrançais

Tack Ain för att du tar dig tid, det betyder så mycket för oss.

Anledningen till att vi flyttar ner är framförallt för att komma lite närmare makens familj (som bor på andra sidan medelhavet) men dessutom för att vi sedemera har lyckats förälska oss i landet med alla fantastiska alptoppar och trevliga människor.

Egentligen hade vi tänkt flytta ner till södra Frankrike, men som sagt, naturen och hela atmosfären i schweiz vägde tyngre, så därför har vi sadlat om helt nu och fokuserar på området sydväst om Lausanne.

Vi har sett att det finns en hel del intressanta HLM-lägenheter, men vet inte om vi har rätt att investera i en sådan (som svenskar)? Det verkar vara olika som gäller för olika lägenheter. 

Menade du på den franska sidan om gränsen, alltså i Frankrike?
    Jag har hört att det är många som valt att bo där, men är inte barnen tvungna att gå i en fransk skola då, eller kan de välja en schweizisk, utifall att den ligger närmare?

Många frågor, men jag är så oerhört tacksam för att ni tar er tid ♥

Tack!

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.