Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Hej JennieL, håller med Ain. Zürich kostar och det beror på om ni ska ha barnen/barnet på dagis alls - det kostar skjortan och lite till! Vi lever på en lön och har två barn och det funkar, de går dessutom pa dagis 2 dar i veckan för att hålla igång tyskan då vi pratar svenska hemma. Hör gärna av dig om du har fler frågor och funderingar, jag nås på www.parenthoodpuzzle.com
Tack Ain och Räkmamman.
Privat eller internationell skola är det inte på tal om. Både för att vi anser att de ”kommunal” skolorna duger samt att det är för dyrt.
Jag kommer vara hemma med barnen, men vill dock ha en eller två dagar på dagis just för tyskan. Eftersom både jag och min man tänkt prata med barnen svenska anser vi det viktigt.
Har inte tänkt lägga mer än 3000chf för boende och det tycker jag vi borde få en relativt bra lägenhet inne i Zürich för. Sist betalade vi 2800 för en trea på cirka 80kvm, så med lite is i magen ska det nog gå bra den här gången också.
Försäkringar får jag sätta mig in i bättre. Jag vet att företaget har någon deal man kan ansluta sig till, i alla fall vad gäller sjukförsäkring.
I Sverige har vi ju fria skolvalet vilket gör att du teoretiskt kan bo i ett sämre område men välja en bättre skola åt dina barn. Hur fungerar det i Zürich? Någon som vet? Är man automatiskt bunden till den skolan som ligger närmst boendet? Och är det i så fall så stor skillnad på skolorna? Någon som känner till en databas eller liknande med skolbetyg etc.? (Lite tidigt ute men hittar man perfekta boendet där vi kan stanna till skolåldern vill jag se till att det är bra skolor i närheten också). I och med att det är så få som går vidare till gymnasiet känns det som att skolvalet många gånger blir viktigare i Schweiz än i Sverige. (Och jag förstår att de andra alternativen inte är att jämställa med om du inte går gymnasiet i Sverige)
Läste någonstans att snittet för en familj (två vuxna, två barn) är ca 75 000 – 110 000chf om året. Då är såklart hela riket inräknat och stämmer antagligen inte lika bra på Zürichområdet (eller Geneve). Är det bara jag som tycker det är toklågt? I och med att lönerna ska vara så mycket högre i Schweiz blev jag lite förvånad när jag läste det.
ang skolorna sa gar man i skolan som "Kreisshulpflege" bestämmer, oftast den som ligger närmast. Ibland finns det ju flera skolor i samma omrade, da beror det pa var det finns plats helt enkelt. Man kan alltid skriva och önska en särskild skola, men det behöver inte godkännas. Tror inte man kan, utan väldigt starka grunder, köra sina barn fran en stadsdel för att ga i skola nagon annanstans. Alltsa inte fria skolval som i sverige, savida det inte är privatskola da, da kan man ju göra som man vill. Det kan vara stor skillnad pa skolorna, skulle kolla upp det rätt noga. Jag är ingen expert, kanske finns undantag fran denna regel, men jag har aldrig hört talas om det. Folk vill flytta till omraden med bra skolor, det har jag däremot hört, ofta.
Här finns lite info om skolor i stadt zürich:
www.stadt-zuerich.ch/content/ssd/de/index/volksschule/schulkreise_kreisschulpflegen.html
välkomna tillbaka da!
Jag har egentligen ingen koll pa lönerna Schweiz generellt, men det kan sägert stämma. I de flesta delarna av schweiz är levnadskostnaderna mycket lägre, sa da är nog lönerna lägre med. Det är ju i manga familjer där bara pappan jobbar, sa da far ju den familjen lägre medelinkomst, och det är ju manga som inte tjänar sa bra, bade i Sverige och Schweiz.
75000 för en familj är lagt i Geneve. Sa jag gissar att medelinkosten är det högre snittet du angav. Men jag känner tex en mamma, som jobbar som sekreterare, och hon tror jag tjänade typ 5000chf, i manaden. Ensamstaende med tva barn. Hon var ju inte rik, men de hade en vaning, bil och ok kläder. Sa det funkar ju. Men för tva vuxna med barn ska man nog ända ha lite mer än det för att inte behöva snala.
Hej alla!
Jag är bosatt i Genève sedan ca. ett halvår tillbaka med man och son och har precis hittat denna mycket nyttiga tråd! Jag har en fråga som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med. Jag ska på semester till Sverige nu i mars och tänkte då passa på att skaffa nytt pass eftersom mitt nuvarande går ut snart. Jag ringde till polisen för att fråga om jag behöver ta med mig något speciellt och enligt damen jag pratade med ska jag ha med mig ett intyg från Schweiz som visar att jag inte är schweizisk medborgare. Intyget ska motsvara ett svenskt personbevis. Är det någon som vet vad det är för ett intyg och vilken myndighet jag ska kontakta för att få tag på det?
Jag gjorde pass i oktober förra aret, jag fick visa mitt uppehallstillstand för att bevisa att jag inte var schweizisk medborgare, sedan fick jag skriva under ett papper där jag uppgett adressen. Jag kom till polisen utan uppehallstilstand först, fick aka hem och hämta för att jag skulle bevisa att jag inte var schweizisk medborgare. Det borde räcka.