Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Nu skriver jag igen! Synd att forumet är lite sömnigt!!
Någon som har bra tips på hårdost? Schweiz är ostarnas land men jag hittar då ingen hårdost som är god! Dom både luktar och smakar skosvett!
I julas köpte jag med mig ost från sverige, tacka vet jag gräddost!!!!! :D
Blåsigt idag! Ta det lugnt:)
pröva ga in i en ostaffär och beskriv vilken typ av ost du vill ha? Annars borde väl typ Gouda och sa finnas att fa tag pa. Förut hade ju ikea hushallsost, men nu tror jag de bara har ikeas "lagrade". Jag har inte smakat den, sa jag vet inte om den är god.
Jag tycker personligen att Gruyere ost är god, det finns ju mild Gruyere ocksa.
Förresten schwanna; du har inte skrivit var du bor nagonstans. Det är ju ganska stor skillnad pa de olika delarna i Schweiz, sa det är lättare för oss att hjälpa dig med tips om vi vet var nagonstans du bor.
pröva ga in i en ostaffär och beskriv vilken typ av ost du vill ha? Annars borde väl typ Gouda och sa finnas att fa tag pa. Förut hade ju ikea hushallsost, men nu tror jag de bara har ikeas "lagrade". Jag har inte smakat den, sa jag vet inte om den är god.
Jag tycker personligen att Gruyere ost är god, det finns ju mild Gruyere ocksa.
Förresten schwanna; du har inte skrivit var du bor nagonstans. Det är ju ganska stor skillnad pa de olika delarna i Schweiz, sa det är lättare för oss att hjälpa dig med tips om vi vet var nagonstans du bor.
Har du smakat Emmental? Den tycker jag är jättegod. Välj en mild variant om du inte är så svag för lagrad ost. Vacherin fribourgeois är också god, men be att få smaka den i ostaffären först för att se om den passar dig.
Annars är barnens stora favorit Leerdammer som är mild men samtidigt väldigt smakrik, Tyvärr är den ganska så dyr (runt 4 francs för 8 skivor), så det blir inte att vi köoper den så ofta.
Har någon av er skaffat hund här nere?
Jag har hört att man måste göra något prov men någon som vet mer?
Jag bor i Bern om det spelar roll, och vad ska man tänka på, har hittat en uppfödare via tutti.ch vad borde jag fråga när jag besöker dem?
Apropå tandis så går jag i Sverige, vi besöker fortfarande Sverige 1-2ggr/år och då passar jag på. 900kr fick jag betala för fotografering och genomgång av tänderna, helt okej tycker jag. Maken hade tur och på något sätt lyckades han få ta del av rabatten som försäkringskassan normalt ger svenskar.
Hej alla! Nu är det länge sen jag skrev IGEN! Vill bara tipsa om att det nu finns möjlighet att vara med i en svensk BVC grupp här i Zürich igen!
Vi har redan en grupp som startade i oktober 2011 och nu drar vi igång en kurs för de som bilvit föräldrar under hösten/vintern 2011/12. Vi tar bara in 6 familjer per grupp så det ska finnas bra med utrymme för alla att ställa frågor.
Nu har vi även fixat hemsidan (håller på med översättningen till svenska just nu) www.parenthoodpuzzle.com. Skicka gärna länken vidare om ni vet några som fått barn nu under vintern!
Angående osten Schwanna - jag har bott här i 6 år nu, var storätare av prästost, grevé och sådana. Har inte hittat någon som smakar lika så jag har helt enkelt slutat äta ost! Bra för figuren men fullständigt VANSINNIGT nu när man bor i ostens förlåvade land!
Vill också påminna om att barnsången på svenska kyrkan i Zürich drar igång igen den här veckan.