Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Ain: Jorå, nog vet du vem jag är....
Tack för påminnelsen om kyrkoskatten Amazonas! Min man höll på att gå i fällan när han skulle fylla i om han var konfirmerad, men lyckades ändra sig i sista stund med hjälp av HR på företaget. Puh.
Nu åker jag ner to-fredag för att titta på lägenheter. Hoppas att vi hittar någon nu, det börjar kännas lite panikartat (minst sagt). Kan vara bra att ha en adress för de flesta saker vi måste fixa nu (till exempel vill visst flyttfirman veta vart de ska köra sakerna, har ni hört på maken??). Men huset här är iaf sålt och dagisplatsen uppsagd (det var nästan det värsta - att släppa en dagisplats som man jobbat så hårt för). Nu väntar äventyret!
Totoro: han skulle kunna kolla upp om Dritte säule också (visst är det så det heter på tyska). Det är pensionssparande där man får tillbaka en del av pengarna på skatten. Tex tror jag att jag betalat in max vilket är runt 6000chf på ett ar, och sedan fått tillbaka runt 2000chf. Men det är klart att man måste ha dessa pengar att sätta in ocksa. Fördelen är att du, om jag förstatt saken rätt, kan använda de insatta pengarna sedan om du vill köpa ett hus. Sa om ni ända tänkt köpa ett hus är det ju 2000chf i vunna pengar. Men jag känner inte till reglerna exakt, men det kan ju vara värt att kolla upp. Om ni vill utnyttja för detta år måste ni göra det innan slutet av året.
Jag är förresten i Sverige nu på snabbvisit hos min syster i Uppsala. Kul, fast dåligt väder. Sitter och våndas över om jag ska köpa Didriksons eller PoPs vinterkläder...
Lycka till med lägenhetssöket! Åker du själv?
Appropå konfirmerad, så får jag tom kravbrev från österrike om kyrkoskatt eftersom vi gifte oss i österrike
Fast det vägrar jag och Markus betala, eftersom vi ju inte bor där. Men lite jobbigt är det ända att alltid måsta övertyga kyrkan på nytt.
Men åtminstone betalar jag lite till Svenska kyrkan i Geneve
Hej !
Har inte varit här pà jättelänge . Var aktiv i träden förut men nu har det varit dàligt sista tiden
Har nu bott i Schweiz (Bazenheid SG) sen juni -08.
Jobbar numera pà IKEA i St Gallen.
Finns det nàgra i närheten ?
Vet nàn om det finns möjligheter att fà svenska kanaler här?
Mvh Melle
Melle: det skulle väl vara Totoro da
(som kommer ned 1 december)
Hmm, jo svt europa borde man väl kunna fa med satellit. Det har jag dock aldrig utnyttjat eftersom man kan se sa mycket pa internet.
Tach för svaret Ain.
Skulle ju vulja kunna fà typ svenska kananele via parabol...saknar ju svenska
...
Totoro : Vore kul om det kom nàn mer svensk hit , finns ju inte sà mànga här i omràdet
ga in pa svt europas hemsida da och se om du kan beställa. Vi funderade pa det, men sa tog vi tysk tv istället (min man är fran Feldkirch, sa inte sa langt fran dig faktiskt) och sa ser jag pa svensk tv över internet. Det gar faktiskt jättebra, man kan se väldigt manga program, och när man vill
nackdelen med svt europa är förresten att de bara far sända svenska program, inte tex desperate houswives eller sa. Och dessutom tror jag det bara är 1:an och 2:an man ser. Sa jag tycker det är bättre med internet. Man kan ju se pa tv:n om man har kabel och drar till skärmen.
Ain: Tycker ju svt:s sida är ganska tràkig. Min man har ju tex 4 kanaler fràn albanien med humor och och allt möjligt och sverige har typ bara nyheter. Hur ser du pà internet ? Barnen vill gàrna kolla pà nàt svenskt ocksà emellanàt
Hej alla!
Jag blev så glad när jag hittade den här tråden!
Jag och min familj har precis flyttat till Genéve (sen ca 1 vecka). Då min man börjat arbeta söker jag och min dotter, 4 -år, lite tips om aktiviteter för oss här på vardagarna. Jag har förstått att Svenska kyrkan i Lausanne har träffar på onsdagar. Finns det fler grupper kring Genève som träffas andra dagar? Det kan gärna vara grupper på engelska eller svenska, dock pratar varken jag eller dottern franska än.
Tacksam för svar.
melle: jag tittar pa min dator som jag ibland kopplar till Tv:n.
Mest tittar jag faktiskt pa TV4, men tv3 har ju ocksa endel serier. Jag tittar mest pa husprogram eftersom vi ska bygga hus just, men typ lets dance kommer ju och sadana typer av program. svt har väl endel barnprogram tror jag. Men jag tittar mest pa svt om jag vill se pa nobelfesten, luciafirandet, prinsessbröllop osv
Gunluc: välkommen! Jag vet inte hur manga aktiva här inne som bor i Geneve, ett tag var vi nagra stycken men nu verkar det vara glesare. Iaf sa bor jag pa franska sidan av Geneve, sa om du undrar nagot kanske jag kan hjälpa dig.
Hmm, norska kyrkan har barnträffar. Det fanns innan sommaren mamma-barnträffar via svea, men hon som var ansvarig har börjat jobba och ingen annan har tagit pa sig det, sa nu har vi inga träffar längre. svenska mammor-träffar fanns ocksa, men hon som hade det flyttade till London...
Annars finns det ju olika lekaktiviteter som tex gymboree och sa kan det nog finnas lokala lekgrupper - var bor du nagonstans?
Jag har inte saa bra koll, eftersom jag mest gar pa CERN's lekgrupp.
Varför flyttade ni hit förresten?