• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • MammaMjau

Grattis Ain!!

Vi åker hela familjen till Ascona den 18:e för att min man ska på konferens där. Är det någon boende i närheten som har lust att ses någon dag? Vi är kvar till den 23:e, kan alltså ses 19-22 april.

Martin är förresten 21 månader, om det dessutom är någon med barn i liknande ålder så är det ju extra bra. Det är dock inte så viktigt, tycker det vore mest att det vore roligt att ses, prata svenska och få lite sällskap!

• Mamba

Hej på er!

En snabb fråga, har ni behövt era vigselbevis när era barn fötts här nere? Det är ju ju enligt svensk lag inget  juridisk dokument som visar att vi är gifta, mer något symboliskt men som jag har förstått så behövs det ändå?

vi har flyttat till Zürich------>emigrera.blogspot.com
  • Amazina

Nej, men om jag minns rätt så var det mycket viktigt med personbevis på engelska (max tre månader gammalt) där det står vilka far och morföräldrarna är samt vem man är gift med.

Mamba skrev 2010-04-19 21:52:19 följande:
    Hej på er! En snabb fråga, har ni behövt era vigselbevis när era barn fötts här nere? Det är ju ju enligt svensk lag inget  juridisk dokument som visar att vi är gifta, mer något symboliskt men som jag har förstått så behövs det ändå?
  • Ain

Jag haller just nu pa med det där Hämtade Benjamins födelsebevis idag!

För födelsebeviset behövde vi visa vigselbeviset. Och dessutom personbevis och som amazonas skriver, med mina föräldrars namn pa. Fast mitt var nagot ar gammalt eller mer.

Dessutom  behöver jag vigselbeviset för att fa svenskt pass. Men vi gifte oss ju i österrike, sa det kanske är annorlunda om man gifte sig i Sverige.

• Mamba

Amazonas

Så du behövde inte ditt vigselbevis?

Jag har hört om det där personbeviset med våra föräldras alla uppgifter på, men har också hört att folk behöver ha med sig sina vigselbevis också och det känns ju knasigt...

vi har flyttat till Zürich------>emigrera.blogspot.com
  • Ain

mamba: har du sökt pa din kommunshemsida? (eller rättare sagt kommunen där bebisen föds) Där star det kanske vad du behöver. Det kan ju vara olika mellan olika kommuner - man vet ju aldrig med Schweizarna.

• Amazina
    Mamba skrev 2010-04-20 12:24:29 följande:
    Amazonas Så du behövde inte ditt vigselbevis? Jag har hört om det där personbeviset med våra föräldras alla uppgifter på, men har också hört att folk behöver ha med sig sina vigselbevis också och det känns ju knasigt...
    Jag minns ärligt talat inte 100%igt... Men jag tror inte det. På personbeviset står ju att man är gift, med vem och sedan när. Men kolla upp det!!
  • famgiger

En fråga till er i CH.... vi ska åka och hälsa på släkten i CH nu i vår och sommar blir borta ca 7 v. Vet ni om det någonstans finns möjlighet att hyra barnvagn till en 1 åring. Blir lite ont om plats om vi ska ta med vagnen. Kanske via någon babybutik eller kedja?? Vi ska till kanton St gallen nära Lichtenstein.

• famgiger

Kanske någon även vet om det finns typ öppen förskola som här i sverige. Alltså så att man som förälder tillsammans med barnen gå till och träffar andra barn och vuxna och leker???

• Ain

famgiger: Jag bor ju i Geneve, sa det är en bit därifran, men atminstone finns det sadana grupper i Geneve. Fast det kan ju vara svart att hitta, kanske lättast är att fraga nagra av era släktingar? Det jag kan hjälpa till med är denna länk ang.  lekgrupper i Feldkirch. Därifran kommer min man och det är precis pa andra sidan Liechtenstein (sa om du ska typ till Buchs eller nagot sa är det inte sa langt). Där kan du ev. söka ang. utlaning av vagn. Jag har aldrig hört om det, men a andra sidan sa har jag aldrig fragat heller:

http://feldkirch.vol.at/news/tp:meinegemeinde:feldkirch/artikel/spielgruppe-zottelbaer-in-neuen-raeumen/cn/news-20090914-04254803

http://www.spielgruppe.at/index.php?option=com_jaddresses&catid=2&Itemid=4

Kanske nagon som bor i tyska delen kan hjälpa mer.

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.