• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Mariohn

Tråden förvirrar mig. Å ena sidan finns det inga könsroller och inga skillnader mellan kvinnor och män. Å andra sidan finns det ett hat mot män? Har jag förstått det rätt om det är ett hemskt beteende som kallas "manligt" ts hatar, inte snoppbäraren i sig? 

• DrKejs
    Triskele skrev 2010-03-02 21:51:44 följande:
    Tråkigt att du har den uppfattningen, men det är inget jag kan relatera till. Jag har tvärtom uppfattningen att man inte skuldbelägger den som råkat illa ut, något annat har jag inte hört i min närhet.
  • Triskele
    TessaS skrev 2010-03-02 12:34:26 följande:
    Så om en man uppskattar dig, behandlar dig schysst, uppskattar dig... så tolkar du det så? Inte konstigt om inte en man kan göra rätt i dina ögon...
    http://www.heartless-bitches.com/rants/niceguys/misogyny.shtml
    Om man blir placerad på piedestal så blir man fortfarande inte sedd som en jämlike.
    Jag vill bli mött som en vuxen människa i första hand.
    Det finns roligare saker att göra än att höra samma tröttsamma raggningsrepliker om och om igen.
    Vissa verkar t.o.m. tro att det är tilltalande att bli förolämpad och reducerad till en kroppsdel eller någon annan aspekt av ens kropp.
    Klart man kan göra rätt, det är inte svårt. Bemöt mig med samma respekt och hövlighet som du själv vill bli bemött av. 
    Bit av kaka, helt enkelt.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-02 13:49:48 följande:
    Inget fel med att freda sig mot vuxna människor med våld om tillsägelser inte räcker.
    Och har personen huggit tag i mig är jag i min fulla rätt att ägna mig åt självförsvar.
  • Triskele
    TigerLily skrev 2010-03-02 18:58:26 följande:
    Ett exempel på hur jag använder mig av min kvinnlighet? Hmm, ok..ska försöka.. 1) Jag gillar att klä upp mig ibland, för MIN skull, men det uppskattas även av männen, alltså att jag klär mig snyggt, luktar väldigt gott, rakar benen osv..för att JAG trivs så. 2) Kan tränga mig före i köer och komma undan med att "det är väl damerna först?" med glimten i ögat 3) Be om hjälp med att lyfta tunga saker t ex, när JAG vill ha hjälp. Annars klarar jag mig väldigt bra själv. Det handlar om att inte göra sig själv till ett offer. Utan att ta för sig helt enkelt. Och en karl är i allmänhet starkare än en kvinna, så klart som attans att jag gärna ber en karl om hjälp då. Plus att jag tycker att det är väldigt trevligt och charmigt med just karlar som hjälper till. Som sagt, när det passar MIG. Nu kanske du kan svara på mina frågor?  På vilket sätt reducerar jag mig själv???? Och har jag idiotförklarat männen?
    Och detta ovan är inte att manipulera?
  • Triskele
    Pelleping skrev 2010-03-02 19:29:13 följande:
    Könsrollen är genetisk och medfödd.
    Det är den ju uppenbarligen inte. Könet är genetiskt och medfött däremot.
    Könsrollen är en social konstruktion. Som ser olika ut genom tiderna och i olika kulturer.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-02 21:50:02 följande:
    Vem sa att dom var baserade på feministiska teorier?
    Får du ut tillräckligt av att projicera så här mycket egentligen?
    Jag kan inte se vilken positiv utdelning detta ger för dig ärligt talat, det synes mig mest som ett självdestruktivt beteende.
  • Digestive
    DrKejs skrev 2010-03-02 20:35:21 följande:
    Ok, låt mig omformulera det. Varför verkar det vara en del av radikalfeminismen/statsfeminismen att ljuga om det? Svara sen på frågan, tack.

Jag skulle gissa på informationsbrist eller på källor som ger en annan bild än dina.

I övrigt så känns det som att du fäktar in absurdum i ett ämne som jag inte riktigt tror att du förstår din egen närhet och bidrag i. Du bidrar nämligen till ett bredare feministiskt perspektiv genom att medverka på viset som du gör här, då du delar ut information som kan motverka möjliga och allmänna missuppfattningar inom ämnet.

Att du ser fel i länken mellan verklighet och den allmäna uppfattningen bland feminister, betyder inte att du håller på att slå hål på feminismen. Utan det gör dig snarare till en feminist med mer insikt i dessa frågor än den gemene. För det du strävar efter handlar väll om en rättvis och korrekt bild att utgå ifrån; inte sant? Något som väldigt många feminister också strävar efter tillsammans med dig.

Då det inte finns någon institution med målet att utbilda och kontinuerligt uppdatera allmänhetens feminister i sakfrågor (och troligen aldrig kommer att finnas) så drivs folkrörelsen frammåt av bland annat sådana som dig; som vet lite mer efter att ha ifrågasatt den allmäna uppfattningen och därmed aktivt sökt information utanför den.

Att du delar med dig av sådan här information kan inte ses som något annat än nyttigt - ur ett genuint feministiskt perspektiv.

• Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-02 21:56:21 följande:
    Trevligt om det fungerar så i din närhet, det är inte min erfarenhet, varken som offer för övergrepp eller som stödperson som utsatta.
    Ej heller verkar mina erfarenheter vara speciellt sällsynta.
  • TigerLily
    Triskele skrev 2010-03-02 22:16:46 följande:
    Och detta ovan är inte att manipulera?
    nej det anser jag faktiskt inte. Det är en tolkningsfråga.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.