• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Pistou
    NoooNiiiTaaa skrev 2011-10-24 11:53:21 följande:
    Hej !

Jag och min kille har funderat ett bra tag nu på att flytta till Schwize. Vi har sökt på internet efter boende, hemsidor förutom arbetsförmedling där man kan hitta jobb men har inte lyckas med det, mest dyker det bara onödiga saker som inte är alls till hjälp.
    Vi hittade en Svensk förskola/grundskola i Geneve till vår 4 åring son, och vi vill helst hitta nån boende och jobb där eller i närheten.

skulle uppskatta tips och så, om hur man hittar boende,jobb  hemsidor, vad man ska tänka på innan man flyttar från sverige och till Schwize papper och såvidare.Skrattande       

Hej NoooNiiiTaaa,

Om ni funderar på att flytta till Schweiz permanent eller på obestämd framtid, är det kanske entligen bättre att ni låter er son börja på schweizisk förskola. Annars får ni anpassa det mesta (jobb, bostad) efter just svenska förskolan och det är ju lite tokigt. Barn lär sig nya språk otroligt fort, och ni kommer att integrera er snabbare i och med kontakten med schweiziska föräldrar (det är inte helt enkelt att komma till Scvhweiz som utlänning, så man har allt att vinna på att integrera sig).

Vad arbetar ni med?  Vi bor i kantonen Valais (bodde först i Sion när vi kom hit, men flyttade nyligen till Salins) och om ni är intresseade av att arbeta inom vinterturism är det här i Alperna ni ska bo. Genève är, precis som Ain skriver, väldigt väldigt dyrt, och det kan vara svårt att hitta bostad med rimlig hyra. Faktum är att det mesta är dyrt i Schweiz. Kött och fisk köper vi nästan bara när det är extrapris. Annars försöker vi åka till Frankrike och storhandla så ofta det går...

Det finns en hel del sajter på nätet för den som söker expat-jobb. Här är en: http://jobs.justlanded.com/en/Switzerland
    För att söka bostad kan man också leta på http://www.petitesannonces.ch/ eller http://www.anibis.ch/fr/default.aspx

Lycka till!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Jessica 1977

Hej! Här verkar det vimla av Schweizkunnigt folk; kanske kan någon här hjälpa mig lite på vägen.

Ev. kommer jag och min familj flytta till Schweiz i vår, där min man i så fall kommer jobba i Zug, och passa in det här med att jag är föräldraledig. Det är vissa saker jag måste få klart för mig som kretsar kring barnomsorg.

Vi kommer få vårt andra barn i april. Vi har en son som vid flytt kommer vara knappa 3 år, och alltså en nyfödd. Bortskämd med svensk barnomsorg skulle jag gärna vilja ha sonen på något dagisliknande i alla fall några timmar per dag. Han kommer behöva den stimulin, inte minst med tanke på att jag har en nyfödd att också anpassa tillvaron till. Det jag funderar på nu är:

1. Har vi i huvudtaget någon möjlighet att knipa en "dagisplats" åt vår son med tanke på att jag faktiskt kommer vara hemma? Förstår att barnomsorgen är illa utbyggd; tänker att man prioriterar platser till familjer med två arbetande föräldrar. någon som vet?
    2. vilken kostnad får vi räkna med för dagis 5-6 timmar/dag?
    3. Är det någon som är närmare bekant med Zugområdet och var jag rent praktiskt vänder mig för att få en överblick av alternativ/ställa i kö osv?

Detta är några av frågorna jag har, men all information om barnomsorg och Schweiz mottages mycket tacksamt! Och när jag ändå är igång; om någon dessutom har tips var omkring Zug man ska rikta in sig på när det gäller boende tas dessa också emot lika tacksamt!

tack på förhand

• Amazina
    Jessica 1977 skrev 2011-10-31 17:09:50 följande:
    Hej! Här verkar det vimla av Schweizkunnigt folk; kanske kan någon här hjälpa mig lite på vägen.

Ev. kommer jag och min familj flytta till Schweiz i vår, där min man i så fall kommer jobba i Zug, och passa in det här med att jag är föräldraledig. Det är vissa saker jag måste få klart för mig som kretsar kring barnomsorg.

Vi kommer få vårt andra barn i april. Vi har en son som vid flytt kommer vara knappa 3 år, och alltså en nyfödd. Bortskämd med svensk barnomsorg skulle jag gärna vilja ha sonen på något dagisliknande i alla fall några timmar per dag. Han kommer behöva den stimulin, inte minst med tanke på att jag har en nyfödd att också anpassa tillvaron till. Det jag funderar på nu är:

1. Har vi i huvudtaget någon möjlighet att knipa en "dagisplats" åt vår son med tanke på att jag faktiskt kommer vara hemma? Förstår att barnomsorgen är illa utbyggd; tänker att man prioriterar platser till familjer med två arbetande föräldrar. någon som vet?
    2. vilken kostnad får vi räkna med för dagis 5-6 timmar/dag?
    3. Är det någon som är närmare bekant med Zugområdet och var jag rent praktiskt vänder mig för att få en överblick av alternativ/ställa i kö osv?

Detta är några av frågorna jag har, men all information om barnomsorg och Schweiz mottages mycket tacksamt! Och när jag ändå är igång; om någon dessutom har tips var omkring Zug man ska rikta in sig på när det gäller boende tas dessa också emot lika tacksamt!

tack på förhand
    Hej Jessica!
    Så länge man är villig att betala är det rel "lätt" att få barnomsorg i Schweiz. Vill man dock komma undan billigt och bra får man ha tur, kontakter och tålamod! Vilken typ av företag ska din man jobba på? Vissa större företag har egna dagis eller i alla fall förtur på dagis och om man även är ett hett objekt på arbetsmarknaden så kan man ibland förhandla sig till privatskoleavgifter, eller dagissponsring. Jag har absolut ingen koll på vad dagisplatser kostar i Zug men jag antar att de är billigare än i Zürich (där jag bor). Här kan man få betala upp till 160 frassar om dagen och då ingår inte alltid blöjor. Jag har turen att ha just jobbdagis till mina troll.

Det är dock inte alltid man måste ha dagis om du är ute efter aktivitet för sonen. Den finns även ofta "Spielgruppen" som öppna förskolan typ. Det kostar också men är under 2-3 timmar om dagen och därmed billigare.

Jag tycker du ska göra så här:
    * Kolla med din mans företag om de 1. Har egna dagisplatser och 2. Om de är villiga att betala platsen. Kontakta i så fall de specifika dagisen och ställ er i kö.
    * Kolla upp var ni vill bo, vad är ni villiga att lägga på boende? Det är dyrare här än i Sverige! (www.homegate.ch är en bra plats att söka på). Leta upp vilka dagis mm som finns just där ni bor www.zug.ch/behoerden/direktion-des-innern/kantonales-sozialamt/generationen-und-gesellschaft/familienergaenzende-kinderbetreuung/verzeichnis-der-angebote/kitas   och ställ er i kö på de som verkar vettiga. Pratar ni tyska? Jag vet inte hur det är i Zug, men i Zürich finns en hel del engelsk/tyskspråkiga dagis.
    På sidan www.lilliput.ch (tyvärr rätt dåligt utformad sida) kan du även söka dagis, nanny, spielgruppeplatser mm.

Ang din bebis- Här går man inte till BVC som i Sverige utan man går till en "egen" barnläkare som gör alla kontroller/vaccinationer och om man vill kan man gå till Mütterberatung för vägning/mätning/allmänna frågor. Detta kan du anmäla dig till när du flyttat hit.

Jag har dålig överblick över vilka som är i denna tråden just nu... Men jag tror jag någonstans har hört talas om någon i närheten av Zug...

Ha det så bra och lycka till med den eventuella flytten!!
  • Ain

Ja, Amazonas har ju sammanfattat jättebra. Jag vet att här i Geneve kan det kosta runt 2000chf i manaden för en plats pa dagis. Fast heltid da. Men det finns ju jardin d'enfant (vet inte riktigt vad det heter pa tyska, kanske det är samma som spielgruppen), där man kan lämna barnen nagra halvdagar i veckan. Men de kan inte vara där heldagar,sa det passar bara när man är hemma med barnen.

Om du har nagra mer detaljerade fragor sa kan vi försöka hjälpa till.  

• Bordeaux
    Ain skrev 2011-10-31 18:32:49 följande:
    Ja, Amazonas har ju sammanfattat jättebra. Jag vet att här i Geneve kan det kosta runt 2000chf i manaden för en plats pa dagis. Fast heltid da. Men det finns ju jardin d'enfant (vet inte riktigt vad det heter pa tyska, kanske det är samma som spielgruppen), där man kan lämna barnen nagra halvdagar i veckan. Men de kan inte vara där heldagar,sa det passar bara när man är hemma med barnen.

Om du har nagra mer detaljerade fragor sa kan vi försöka hjälpa till.  
    Om jag kommer ihåg franskan rätt så blir översättningen av jardin d'enfant typ trädgårds barnen (jardin= trädgård/gård, d'enfants = barnen) översätter man det till tyska blir det kindergarten.
    Kanske inte ska haka upp mig på namnen och min kassa skolöversättning.
  • Jessica 1977

å tack för engagemanget, vilken jättefin hjälp på vägen :). Då vet jag vad jag ska börja. och tack för extrainfo om barnläkare, kanon att känna till. 

vad gjorde man innan internet?? 

• Ain

Jo, om man direktöversätter det (barnträdgard), men det är inte samma. Kindergarten är för äldre barn, typ som förskoleklass i Sverige (inte exakt samma naturligtvis). En jardin d'enfants är halvdagsdagis för mindre barn. Jag gissar att det kanske faktiskt är spielgruppe, men jag är inte säker. Kan ju kolla upp det...

Googlade lite och det verkar som att spielgruppe är samma som jardin d'enfant. Problem löst   

• Gummiankan

Hej!
    Här kommer en ny till Glad ja iallfall snart., till sommaren går flytten till Schweiz!
    Jag undrar lite över hur det funkar med skolorna där.
    Vi bor nu i tyskland och jag har en 6 åring som just nu går i första klass i en Tysk/Engelsk skola,
    hon går mellan 08.00-15.00. Hur funkar det i Schweiz, är dom vanliga skolorna
    slut redan kl 11.30 och sen har dom mycke läxor istället? Skolorna ska väl bara bra har jag hört annars, är det nån som har erfarenheter?

Det finns väl en uppsjö av dyra Internationella skolor men jag vet inte ens vad jag ska börja leta,
    har nån några erfarentheter,  råd eller tips? 
    Vi kommer att bosätta oss någonstans runt om Zurich, och jag förmodar att vi får anpassa boendet
    lite efter var vi hittar en skola. Jag är lite orolig för en public skola då min tyska är riktigt usel än värre min Schwitzerdutch.. Flört

Tack på förhand!

• kaj04

hej gummiankan!
    min son är snart 7 o gàr i första klass här i schweiz. han har olika lànga dagar, ofta fràn 9.10-11.50 o tvà eftermiddagar oxà fràn 13.30-15.15. här kommer barnen hem o äter lunch om man inte anmäler dom till "mittagstisch" o betalar för det (kostar mellen chf 12-15.--). än sà länge är det inte mycket läxa men det blir nog annorlunda fràn klass 3 o uppàt.

svàrt att ràda om skola, privata skolor màste du ju betala för o de vanliga skolorna är ju inte direkt dàliga. om din son kan tyska redan finns det ju ingen anledning till att betala för det eller? här pratar dom nämligen högtyska i skolan (làter inte som det, men dom försöker...) du ska se att du lär dig tyska fort om du bara vill  

those who mind don't matter and those who matter don't mind
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.