• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-02 22:31:53 följande:
    Om den kurs i mansstudier du har gått inte är baserade på feministiska teser och/eller genuspseudovetenskap så är jag mycket intresserad av att få veta mer!
  • DrKejs
    Digestive skrev 2010-03-02 22:34:00 följande:
    Jag skulle gissa på informationsbrist eller på källor som ger en annan bild än dina. I övrigt så känns det som att du fäktar in absurdum i ett ämne som jag inte riktigt tror att du förstår din egen närhet och bidrag i. Du bidrar nämligen till ett bredare feministiskt perspektiv genom att medverka på viset som du gör här, då du delar ut information som kan motverka möjliga och allmänna missuppfattningar inom ämnet. Att du ser fel i länken mellan verklighet och den allmäna uppfattningen bland feminister, betyder inte att du håller på att slå hål på feminismen. Utan det gör dig snarare till en feminist med mer insikt i dessa frågor än den gemene. För det du strävar efter handlar väll om en rättvis och korrekt bild att utgå ifrån; inte sant? Något som väldigt många feminister också strävar efter tillsammans med dig. Då det inte finns någon institution med målet att utbilda och kontinuerligt uppdatera allmänhetens feminister i sakfrågor (och troligen aldrig kommer att finnas) så drivs folkrörelsen frammåt av bland annat sådana som dig; som vet lite mer efter att ha ifrågasatt den allmäna uppfattningen och därmed aktivt sökt information utanför den. Att du delar med dig av sådan här information kan inte ses som något annat än nyttigt - ur ett genuint feministiskt perspektiv.
    Om det vore så skulle jag jubla, räkna med det. Jag hoppas innerligt att en del kan ta till sig, men det jag sett i mina diskussioner med feminister hittills är att de vägrar se verkligheten utan vill vara kvar i sina illusioner. Varför har jag inte en aning om.
    Det finns feminister som vägrar gå på de sedvanliga radikalfeministiska myterna men dessa är lätträknade. Louise Persson (som bloggar) och Petra Östergren är två.
    Vad jag helst av allt vill är att ha ett bra samarbete mellan olika intressen för att åstadkomma äkta jämställdhet, dvs där vi har lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter.
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-02 22:55:25 följande:
    Ok, du är stödperson för utsatta? Arbetar du ideellt i någon kvinnojour också?
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-02 23:22:13 följande:
    Jag har varit stödperson tidigare.
    Jag har tyvärr inte den energin som krävs för att arbeta med volontärarbete längre.
    Arbetet och graviditeten tar all kraft.
    Helst skulle jag se familjejourer där könet på den som söker skydd och stöd inte spelade någon roll. Jag är skeptisk till den könssegregation som sker idag.
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-02 23:26:25 följande:
    Tack! Jag håller med dig till 100% om att få bort könsseparatismen som existerar idag. Familjejourer med ett nummer dit man kan ringa oavsett kön och ålder. Granskade av kommunen eller landstinget så att lagbrott inte genomförs.
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-02 23:36:20 följande:
    Inte Järvklo...
    Sorry, han är råfeminist.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-02 23:43:12 följande:
    Det är Östergren också. Att möta människor utan förutfattade meningar kan vara fruktbart.
  • DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-02 23:46:31 följande:
    Det är Östergren också. Att möta människor utan förutfattade meningar kan vara fruktbart.
    Ja, men dessvärre är inte Järvklo i närheten av Östergren. Han utgår från radikalfeministiska teorier i sin "mansforskning". Det är väl lika smart som att en nyinflyttad somalier ska utgå från vitt ariskt motstånds bild av Sverige.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-02 23:51:45 följande:
    Jag föredrar att granska avhandlingen när den väl kommer, det ger sällan en rättvisande bild att granska ett arbete under utveckling om man vill få en helhetsbild.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.