Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Hej! Här verkar det vimla av Schweizkunnigt folk; kanske kan någon här hjälpa mig lite på vägen.
Ev. kommer jag och min familj flytta till Schweiz i vår, där min man i så fall kommer jobba i Zug, och passa in det här med att jag är föräldraledig. Det är vissa saker jag måste få klart för mig som kretsar kring barnomsorg.
Vi kommer få vårt andra barn i april. Vi har en son som vid flytt kommer vara knappa 3 år, och alltså en nyfödd. Bortskämd med svensk barnomsorg skulle jag gärna vilja ha sonen på något dagisliknande i alla fall några timmar per dag. Han kommer behöva den stimulin, inte minst med tanke på att jag har en nyfödd att också anpassa tillvaron till. Det jag funderar på nu är:
1. Har vi i huvudtaget någon möjlighet att knipa en "dagisplats" åt vår son med tanke på att jag faktiskt kommer vara hemma? Förstår att barnomsorgen är illa utbyggd; tänker att man prioriterar platser till familjer med två arbetande föräldrar. någon som vet?
2. vilken kostnad får vi räkna med för dagis 5-6 timmar/dag?
3. Är det någon som är närmare bekant med Zugområdet och var jag rent praktiskt vänder mig för att få en överblick av alternativ/ställa i kö osv?
Detta är några av frågorna jag har, men all information om barnomsorg och Schweiz mottages mycket tacksamt! Och när jag ändå är igång; om någon dessutom har tips var omkring Zug man ska rikta in sig på när det gäller boende tas dessa också emot lika tacksamt!
tack på förhand
Ja, Amazonas har ju sammanfattat jättebra. Jag vet att här i Geneve kan det kosta runt 2000chf i manaden för en plats pa dagis. Fast heltid da. Men det finns ju jardin d'enfant (vet inte riktigt vad det heter pa tyska, kanske det är samma som spielgruppen), där man kan lämna barnen nagra halvdagar i veckan. Men de kan inte vara där heldagar,sa det passar bara när man är hemma med barnen.
Om du har nagra mer detaljerade fragor sa kan vi försöka hjälpa till.
å tack för engagemanget, vilken jättefin hjälp på vägen :). Då vet jag vad jag ska börja. och tack för extrainfo om barnläkare, kanon att känna till.
vad gjorde man innan internet??
Jo, om man direktöversätter det (barnträdgard), men det är inte samma. Kindergarten är för äldre barn, typ som förskoleklass i Sverige (inte exakt samma naturligtvis). En jardin d'enfants är halvdagsdagis för mindre barn. Jag gissar att det kanske faktiskt är spielgruppe, men jag är inte säker. Kan ju kolla upp det...
Googlade lite och det verkar som att spielgruppe är samma som jardin d'enfant. Problem löst
Hej!
Här kommer en ny till
ja iallfall snart., till sommaren går flytten till Schweiz!
Jag undrar lite över hur det funkar med skolorna där.
Vi bor nu i tyskland och jag har en 6 åring som just nu går i första klass i en Tysk/Engelsk skola,
hon går mellan 08.00-15.00. Hur funkar det i Schweiz, är dom vanliga skolorna
slut redan kl 11.30 och sen har dom mycke läxor istället? Skolorna ska väl bara bra har jag hört annars, är det nån som har erfarenheter?
Det finns väl en uppsjö av dyra Internationella skolor men jag vet inte ens vad jag ska börja leta,
har nån några erfarentheter, råd eller tips?
Vi kommer att bosätta oss någonstans runt om Zurich, och jag förmodar att vi får anpassa boendet
lite efter var vi hittar en skola. Jag är lite orolig för en public skola då min tyska är riktigt usel än värre min Schwitzerdutch.. 
Tack på förhand!
hej gummiankan!
min son är snart 7 o gàr i första klass här i schweiz. han har olika lànga dagar, ofta fràn 9.10-11.50 o tvà eftermiddagar oxà fràn 13.30-15.15. här kommer barnen hem o äter lunch om man inte anmäler dom till "mittagstisch" o betalar för det (kostar mellen chf 12-15.--). än sà länge är det inte mycket läxa men det blir nog annorlunda fràn klass 3 o uppàt.
svàrt att ràda om skola, privata skolor màste du ju betala för o de vanliga skolorna är ju inte direkt dàliga. om din son kan tyska redan finns det ju ingen anledning till att betala för det eller? här pratar dom nämligen högtyska i skolan (làter inte som det, men dom försöker...) du ska se att du lär dig tyska fort om du bara vill
Halloj alla! Nu mâste jag bara fâ pusha för vâr svenska barnhälsovârdservice igen!
www.facebook.com/parenthoodpuzzle
För er som är intresserade av vâra seminarier men finns pâ andra orter än Zürich, ta kontakt med mig sâ kan vi se om vi kan sätta upp en kurs lokalt! karin@parenthoodpuzzle.com
KRAM!