Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Hej igen, gott nytt år allihopa!
Tack Ain, du får gärna inboxa mig!
Undrar även om någon vet något om hur det är att få hjälp av en au-pair, och vad kostar det? Om någon har erfarenheter från detta är jag intresserad! var får man tag i en bra barnvakt i Lausanne i övrigt?
e, jag har visst glömt bort detta, men nu har jag lite bättre tid, sa jag kan väl skriva nu snart
Vi har typ aupair just nu, men det är min kusin, sa det är ju inte riktigt samma. men jag känner manga andra som har aupair. I var del verkar 300€ (bor ju i Frankrike) vara normalt. Plus resa, mat, husrum, sprakkurs, bil osv...
Här känner jag folk som hittat aupair: http://www.aupair-world.net/index.php/aupair_search/
Totoro som varit in här en sväng har en aupair (är inte säker pa om aupairen kommit ännu dock) hon borde veta hur man kan fa tag pa en ocksa... (och vet inte hur ofta totoro läser denna trad...).
Barnvakt. Kolla lokala annonser osv. Vet att det i Geneve finns chaperon rouges vilket är genom röda korset, sa de är nog bra. Googla om det finns i lausanne ocksa. Vi hittade var barnvakt genom en annons pa dörren pa vart bageri. En lokal tjej, som är jättefin med barn.
Svenska skolan ska visst nu börja profilera sig mer som en tresprakig (svenska, engelska, franska) skola, sa kanske det kommer fler elever nu. Den är ju verkligen jättebra annars.
Annars finns det ju bra kommunala och privata skolor i bade Geneve och Lausanne. Den internationella ska vara bra i lausanne (säger en kollega som jobbat där och även jobbat pa svenska skolan). Det finns även manga mellan Lausane och Geneve. Det finns även Montessori, typ Waldorf osv.
Jag tror att det finns ungefär samma utbud av sport och sadär i Geneve och Lausanne. Innebandy är ju inte jättestort här, men jag vet att det finns ett lag i Geneve, för jag har vänner som spelat (spelar?). De brukade aka runt halva schweiz för att hitta lag att spela mot. Dansskolor finns säkerligen i bada städerna. Vi har en annan vän som har dansat väldigt mycket och hon dansade i Geneve, sa här finns iaf. Tror hon dansade ganska modern dans (inte balett iaf).
Klättring är ju annars ganska stort här.
Kvällsutbudet av kultur är ganska stort i Geneve, hur det är i Lausanne kan jag inte svara pa. Men det är ju inte sa svart att ta sig till Geneve pa kvällen även om man bor i Lausanne.
Svenska kyrkan ska nu börja med barntimmar här i Geneve, sa det är kul. En gang i manaden till att börja med. Verkar vara ganska manga familjer som vill delta.
Hej!!
Jag är ny både här och i Schweiz, nyinflyttad i Bern. Jag och min man flyttade hit för att han fick jobb så jag kommer plugga halvtid på distans och vara hemmafru. Hur hittar jag tyska kurser och andra hemmafruar att umgås med om dagarna så jag inte blir ensam och uttråkad?
EmmaU: Välkommen! Tyskakurser finns ju bla pa Migros. De är helt ok och finns pa dagtid.
Ain: Migros?!? trodde det var ungefär som ica, men jag ska kolla när jag har vägarna förbi storstan. Bor i Niederwangen som är lite utanför Bern tror det hör till Köniz. Har fortfarande inte helt koll på städer och kommuner här i landet. Coop har inte de några kureser? Bor i närheten av ett coop nämligen
Migros Clubschule
Du kan kolla in på migros.ch
Jepp, tack Mamba
Fast det där är länken till matbutiken, där finns inte kurserna. Adressen är:
www.ecole-club.ch
Alternativt www.klubschule.ch för att komma direkt till den tyska sidan. Jag läser tyska där (i Schaffhausen) en kväll i veckan sedan ett år tillbaka och kan rekommendera dem! ![]()
Jag ska kolla upp kurserna, och kolla lite vad kollegor till mannen har för tips.
Jag undrar också om det finns något smör som är som bregott, dvs helt naturligt och inga eämnen eller margariner. FInns det riktig grädde? jag har aldrig gillat dessa som har mindre än 40% fett.