• LivetMedLova

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Nätterna började bli ett riktigt helvete för oss. Min lilla Lova som nu är 6 månader bökade jättemycket och vaknade 4-8 ggr per natt. Det resulterade i att hon inte var så utvilad och blev mer och mer gnällig om dagarna och sov oroligt då också. Alltid skulle man vara på alerten och bädda om henne igen, eller dra runt henne i vagnen här hemma så att hon somnade om (det var oftast det enda sättet hon somnade på under dagarna), klappa och smeka på henne och ge nappen som åkte ut ständigt!

Tänkte att nu måste vi göra något åt det här! Jag höll på gå i taket av sömnbrist!

Lova har alltid varit beroende av att somna med napp och dessutom på sidan! Så att man fått bädda henne så mot en kudde som stöd. Hon hatar att ligga på rygg och så fort hon tappade nappen var det gnäll.
    Jag orkade inte tillslut. Den här sömnbristen gjorde mig galen. Började känna mig deppig och min hy blev dålig.

Så jag tänkte att jag skulle testa på 5-minuters-metoden i förrgår. Jag var sjukt laddad och tänkte inte ge med mig hur jobbigt det än blev! Hade hört om så många som det funkat så bra för men att de första dagarna och nätterna är riktigt jobbiga. Att det kunde ta upp till 2 veckor innan det var bra. Jag tänkte, nu eller aldrig. Snart kommer den där separatinsfasen också.

Jag var jäkligt nervös över hur det skulle gå med tanke på att hon inte hade någon napp och att hon låg på rygg.

Hon låg och tjötade med sig själv i typ 25 minuter. Kom in var 5e minut och sa godnatt m.m, men gick inte nå nära henne. Sedan kom gnället och gråten. Men det tystnade efter en dryg kvart och jag undrade vad som nu hade hänt! Det kändes misstänksamt tyst..

Men då sov hon!! WOW tänkte jag. Men var osäker, detta kunde ju bara ha varit en engångsförteelse. Hade förväntat mig att hon i värsta fall skulle skrika 2 timmar!

Hon sov då i 4 timmar i sträck. Under natten vaknade hon en gång och gnällde och grät. Då tog det ca 45 minuter innan hon somnade. Jag och min sambo sa godnatt och sådär varannan gång. Den kvällen och natten var ju ingen fara alls!
    Sedan på dagen efteråt gick det bra också, gnäll i ca en kvart båda gångerna hon sov under dagen.
    Och igårkväll somnade hon utan NÅGRA som helst gnäll!!! Och sov i 7 timmar i sträck innan hon vaknade i ca 10 minuter och bara smågnällde lite lite innan hon somnade om i 5 timmar. Så mycket och länge i sträck har hon inte sovit sedan hon var nyfödd typ!!!
    Det har gått kanon idag också! Hon verkar förstå att när jag lägger henne och säger mina "godnatt-ord" och pussar på henne och går så ska hon sova..
    Man ska nog inte dalta så mkt med dom som man tror..

Alltså jag är helt lyrisk!!!
    Är det möjligt att det kan gå såhär snabbt och bra? Har någon annan varit med om samma sak?
    Jag hade förväntat mig en riktig helvetes vecka och verkligen laddat för det här!

Wow. Såhär mkt sömn har jag inte fått på lääänge. Jag mår helt fantastiskt! {#lang_emotions_laughing}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 15:38
    Skriver det här också, skrev det som ett inlägg tidigare. Att vi gick in några få ggr och gick nära, stoppade om och pussade på och nattade igen då det var som "värst". Vilket var första kvällen och natten, men hon skrek aldrig på ett sådant hjärtskärande sätt. Annars hade jag inte klarat av detta och tagit upp henne.
    Observera att vi ALDRIG ignorerade henne vilket en del får det till här tydligen.

Skriver ni här för att bara kasta skit på mig kan ni väl försöka hitta någon roligare hobby... Det här har funkat kanon för oss så varför ska vi sluta med det här? Har ALDRIG sett min älskade dotter såhär glad och pigg om dagarna efter detta!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 21:59
    Och för att förtydliga "bökade" så menar jag att hon i princip vaknade till. Inte klarvaken men låg och bökade, vred på sig/ vred på huvudet massor, gnydde/gnällde och främst ville ha nappen. Så var det var 20-30 min dygnet runt!! Så Lova sov typ aldrig ens en hel timme i sträck. När hon var vaken var hon gnällig, lättirriterad, grät, var allmänt nedstämd, inte så nyfiken av sig och inte så nyfiken på att äta, med mera.
    Hon led av sömnbrist!

För er som tycker att jag är en hemsk morsa som gjorde något åt min dotters sömn, som gör att hon mår superbra nu, kan väl bara knipa ihop och fundera över varför ni känner er så bittra och måste hacka på andra! Det är ytterst märkligt att man vill hugga på någon och ifrågasätta när något gått alldeles superbra...

En del hävdar att det skulle vara normalt att bete sig såhär dygnet runt för en 6 månaders bebis. Det är det tammefan INTE. Hon kunde aldrig komma till ro, knappt med vår hjälp men definitivt inte utan. Det är en annan sak ifall hon hade vaknat 1-3 ggr per natt, det hade jag klarat av men det här gick för långt. Varken HON eller jag eller min sambo mådde bra av att det var såhär så jag förstår inte varför det inte skulle vara Bra att vi tog tag i det och gjorde något åt det? Vi gjorde något som resulterade i något helt fantastiskt!?

Min dotter är numera en riktig solstråle heela tiden när hon är vaken! Hon har tagit ett stort språng i utvecklingen sedan hon börjat sova gott om nätterna och även dagarna. Hon har börjat KRYPA, kan SITTA SJÄLV, babblar på som aldrig förr och älskar att äta! Och hon utforskar omgivningen med glatt humör dagarna långa och vill Så mycket. SÅ var hon inte innan!!! Detta har hänt på bara 1,5 vecka!! Det säger mig ganska mycket om att hon mår bra och att det här gjorde henne gott!

Varför ska man liksom bara bita ihop och låt sig själv gå in i väggen när min dotter Tydligt inte mådde bra av att ha det såhär? Förstår inte hur en del av er resonerar. Lägg ner pekpinnen och att säga åt mig vad jag ska göra och inte göra och vad som är rätt och fel här i världen. Alla bebisar är olika och alla föräldrar är också olika!
    Det här funkar bra för min dotter, min och min sambo och alla mår fantastiskt bra.

• Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!
  • Moonis
    LivetMedLova skrev 2010-03-25 13:16:06 följande:
    Eftersom att jag är ny på FL och nästan det första jag gjorde var att skriva den här tråden så förväntade jag mig inte att mass amoralkärringar skulle "hoppa" på mig såhär. Visste inte att det var så det gick till på det här stället. Att räkna med att få skit. Varför ska man gå runt och räkna med att folk ska hoppa på och ifrågasätta, speciellt när något har gått bra!? Känns väldigt..omoget.. patetiskt, löjligt. Brist på annat?! Har man behov av att framföra sin åsikt på det här viset så känns det sjukt patetiskt. Varför kan man inte bara låta folk vara och tex vara glad för någon annans skull? Det behöver man inte (!) men varför har så många behov av att yttra sina åsikter bara för att dem inte tycker så som jag? Det enda jag ville veta var ifall någon annan varit med om samma sak. Jag ville inte ha marra "påhopp" och ifrågasättningar och rättelser. När det dessutom har gått så bra förstår jag inte VARFÖR! Kan kan ta "kritiken", det är inte det det handlar om. Jag vill bara förstå varför, du i synnerhet, känner så mycket för att ifrågasätta och rätta mig och mina val i livet?
    Välkommen till FL:s värld

Finns en del känsliga frågor och denna är en av dom. Precis som amning vs. flaskmata, dagis innan tre år och man får inte glömma sockerhysterin som råder
    Finns fler exempel men du förstår poängen och kommer snart märka.
  • Flickan och kråkan
    LivetMedLova skrev 2010-03-25 13:16:06 följande:
    Eftersom att jag är ny på FL och nästan det första jag gjorde var att skriva den här tråden så förväntade jag mig inte att mass amoralkärringar skulle "hoppa" på mig såhär. Visste inte att det var så det gick till på det här stället. Att räkna med att få skit. Varför ska man gå runt och räkna med att folk ska hoppa på och ifrågasätta, speciellt när något har gått bra!? Känns väldigt..omoget.. patetiskt, löjligt. Brist på annat?! Har man behov av att framföra sin åsikt på det här viset så känns det sjukt patetiskt. Varför kan man inte bara låta folk vara och tex vara glad för någon annans skull? Det behöver man inte (!) men varför har så många behov av att yttra sina åsikter bara för att dem inte tycker så som jag? Det enda jag ville veta var ifall någon annan varit med om samma sak. Jag ville inte ha marra "påhopp" och ifrågasättningar och rättelser. När det dessutom har gått så bra förstår jag inte VARFÖR! Kan kan ta "kritiken", det är inte det det handlar om. Jag vill bara förstå varför, du i synnerhet, känner så mycket för att ifrågasätta och rätta mig och mina val i livet?
    Att bli ifrågasatt är nog något du får ta med i beräkningen i ett öppet diskussionsforum....det är liksom så argumentation fungerar. Det innebär självklart inte att personliga påhopp eller liknande är acceptabelt på något vis. Fortfarande är det så att alla former av CIO-metoder är mycket kontroversiella och om man nu väl väljer att ge sig på det så bör man åtminstone vara rejält påläst om vad det faktiskt innebär.....på alla sätt och vis. Det är ingen hemlighet att CIO-metoder fungerar = barnet somnar själv och sover, det vet alla. Betingning fungerar, det är ingen världsnyhet. Man bör ta i beaktande hur barns sömnutveckling och utveckling generellt faktiskt ser ut, hur deras sömnmönster/rytm ser ut i olika åldrar etc. och dessutom få bekräftat av läkare att inget annat är på tok om man anser att det är något som faktiskt inte står rätt till med sömnen. Det är som sagt var knappast någon tillfällighet att man från professionellt håll nu tar avstånd i allt högre grad.

Jättebra att ni mår bra och alla sover gott. Jag kommer fortfarande alltid att argumentera mot CIO-metoder....om något kan det vara en sista-utväg-lösning, när man provat alla andra snälla metoder, när man passerat de vanligaste sova-uselt-perioderna, när man utrett fysiska besvär etc. och sömnen fortfarande är ett problem och barnet verkar må dåligt av sömnbrist. 
  • lammet

Familjeliv handlar om att knäcka andra, tyvärr. Vara den bästa föräldern, ha de finaste barnen, bästa jobbet, bäst lön, you name it! Merparten av alla mammor här har världens behov att trycka ner andra för att må bra själv, de lider mest troligt av taskig självkänsla och är väldigt osäkra i sitt föräldraskap!! Det verkar inte du vara, så jag säger bara heja heja. Du har gjort det alla borde, gjort det som passar er bäst och är bäst för er familj!

• wedding2009

Jag måste bara komma med ett inlägg i diskussions-debatten; självklart är ett forum ett ställe där man får uttrycka sina egna åsikter. Självklart ska man också köpa att man får argument såväl för som emot det man själv skriver och tycker. Men det mästrande som några av er därute sysslar med känns för mycket. Man kan läsa på, bilda sig en egen uppfattning och fostra sitt barn därefter, men att tala om för andra föräldrar vad som är rätt och fel känns uppåt väggarna. Teorier runt barnuppfostran går i vågor. Det som var "rätt" igår är "fel" idag. Det som är "fel" idag kan mycket väl vara "rätt" imorgon. Och det finns alltid forskning som pekar i motsatta riktningar. Var nöjda med att ni har en egen stark bild av vad som är rätt och fel för er och ert barn, diskutera i forumet, tipsa andra, men lägg ner översittar-tendenserna. Please.

• vittra
    wedding2009 skrev 2010-03-25 13:58:25 följande:
    Jag måste bara komma med ett inlägg i diskussions-debatten; självklart är ett forum ett ställe där man får uttrycka sina egna åsikter. Självklart ska man också köpa att man får argument såväl för som emot det man själv skriver och tycker. Men det mästrande som några av er därute sysslar med känns för mycket. Man kan läsa på, bilda sig en egen uppfattning och fostra sitt barn därefter, men att tala om för andra föräldrar vad som är rätt och fel känns uppåt väggarna. Teorier runt barnuppfostran går i vågor. Det som var "rätt" igår är "fel" idag. Det som är "fel" idag kan mycket väl vara "rätt" imorgon. Och det finns alltid forskning som pekar i motsatta riktningar. Var nöjda med att ni har en egen stark bild av vad som är rätt och fel för er och ert barn, diskutera i forumet, tipsa andra, men lägg ner översittar-tendenserna. Please.
    Barnuppfostran och barnutveckling är skilda saker. Utgår man ifrån barnuppfostran som uppenbart går emot allt sunt förnuft och vetenskaplig kunskap och erfarenhet kring barns utveckling så får man ta att folk snackar om rätt och fel. Men du får gärna visa på forskning som stödjer sådant som skrikmetoder eller kanske aga som för några årtionenden ansågs rätt, eftersom du påstår att det finns?
  • Moonis
    wedding2009 skrev 2010-03-25 13:58:25 följande:
    Skriver under på det!
    vittra skrev 2010-03-25 14:13:51 följande:
    Barnuppfostran och barnutveckling är skilda saker. Utgår man ifrån barnuppfostran som uppenbart går emot allt sunt förnuft och vetenskaplig kunskap och erfarenhet kring barns utveckling så får man ta att folk snackar om rätt och fel. Men du får gärna visa på forskning som stödjer sådant som skrikmetoder eller kanske aga som för några årtionenden ansågs rätt, eftersom du påstår att det finns?
    Hon nämde inget om aga och tycker inte ens ordet aga hör hemma i denna tråden.
  • vittra
    Moonis skrev 2010-03-25 14:21:40 följande:
    Hon nämde inget om aga och tycker inte ens ordet aga hör hemma i denna tråden.
    Hon pratade om barnuppfostran och rätt och fel samt att det går i vågor. Ja som sagt, det var mycket man tyckte var rätt förr. Är det verkligen ens diskuterbart i dagens läge huruvida aga är rätt eller fel? Nej... så min poäng är att tänket är extremt enkelspårigt.
  • Moonis
    vittra skrev 2010-03-25 14:26:03 följande:
    Hon pratade om barnuppfostran och rätt och fel samt att det går i vågor. Ja som sagt, det var mycket man tyckte var rätt förr. Är det verkligen ens diskuterbart i dagens läge huruvida aga är rätt eller fel? Nej... så min poäng är att tänket är extremt enkelspårigt.
    Det finns ju mer till barnuppfostran än just aga faktiskt och ja, det går i vågor. Speciellt också när man ser råden för bebisar och som gravid, fick mitt sista för lite över två år sen bara men redan har dom hunnit ändra grejer.

Så nej, det är allt annat än enkelspårigt tänkande.
  • vittra
    Moonis skrev 2010-03-25 14:29:38 följande:
    Det finns ju mer till barnuppfostran än just aga faktiskt och ja, det går i vågor. Speciellt också när man ser råden för bebisar och som gravid, fick mitt sista för lite över två år sen bara men redan har dom hunnit ändra grejer. Så nej, det är allt annat än enkelspårigt tänkande.
    Fast du handlade det ju inte om råd till gravida och nyblivna föräldrar, det handlade ju om teorier kring barnuppfostran.

Sen håller jag med dig om råden, de förändras ju nästan från månad till månad. Men allvarligt talat, är man så dum att man lever sitt liv utifrån vad mvc och bvc säger för tillfället så blir det ju rätt jobbigt om man ska försöka göra "rätt" hela tiden. Vetenskapen däremot är inte ens i närheten av lika föränderlig, den utvecklas ja, men den förändras då rakt inte från svart till vitt från en dag till en annan!
  • wedding2009
    vittra skrev 2010-03-25 14:13:51 följande:
    Vad jag vill minnas så uttalade jag mig varken för eller emot det ena eller det andra?! Och framför allt inte att allt var bättre förr...Det enda jag säger är att låt var och en läsa på och bilda sig en egen uppfattning, kom med dina tips och råd utifrån din synvinkel, men SLUTA UPP med översittarfasonerna. Och jo, råd går i vågor även vad gäller barnuppfostran och forskning på detta. Ta sov-läget som exempel; rygg-mage-rygg...nya råd när nya rön framkommit. Och inte ens du vet vad forskningsrapporterna imorgon säger.
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!