Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Har inte hört något om uthyrning av vagn, men har som Ain heller aldrig frågar. Jag kan dock tänka mig att det kan bli dyrt kanske? Kanske billigare att köpa en vagn här nere om ni ändå ska vara här 7 veckor? Beror ju på vad för vagn men nån slags sulky med liggläge kan man få tag på för inte för mycket pengar och jag kan tro att det blir billigare..
Eller köpa på second hand kanske?
Många byar och städer har Muze, eller Familezentrum. Vi har en i Uster där man har fika och lek som typ Öppna Förskolan varje onsdag.Om du kikar på den byn du bor i, eller närmaste stad kan du kanske hitta något? Sen är det ju sommar och i alla fall under sommarlovet (slutet av juli och framåt 1 månad) är det mest stängt..
Det är ju rätt varmt här på somrarna, så jag har inte så stort behov av inomhus aktiviteter då, blir mer bad och parlek ![]()
Tack Ain och Mamba för tipsen. Någon annan som har ytterligare info kanske...
Hej alla! Jag har inte skrivit pa ett tag men jag hoppas ni minns mig. Vi har haft det jobbigt ett tag eftersom var dotter varit mycket sjuk (jag har skrivit om det i presentationen om ni vill läsa). Jag och min man stannade med henne i 2 manader i zurich, först pa Kinderspital och sen pa rehabiliteringscentrum i Affoltern am Albis. Hon mar nu bättre och vi börjar langsamt ga tillbaka till vara liv.
Ja det var den värsta perioden vi varit med om! Vi är sa glada för att hon finns kvar hos oss. Med alla komplikationer som tillstötte sa är det nästan ett mirakel. Vi hade tur att bli skickade sa fort till Zurich där de verkligen är i världsklass! Jätteduktiga läkare och sköterskor, särskilt pa intensiven där hon vardades i 3 veckor. Jag och min man bodde pa ett föräldraboende bredvid sjukhuset. Varan son bodde kvar hemma i Lugano med mina svärföräldrar och kom och hälsade pa nagra ganger i Zurich. Vi har nu varit hemma i 1.5 manader men dagarna är fulla med terapier och sjukhusbesök. Vi har varit pa nagra aterbesök i Zurich och nagra besök kan tas om hand här i Ticino.
Amazonas: jobbar du här i schwiz pa sjukhus?
Jag kan inte jämföra med den svenska sjukvarden, men jag antar att du kan det eftersom du jobbat i bada och sett fler sjukdomsfall.
Vi kände att de aldrig gav upp. Aven när hon var som sjukast och hade alla möjliga komplikationer och sa hjärnblödningen uppa det sa gav de inte upp. De var hela tiden väldigt uppriktiga och raka i sin information (inte alltid det roligaste men nödvändigt). Det var hela tiden manga läkare inblandade och det känns som vi känner till varenda läkare och sköterska pa hela sjukhuset
Vi kan nu ringa när vi vill, direkt till läkare, och fa prata. Varan barnläkare här i Lugano har gett oss sitt privatnummer och vi kan ringa när som helst. Var son var noga kontrollerad medans vi var i Zurich för att vara säkra pa att han inte skulle bli sjuk han med.
Det som även fungerar bra här (även innan N blev sjuk) är att om man är orolig sa kan man fa tid till läkare samma dag (det är nog inte lika lätt i sverige).
Förresten beundrar jag dig och alla andra lägare och sjuksköterskor för jobbet ni gör pa akut och intensivvard. Det maste vara psykiskt jobbigt manga ganger. Vi sag sa manga sjuka barn pa barnsjukhuset, riktigt sjuka, och alla klarar sig inte. Det sätter sina spar.
Naja, till nagot annat. Har varen kommit till er med? Efter nagra veckors regnande och regnande sa har nu äntligen solen kommit. Det var pa tiden.