• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Pistou

Tack Ain,

Någon Petit Bateau-butik har jag inte sett här i vår lilla stad (vi brukar passa på när vi är hos svärfäräldrarna i Paris). En Okaïdi-butik har jag sett men jag har aldrig testat deras kläder innan, så dit får jag gå.

Min son älskar att leka med sina tåg och bilar på golvet. Han brukar ligger utsträckt och köra med dem och ålar sig ibland fram (dottern på 16 månader har börjat ta efter och de brukar bråka om bilarna ). Byxknäna får alltså ta en hel del.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • 07barn
    Pre mamma skrev 2010-02-26 15:03:59 följande:
    Hej hej Jag kommer att flytta till Schweiz snart, min son föddes i nov i sverige, tyvärr 3 månader för tidigt så vi har bråttats med många problem. Nu kommer vi snart ut från sjukhuset och min mans jobb kommer att flytta oss till schweiz i april. Vi kommer att bo i Zug, någon av er som bor där?
    Hej pre mamma!

Jag har inte varit inne på boende i Schweiz-tråden på länge men såg nu ditt meddelande. Jag bor i Zug och har en liten pojke som föddes i vecka 23+5 i november 2008. När flyttar ni hit?
  • Mamba

Oj oj, livar upp tråden lite

Förresten, nån som vet om det finns en motsvarighet till Klorin här? Jag skulle behöva fixa till lite vita kläder som mest ser gråa och eländiga ut

vi har flyttat till Zürich------>emigrera.blogspot.com
  • Pistou
    Mamba skrev 2010-03-23 13:02:08 följande:
    Oj oj, livar upp tråden lite Förresten, nån som vet om det finns en motsvarighet till Klorin här? Jag skulle behöva fixa till lite vita kläder som mest ser gråa och eländiga ut
    Hej Mamba,
    Jag använder Eau de Javel (det tyska namnet på flaskan är Javelwasser, men enligt Wikipedia kan det också heta Javellewasser). Jag misstänker att det är exakt samma sak som klorin. Det luktar i alla fall identiskt och fungerar på samma sätt (bakteriedödande och har blekande effekt på textilier). Du hittar det nog i avdelningen för städartiklar i din livsmedelsaffär.

Här används Eau de Javel/Javelwasser flitigt eftersom jag har en liten flicka på 17 månader som hatar att ha på sig hakklapp. När hon har vita kläder blir det alltså många fula fläckar som enkelt försvinner om man "duttar" på lite koncentrerat Eau de Javel/Javelwasser med en bomullstuss och sedan tvättar som vanligt.
  • Ain

hejsan!

tänkte bara titta in och berätta att lille Benjamin föddes i tisdags kväll. Han var 52 cm lang och 3880g tung. Vi är fortfarande kvar pa sjukhuset och vilar upp oss,  men nu börjar jag längta hem lite

• Amazina
    Ain skrev 2010-04-01 22:51:52 följande:
    hejsan! tänkte bara titta in och berätta att lille Benjamin föddes i tisdags kväll. Han var 52 cm lang och 3880g tung. Vi är fortfarande kvar pa sjukhuset och vilar upp oss,  men nu börjar jag längta hem lite
    Grattis Ain!! Vad kul!!!
  • Pistou

Stort grattis till lille Benjamin! Jättegulligt namn!

• kaj04

Ain:

Grattis till Benjamin! det namnet var oxà med pà min favoritlista
    skönt att höra att allt är bra med er! nu har ni nog hunnit hem hoppas jag, sköt om er o njut! 
    tänk vad tiden gàr fort, mischa blir snart 1 àr o nyss var han ju oxà en liten gosig bebis som man fick snusa pà. längtar tillbaka lite... men njuter av en stor o rolig kille som busar runt för fullt.
  • Pistou

Våren håller äntligen på att komma på riktigt!
    Vi tog en tur till Montreux idag, åt korv och kollade in marknadsstånden på strandpromenaden med barnen och tog en välförtjänt glass efter en lång promenad. Skönt att få se lite vatten och båtar! Det är man ju inte bortskämd med direkt här mitt i Valais!

Hoppas att alla har det bra!

• Mamba

Grattis Ain till lilla Benjamin!

Ja, det är vår i luften! Var på kinder zoo i Rapperswil i dag, 20 grader varmt och glass i solen! NU njuter man av att bo här på sydligare breddgrader

vi har flyttat till Zürich------>emigrera.blogspot.com
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.