• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Schwanna

Är nyfiken på hur många som pratar flytande schweizer-tyska? Jag har inte gått någon kurs men sen jag flyttade hit för ett år sedan har jag bättrat mig myyyycket! Är stolt att jag smått kan kommunicera på språket:) Sen tycker jag att schweizer-tyskan är ett fint språk...finare än" vanlig" tyska! 

Umgås ni med schweizare? Eller andra svenskar?   

• Ain

Nu bor jag ju i franska delen, men jag förstar schweizertyska utan problem egentligen. Jag bodde i 1.5 ar i Bern och min man kommer fran en del i österrike där de har en dialekt som liknar den schweiziska, en utan CH-ljuden. (precis grannne med Liechtenstein).
    Däremot pratar jag lite sämre, dels eftersom jag i vardagen kommunicerar pa franska, dels för att det oftast räcker med att svara pa högtyska, sa länge man förstar mundart. Men om jag ville skulle jag nog kunna fa till en ok kommunikation, men jag känner mig mest fanig

Mina barn pratar dialekt dock, vilket just nu skapar lite problem med var tyska aupair.
    Min fyra ariga dotter fragade imorse "willst du net öppis ässä". Och aupairen svarade att nej det trodde hon inte att hon var. Det visade sig att hon trodde att dottern fragade om hon var en prinsessa

• killarna

Ny i Schweiz!

Hej!

Jag kommer att bo tillsammans med min familj i Schweiz, Steinhausen, under sex månader med start nästa vecka. Min man arbetar och jag är hemma med våra barn, två killar på 2 och 5 år.

Är det någon som bor i närheten som har barn som vill leka eller visa oss runt i vårt nya område? Vi är väldigt nyfikna på vilka möjligheter vi har framför oss de närmaste månaderna!

Jag kommer att ta kontakt med Svenska Kyrkan i Zürich, men finns det även andra bra aktiviteter för oss på dagtid som kan rekommenderas?    

//Karin

• Bordeaux
    Schwanna skrev 2012-01-11 14:14:21 följande:
    Är nyfiken på hur många som pratar flytande schweizer-tyska? Jag har inte gått någon kurs men sen jag flyttade hit för ett år sedan har jag bättrat mig myyyycket! Är stolt att jag smått kan kommunicera på språket:) Sen tycker jag att schweizer-tyskan är ett fint språk...finare än" vanlig" tyska! 

Umgås ni med schweizare? Eller andra svenskar?   
    Vi umgås med andra invandrare, svenskar, amerikaner, spanjorer mfl. Inte så många schweizare tyvärr.

Min man pratar tyska bra och han börjar klara av schweizertyskan så smått. Jag kunde ingen tyska alls när vi flyttade hit för ett år sen, så jag har spenderat två månader i Migros tyska-skola. Det är högtyska och lärarna gillar inte schweizertyskan alls. Vår lärobok har tagit upp lite skillnader mellan dialekterna och vissa ord och jag gillar schweiziertyskan bättre än högtyskan. Men jag kan knappt någon tyska alls.
    Jag får dåligt samvete för efter ett år så borde jag kunna mer än jag kan men, jag pluggar annat också därför har tyskan kommit i andra hand och klämts in när jag känt för det, typ.
  • Räkmamman
    killarna skrev 2012-01-12 23:22:38 följande:
    Ny i Schweiz!

Hej!

Jag kommer att bo tillsammans med min familj i Schweiz, Steinhausen, under sex månader med start nästa vecka. Min man arbetar och jag är hemma med våra barn, två killar på 2 och 5 år.

Är det någon som bor i närheten som har barn som vill leka eller visa oss runt i vårt nya område? Vi är väldigt nyfikna på vilka möjligheter vi har framför oss de närmaste månaderna!

Jag kommer att ta kontakt med Svenska Kyrkan i Zürich, men finns det även andra bra aktiviteter för oss på dagtid som kan rekommenderas?    

//Karin
    Hej Karin och välkommen till Schweiz! Det är många svenskar som bor i Zugområdet så du kommer inte vara ensam! Jag bo själv i Zürich och är aktiv inom barnaktivitetrna pa Svenska Kyrkan så vi ses säkerligen där (jag går med mina barn 2+4 år) på barnsången på fredagar som jag leder (till mycket skratt av mina gamla kompisar i Sverige som känner till min sångröst....). Välkommen igen! /Karin
  • Issan8

Hej,
    jag flyttade nyligen till Schweiz med mannen och har nu blivit gravid. Jättekul och vården är ju fantastisk trots att vi bara har bas-försäkring. Gjorde här om dagen olika tester hos min gynekolog, det visade sig att jag inte är vaccinerad el immun mot Röda hund. Jättekonstigt eftersom man gjorde såna grundläggande vaccinationer i skolan när man var yngre men blodproverna visade iallafall att jag fortfarande kan få smittan. Därför bad läkaren mig att vara försiktig i kontakten med små barn, hellst undvika att träffa små barn.

Nu till mitt bekymmer, jag har svårt att få jobb här pga av min oklara utbildning och att jag inte talar tyska. Ännu svårare att få ett jobb när man vet att man bara kan jobba 6 månader till. Så jag har, för att jag tycker det är kul och för att aktivera mig, skaffat några nanny-jobb. Passar för närvarande 3 olika barn, olika dagar i veckan.

Skulle ni ha slutat med detta för att inte smittas av röda hund eller vet ni om alla barn i schweiz vaccineras mot det vid födseln?

Jag passar även brittiska barn så frågan är om de också vaccineras? 

Vet någon om röda hund är vanligt i Zürich/Schweiz?

Tacksam för alla goda råd och svar! 

• slma

Röda hund ingar inte i basvaccineringen i Schweiz, men det finns ända barn som är vaccinerade mot det. Har en kinesisk väninna och till henne sa barnläkaren att asiatiska barn blir sjukare av röda hund än europeiska barn, sa hon har vaccinerat sina vet jag. Man kan nog inte säga om röda hund är vanligt eller inte, det händer ju att barn har det, alla mina har haft det tex. Skulle väl kolla med föräldrarna till barnen du passar, ofta vet man om röda hund gar i bekantskapskretsen, kan ju hända att dom haft det eller är vaccinerade, fraga vetja! Tänk pa att det smittar INNAN barnen far det...

Grattis till bebisen för övrigt, roligt! 

• Tuntalisa

Här i Tessin ingàr i alla fall Röda Hund i basvaccineringen, men inte vattkoppor. Kan det inte vara vattkoppor du tänker pà slma?

• Tuntalisa

Jag har sökt runt lite och samma vaccinationsprogram gäller i hela Schweiz sà Röda Hund bör ingà i basvaccinering i hela Schweiz:

Basisimpfungen

Die Basisimpfungen werden empfohlen, weil sie für die Gesundheit jedes Einzelnen lebenswichtig sind; sie bewirken zudem einen für die Bevölkerung unerlässlichen Schutz.

Für Säuglinge und Kinder empfiehlt der Schweizerische Impfplan Basisimpfungen gegen Diphtherie, Starrkrampf, Keuchhusten, invasive Infektionen durch Haemophilus influenzae Typ b, Kinderlähmung, Masern, Mumps und Röteln. Die Kosten für die empfohlenen Basisimpfungen werden durch die obligatorische Krankenpflegeversicherung übernommen.
  • Issan8

Tack snälla ni för svaren. Läkaren sa till mig idag att det är rubella, alltså röda hund jag ska akta mig för. Hade tänkte att vänta några veckor med att tala om att jag är gravid till föräldrarna men kanske får lov att berätta redan nu då för säkerhetsskull. 

Tack igen för gratulationer och bra svar  Glad 
    Mycket å tänka på när man har lämnat trygga Sverige och blivit gravid på kuppen. Men det ska nog gå bra. Som jag skrev tidigare verkar vården vara toppen. Bara att man får träffa en riktig doktor redan från start tyckte jag kändes tryggt. 

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.