Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Tack för svar! Har tyvärr inte fått mitt uppehållstillstånd ännu, men ska nog be immigrationsmyndigheten om ett intyg på att jag inte är schweizisk medborgare för säkerhets skull. Det hade ju varit surt om jag inte kan förnya passet nu när jag ändå är i Sverige.
När vi gjorde pass i Sverige at min son behövde vi inget intyg. Men det kan ju vara lika bra att ha ett intyg, bara utifall att. Annars kan du väl ringa till konsulatet i Geneve- de är jättetrevliga där. (eller - hon- ska jag väl säga. Anna tror jag hon heter)
Angående körkort. Det svenska skickas ju till sverige igen...hur krångligt är det att få tillbaks det? Ja HUR KRÅNGLIGT..för jag förväntar mig nästan lite motstånd, haha....
Hur länge vågar/kan man köra på schweiziskt körkort i sverige? Som här, ett år?
Sen undrar jag hur noga dom är med att man registrera om sin bil till schweizisk plåt? Kan man få dispens?
OCH sen...jag nojjar vilket lounge-set vi ska köpa. Vilket tycker ni är finast? :)
78579_top_kw10-12470x352.jpg
753111100000.jpg
Schwanna - Körkortsfrågor kan jag tyvärr inte hjälpa till med men vad gäller loungemöbler hade jag valt nummer två. Jag föredrar de svängda linjerna framför de mer fyrkantiga som på bild nummer ett.
Dessutom älskar jag glasbord där man kan ha synlig snygg förvaring under glasskivan.
Lycka till i valet!
Bara för det maste jag rösta pa nr1
Jag tycker dessutom att det är mer praktiskt att inte ha glasskiva
Smaken är ju olika.
Jag bor ju inte i Schweiz, sa jag vet inte ang. körkortsfragor, men tror nagon här hade skrivit om det tidigare och tydligen var det lite krangligt att fa tillbaka körkortet fran Sverige. Inte sa att man behöver göra om körkortsprovet, men lite krangligt.
Schweizarna är ju generellt ganska oflexibla när det gäller regler, sa skulle utga fran att man ska byta sa snabbt som möjligt, inom den utsatta tiden iaf. Speciellt om du korsar gränsen fran och till -det är bla där de kan fa för sig att fraga om du bor i Schweiz och varför du inte bytt platar. Det hände oss ganska ofta da vi hade österriska platar och korsade gränsen schweiz/frankrike.
Reglerna star säker pa nagon officiell sida och där kanske du kan läsa efter om det gar att fa dispens.
När jag bytte mitt körkort för typ 9 ar sedan, fick jag det svenska hemskickat till mig med en klisterlapp pa "not valid in Switzerland" har orsakat manga skratt i sverige kan jag meddela! Men jag har hört att det beror pa VAR i schweiz man byter ut det, sedan kan ju saken ha ändrats under aren.
Jag gjorde inget för att fa tillbaka det, det kom med posten ett par dagar senare.
TACK FÖR ALLA SVAR! Ni är gulliga och väldigt insatta:) Ha en bra helg, nu drar vi till alperna och skidar! :)