• Ruso

Gekås vol 14

lindalake skrev 2010-07-24 22:36:17 följande:
    fluffig är nog att den ska behålla fluffigheten så huvudet inte sjunker igenom. rätt start har bra kuddar tycker jag (den vi har och som BVC rekommenderat här)
    OK, har en rätt start också här hemma, men den har mest fått ligga...
    Men nu är mina så stora, minsten är 2 år (och han ligger sällan på kudden i alla fall utan snurrar mest runt...)
  • veh
    lindalake skrev 2010-07-24 21:49:38 följande:
    ja, bebiskudden ska vara fluffig men genomsydd (var den inte -07 på Gekås). Sen när barnet vänder sig själv ska man tydligen ta bort kudden eller ha en plattare, läste jag nyligen någonstans,
    Nej, inte genomsydd. (Stod klart och tydligt att den inte skulle vara genomsydd för de allra minsta). Så den kudden som finns på Gekås tyckte jag var ganska fluffig, och bör funka bra till nyfödd bebis. Efter 4 månader bytte jag till en genomsydd kudde från Rätt start istället...

Citerar från rekommendationerna i mitt barns hälsobok:

Eftersom barnet ska sova på rygg finns en risk att barnet får platt bakhuvud på grund av trycket. Därför rekommenderar vi att barnet ska sova med en kudde under huvudet. Använd en mjuk kudde under barnets huvud de 3-4 första månaderna. Placera barnets huvud omväxlande åt ena eller andra hållet tills barnet kan vända sig själv. Ta sedan bort kudden eller ersätt den med en fast platt kudde.

Kuddkanten bör inte ligga i nacken utan barnet skall läggas så att även axlarna vilar på kudden, för att undvika onormal framåtböjning av huvudet.

Kudden ska:
       vara tjock och spänstig så att huvudet sjunker ner litet och får stod på sidorna.
       ha syntetfyllning. Tåla minst 60 graders tvätt.
       inte vara genomsydd så att det bildas gropar med pösiga ställen mellan dem.
       vara minst 35 bred för vagn, vagga eller kort och minst 55 cm bred för säng

Då barnet är vaket är det ur utvecklingssynpunkt bra att lägga det på magen.
  • Thegran

Kan tipsa om minimundus kuddar! Jättebra, och framtagna i samarbete med läkare.

• lindalake
    veh: ok, jahaja. bra att du påtalade detta. bra, för fel sprids så lätt på forumet. tur att mina barn inte fått sned skalle iaf de har alltid legat på sidan och sovit. och mest bredvid mig utan kudde när de ammats. men isf, har jag rätt kudde nu då
  • Equus

Någon som vet om det finns någon portabel air conditon (ac) på gekås? Pris i så fall..? Glad Tack så länge!

• Sophiebysophie

Hej!

Tänkte höra om ni som besöker ullared, vet ungefär när dom brukar få in höstoveraller o liknande till barn? (strl 86-92)
    Tänkte nämligen åka dit någongång under första veckan i Augusti.
    Våran son ska börja dagis veckan efter, vill köpa overall, regnställ och kläder inför hösten/vintern.

tacksam för svar om någon vet

• Elisabeth89
    Sophiebysophie skrev 2010-07-25 12:50:25 följande:
    Hej!

Tänkte höra om ni som besöker ullared, vet ungefär när dom brukar få in höstoveraller o liknande till barn? (strl 86-92)
    Tänkte nämligen åka dit någongång under första veckan i Augusti.
    Våran son ska börja dagis veckan efter, vill köpa overall, regnställ och kläder inför hösten/vintern.

tacksam för svar om någon vet
    dom har redan fått in Glad
    dom fyller på hela tiden, vilket man kan förstå. När jag var där var det nästan tomt på barnavdelningen utom där höst/vinter- kläderna för utomhusbruk fanns, verkade som om alla mammor hade flockats dit Flört
    Kevin Celestino, 10-05-19
  • Enensammamma
    Har dom sparkcykel/kickboard med 2 hjul bak?
  • Krabbolina

brukar ge-kås ha regnoveraller? Vilket pris ligger de på då?

Såg att Lindex har för 249 kr, fodrad regnoverall. Och funderar på om det är ett bra pris.

• Enensammamma
    Krabbolina skrev 2010-07-25 14:59:56 följande:
    brukar ge-kås ha regnoveraller? Vilket pris ligger de på då?

Såg att Lindex har för 249 kr, fodrad regnoverall. Och funderar på om det är ett bra pris.
    Har skal/regnoverall från Gekås

Efter ett åk i rutchbanan hade den hål i baken. Förstår inte hur man kan göra overaller till barn utan förstärkt rumpa och knän

Den kostade runt 200 om jag inte minns fel
Svar på tråden Gekås vol 14