• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Schwanna
    Pistou skrev 2012-02-09 09:41:11 följande:
    Här kan man gå in och söka efter sin närmaste Aldi-butik. Det är bara att skriva in sitt postnumer.
    www.aldi-suisse.ch/ch/html/filialstandorte_DE...
    Fantastiskt!!! Har hittat ett Aldi där vi brukar handla på Coop! Tack! 

Grymt att dom har öppet till 20.00 också.... (så bortskämd man blivit med svenska tiderna!!!  )
  • Pistou
    Schwanna skrev 2012-02-09 09:46:26 följande:
    Fantastiskt!!! Har hittat ett Aldi där vi brukar handla på Coop! Tack! 

Grymt att dom har öppet till 20.00 också.... (så bortskämd man blivit med svenska tiderna!!!  )

Va bra! Låt dig inte nedslås av butikslayouten som är lite lagerbetonad. De har inte ett enormt utbud av produkter, men det räcker absolut för basbehovet. Och framför allt kött och fisk är betydligt billigare än på Coop/Migros. 
    Ain skrev 2012-02-08 21:45:17 följande:
    När jag handlar i Schweiz är det oftast för att det är varor som är billigare i Schweiz än i Frankrike, eller varor jag inte hittar i Frankrike. Da handlar jag pa COOP, ibland Migros. Just för att jag ofta da vill ha speciella märken och sadär. Det finns en Denner i närheten, men de har mycket mindre urval. Dessutom handlar jag väldigt mycket ekologiskt, och det är de ganska bra pa pa coop.
    Nu blev jag lite nyfiken. Vilka varor är billigare i Schweiz än i Frankrike?  
    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Ain

Manga saker man bakar med är billigare i Schweiz. Typ nötter, torkad frukt. Keso är mycket billigare. Dessutom har de större urval. Fast jag bor ju ganska lantligt, sa i Paris, Lyon osv finns det saklart lika bra urval.

Sedan har jag ju ocksa endel favoriter, som Bio-chokladyoghurten fran Coop. Butterzopf, Laugenbrot och lite annat smatt och gott som man bara hittar i Schweiz.

Nu är iof säkert det mesta billigare i Frankrike, da franken är sa mycket starkare än Euron, men tidigare da det var lite mer normala nivaer var det iaf sa att manga baksaker var bättre och billigare i Schweiz.

• Mamba

Vi kombo handlar Lidl och Coop. Jag gillar ju Coop bäst trots allt, deras bio produkter är outstanding :)
    Men ofta handlat vi 1 gång/v på Lidl ( som har märken såsom barilla vilket inte aldi har) och sen handlat jag det som måste kompletteras på Coop.
    Vi åker även till Tyskland endel där blöjor och barbmjölk är billigare!!

• JennieL

Har ni missat Denners yoghurt? Den är fruktansvärt god!

Annars har jag alltid handlat på Coop på Bahnhofstrasse, det var den största som låg närmst oss. (Men det blir väl ändring på det efter flytt och när bebisen kommit ut).

Skulle jag välja så blir det faktiskt Coop, det känns absolut som den fräschaste butiken. Migro ger ofta ett ostrukturerat och billigt intryck.
    Bor man inne i Zürich utan bil blir det dessutom svårt att ta sig till de större butikerna och handla.

• Pinot noir

VI handlar mest på coop och Migros vi har nära till båda, för lat för att åka runt hela stan efter något annat. Jag blir så irriterad på att de verkar ha hälften av märkena var, har ni tänkt på det. Coop säljer Lindt choklad, det gör inte Migros som har det andra märket. Verkar vara så med väldigt mycket, te till exempel, Lipton finns på coop och tror det är twinings som finns på Migros. Dessutom är jag sur på att ingen har yes diskmedel eller grön såpa. Tycker det är konstigt att Migros ekogrädde är den enda utan e407 ämnet som jag tycker smakar illa.
    Vi provade ett Aldi när vi körde förbi och det var okej, vi hittade en hel del men skulle inte klara av att bara handla mat hos Aldi. Ett Lidl skulle jag vilja besöka handlade på Lidl i Sverige.
    Så jättemycket dyrare tycker jag inte maten är om man jämför med Sverige.

• JennieL

Hej alla.

Det här är kanske en känslig fråga, speciellt för oss svenskar, men jag tänkte ändå fråga er och hoppas att jag kan få några riktlinjer, speciellt av er som lever med barn.

Jag bor nu i Stockholm med min man men kommer i september flytta tillbaka till Zürich med vår bebis efter två år här.

Tanken med att flytta ner är att vi vill komma undan stockholmshetset, svenssonlivet etc. samt att jag får möjlighet att vara hemma med barnet (barnen senare). Som sagt har vi bott i Zürich tidigare men under helt andra premisser. Hur mycket behöver en familj att leva på om året eller i månaden anser ni, på ett ungefär?

Tacksam för åsikter!

• Schwanna

Hoppla hej! 

Nu går vi mot härliga tider i schweiz, vilket fantastisk väder vi haft senaste veckan! Äntligen:)

Vovven är äntligen färdigläkt sedan operation i foten i december och nu är det dags att ge sig ut på vandring! Hundägare, eller ni utan hund, har ni bra tips på vandringsleder? Bra för vovvar med nära till vatten? :) 

Ha en bra dag!  

• Ain

Jennie: det är väl lite olika beroende pa vad ni vill ha? var vill ni bo? Nu bor jag ju inte i Zürich,men i Geneve är det jättestor skillnad pa om man bor centralt eller en bit utanför (eller i Frankrike som jag bor). Ska barnen ga i lokala skolor eller svenska/privatskolor? Vill ni har lite lyx eller kan ni tänka er snala in lite?

Det lättaste är kanske att kolla runt lite och fundera pa var ni vill bo, och se hur mycket pengar som gar at till bostad. Och titta pa hur mycket ni maste betala för sjukförsäkring och andra försäkrningar osv.

Men tja, jag skulle säga att mer än 8000chf före skatt borde man nog tjäna. Helst mer. Men det beror ju pa var man bor. Med en sadär 10 000chf efter skatt per manad tjänar man ok, men absolut inte superduperbra. Atminstone här i Geneve.

Men de som känner till Zürich lite bättre kan nog ge bättre svar

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.