Ruso skrev 2010-07-31 19:20:09 följande:
Några gånger per år? Så ofta har jag inte gjort det, och nu var det ett tag sedan, då jag inte har medel hemma (har de kvar sånna på Gekås, de hade det förut, men hittar inte nu...) Jag tvättar inte skalkläderna så ofta, så skulle jag impregnera några gånger skulle det ju bli varje gång. Det skall väl ändå räcka om man gör det inför varje säsong?
Vad använder du för medel, kan det vara så att vissa är bättre än andra, vad rekommenderas?
Impregnering är inte för alltid, ju mer plagget används ju oftare måste det impregneras, man märker när ett plagg måste impregneras när det inte bildas vattendroppar på plagget längre. Jag har själv en skaljacka som jag använder året om förutom på sommaren om det är väldigt varmt, den impregnerar jag minst en gång per år i maskin och några gånger på de ställen med spray där jag märker att det inte håller helt tätt. Sen beror det säkert också på hur ofta plagget tvättas, där jag bor är det ju mest slask och lera, och i vissa perioder måste vi tvätta sonens ytterkläder varje vecka, vet inte om impregneringen försämras ju oftare man tvättar plagget kanske.
Kolla med en riktigt sportaffär vilken sorts impregnering som passar plagget, vissa sorter passar sämre på visssa plagg, jag köpte mitt på naturkompaniet och såg sen att samma även fanns på ica maxi.