• LivetMedLova

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Nätterna började bli ett riktigt helvete för oss. Min lilla Lova som nu är 6 månader bökade jättemycket och vaknade 4-8 ggr per natt. Det resulterade i att hon inte var så utvilad och blev mer och mer gnällig om dagarna och sov oroligt då också. Alltid skulle man vara på alerten och bädda om henne igen, eller dra runt henne i vagnen här hemma så att hon somnade om (det var oftast det enda sättet hon somnade på under dagarna), klappa och smeka på henne och ge nappen som åkte ut ständigt!

Tänkte att nu måste vi göra något åt det här! Jag höll på gå i taket av sömnbrist!

Lova har alltid varit beroende av att somna med napp och dessutom på sidan! Så att man fått bädda henne så mot en kudde som stöd. Hon hatar att ligga på rygg och så fort hon tappade nappen var det gnäll.
    Jag orkade inte tillslut. Den här sömnbristen gjorde mig galen. Började känna mig deppig och min hy blev dålig.

Så jag tänkte att jag skulle testa på 5-minuters-metoden i förrgår. Jag var sjukt laddad och tänkte inte ge med mig hur jobbigt det än blev! Hade hört om så många som det funkat så bra för men att de första dagarna och nätterna är riktigt jobbiga. Att det kunde ta upp till 2 veckor innan det var bra. Jag tänkte, nu eller aldrig. Snart kommer den där separatinsfasen också.

Jag var jäkligt nervös över hur det skulle gå med tanke på att hon inte hade någon napp och att hon låg på rygg.

Hon låg och tjötade med sig själv i typ 25 minuter. Kom in var 5e minut och sa godnatt m.m, men gick inte nå nära henne. Sedan kom gnället och gråten. Men det tystnade efter en dryg kvart och jag undrade vad som nu hade hänt! Det kändes misstänksamt tyst..

Men då sov hon!! WOW tänkte jag. Men var osäker, detta kunde ju bara ha varit en engångsförteelse. Hade förväntat mig att hon i värsta fall skulle skrika 2 timmar!

Hon sov då i 4 timmar i sträck. Under natten vaknade hon en gång och gnällde och grät. Då tog det ca 45 minuter innan hon somnade. Jag och min sambo sa godnatt och sådär varannan gång. Den kvällen och natten var ju ingen fara alls!
    Sedan på dagen efteråt gick det bra också, gnäll i ca en kvart båda gångerna hon sov under dagen.
    Och igårkväll somnade hon utan NÅGRA som helst gnäll!!! Och sov i 7 timmar i sträck innan hon vaknade i ca 10 minuter och bara smågnällde lite lite innan hon somnade om i 5 timmar. Så mycket och länge i sträck har hon inte sovit sedan hon var nyfödd typ!!!
    Det har gått kanon idag också! Hon verkar förstå att när jag lägger henne och säger mina "godnatt-ord" och pussar på henne och går så ska hon sova..
    Man ska nog inte dalta så mkt med dom som man tror..

Alltså jag är helt lyrisk!!!
    Är det möjligt att det kan gå såhär snabbt och bra? Har någon annan varit med om samma sak?
    Jag hade förväntat mig en riktig helvetes vecka och verkligen laddat för det här!

Wow. Såhär mkt sömn har jag inte fått på lääänge. Jag mår helt fantastiskt! {#lang_emotions_laughing}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 15:38
    Skriver det här också, skrev det som ett inlägg tidigare. Att vi gick in några få ggr och gick nära, stoppade om och pussade på och nattade igen då det var som "värst". Vilket var första kvällen och natten, men hon skrek aldrig på ett sådant hjärtskärande sätt. Annars hade jag inte klarat av detta och tagit upp henne.
    Observera att vi ALDRIG ignorerade henne vilket en del får det till här tydligen.

Skriver ni här för att bara kasta skit på mig kan ni väl försöka hitta någon roligare hobby... Det här har funkat kanon för oss så varför ska vi sluta med det här? Har ALDRIG sett min älskade dotter såhär glad och pigg om dagarna efter detta!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 21:59
    Och för att förtydliga "bökade" så menar jag att hon i princip vaknade till. Inte klarvaken men låg och bökade, vred på sig/ vred på huvudet massor, gnydde/gnällde och främst ville ha nappen. Så var det var 20-30 min dygnet runt!! Så Lova sov typ aldrig ens en hel timme i sträck. När hon var vaken var hon gnällig, lättirriterad, grät, var allmänt nedstämd, inte så nyfiken av sig och inte så nyfiken på att äta, med mera.
    Hon led av sömnbrist!

För er som tycker att jag är en hemsk morsa som gjorde något åt min dotters sömn, som gör att hon mår superbra nu, kan väl bara knipa ihop och fundera över varför ni känner er så bittra och måste hacka på andra! Det är ytterst märkligt att man vill hugga på någon och ifrågasätta när något gått alldeles superbra...

En del hävdar att det skulle vara normalt att bete sig såhär dygnet runt för en 6 månaders bebis. Det är det tammefan INTE. Hon kunde aldrig komma till ro, knappt med vår hjälp men definitivt inte utan. Det är en annan sak ifall hon hade vaknat 1-3 ggr per natt, det hade jag klarat av men det här gick för långt. Varken HON eller jag eller min sambo mådde bra av att det var såhär så jag förstår inte varför det inte skulle vara Bra att vi tog tag i det och gjorde något åt det? Vi gjorde något som resulterade i något helt fantastiskt!?

Min dotter är numera en riktig solstråle heela tiden när hon är vaken! Hon har tagit ett stort språng i utvecklingen sedan hon börjat sova gott om nätterna och även dagarna. Hon har börjat KRYPA, kan SITTA SJÄLV, babblar på som aldrig förr och älskar att äta! Och hon utforskar omgivningen med glatt humör dagarna långa och vill Så mycket. SÅ var hon inte innan!!! Detta har hänt på bara 1,5 vecka!! Det säger mig ganska mycket om att hon mår bra och att det här gjorde henne gott!

Varför ska man liksom bara bita ihop och låt sig själv gå in i väggen när min dotter Tydligt inte mådde bra av att ha det såhär? Förstår inte hur en del av er resonerar. Lägg ner pekpinnen och att säga åt mig vad jag ska göra och inte göra och vad som är rätt och fel här i världen. Alla bebisar är olika och alla föräldrar är också olika!
    Det här funkar bra för min dotter, min och min sambo och alla mår fantastiskt bra.

• Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!
  • southernbelle
    Catti41 skrev 2010-03-01 20:16:50 följande:
    Det är lugnt. Jag vet att Eckerbergs metod inte är känd utanför Sverige, men det är den metod som de flesta svenskar kör med när de använder en CIO. Mina amerikanska vänner använder, om de använder någon metod, oftast Ferber. Men för det mesta är mina amerikanska vänner samsovare och långtidsammare och sjalbärare. (Och jag vet att det är udda existenser i USA) Hursomhelst. Min poäng är just att min huvudsakliga svenska erfarenhet gällande CIO-metoder är just att folk använder 5MM, utan att vara särskilt pålästa, och UTAN att genomföra de här rutinerna som du pratar om. För det enda de har hört är att man ska låta barnet skrika och titta till det då och då. Och jag håller med om att vikten med en "riktig" CIO-metod är just att införa de här rutinerna och att se till att barnet är nöjt, och också har tankat närhet, när det läggs i sängen. Problemet är ju snarare med de föräldrar som inte har gjort det, som kör business as usual och sen lägger barnet i sängen och barnet reagerar så som jag har hört talas om otaliga gånger och också läst om här på FL,dvs med hysteri och panik. Förstås.Och då tror föräldrarna att det ska vara så, så de låter barnen skrika och skrika och skrika.
    Måste nog bara klargöra en liten detalj
    Samsovning, långtidsammning och sjalbärare är verkligen inte udda existens i USA. Det beror helt på vart i USA du befinner dig. I områden där folk är medelklass och nåt så där bildade så är det väldigt vanligt att man långtids ammar (minst ett år), bär i sjal och samsover.
    Tyvärr så är informationen inte lika bra i dom fattiga områdena och där stämmer det nog tyvärr att ammnng inte är så vanligt.
    Jag tror tom att dom flesta sjalarna tom är ifrån USA?
    Vi har en affär här i mitt område som enbart satsar på sjalar och man kan tom gå kurser i att knyta sjalar där (www.bebybaby.com/category.cfm/baby/baby-slings-and-accessories ). Alla mina vänner (vi bor i Chicago) här har ammat och många har sjal och samsover. Fast en sak som dom flesta nog har gemensamt är nog att deras barn har blivit Ferberizade förr eller senare i livet (om dom inte fortsätter att samsova vill säga).
    Jag har märkt att många tror att folk i USa inte gör dessa saker men det är faktiskt fel. Det enda stora felet jag tycker vi gör i detta land är väl kanske att vi vänder bilbarnstolen lite väl tidigt
  • southernbelle
    MalinEddie skrev 2010-03-01 20:49:45 följande:
    Ja det enda är väl att han förespråkar en nattningsrutin. Rutiner dagtid för mat och sömn tror jag inte han förespråkar?
    Jag har nu läst på lite om Herr Eckerberg (kan väl erkänna att jag varit lite insnöad på andra CIO skaparna) och han känns som en dålig kopia på Ferber.
    Han verkar inte ens ha fört någon som helst forskning i sin metod? Vad är det med Svenskar och deras crazy sömn människor (AW och denna snubbe)
  • Plutteli
    southernbelle skrev 2010-03-01 20:55:10 följande:
    Jag har nu läst på lite om Herr Eckerberg (kan väl erkänna att jag varit lite insnöad på andra CIO skaparna) och han känns som en dålig kopia på Ferber. Han verkar inte ens ha fört någon som helst forskning i sin metod? Vad är det med Svenskar och deras crazy sömn människor (AW och denna snubbe)
    Ja det undrar jag också... Det märkliga är att de två största inom sömn i Sverige (Eckerberg och AW) båda verkar vara väääldigt anti forskning och vill inte alls ha in sådat i sina metoder samtidigt som de bestämt hävdar att det funkar och är skitbra... Blir en märkligt mix..

(F.ö är faktiskt de flesta sjalar av mer kända märken från Tyskland eller Norge, däremot är nästan alla Ergonomiska bärselar som tex. Beco från USA )
  • vittra
    Jag har nu läst på lite om Herr Eckerberg (kan väl erkänna att jag varit lite insnöad på andra CIO skaparna) och han känns som en dålig kopia på Ferber. Han verkar inte ens ha fört någon som helst forskning i sin metod? Vad är det med Svenskar och deras crazy sömn människor (AW och denna snubbe)
    Tjaa om man inte tycker att en minimal undersökning på 95 barn bör ses som forskning så Det är nästan skrattretande att han ens nämner den...

Men som Plutteli skriver, det blir liksom så fel när de båda är så anti forskning och inte vill räkna med den etablerade kunskapen som man faktiskt har, och samtidigt liksom hävdar att metoden fungerar skitbra och snurrar in sig i en massa ombeskrivningar som ofta är rätt långt ifrån den flerdimensionella verkligheten! AW är ju om möjligt expert på just det... även om Eckerberg också drar en hel del minst sagt märkliga resonemang!
  • southernbelle
    vittra skrev 2010-03-01 21:28:06 följande:
    Tjaa om man inte tycker att en minimal undersökning på 95 barn bör ses som forskning så Det är nästan skrattretande att han ens nämner den... Men som Plutteli skriver, det blir liksom så fel när de båda är så anti forskning och inte vill räkna med den etablerade kunskapen som man faktiskt har, och samtidigt liksom hävdar att metoden fungerar skitbra och snurrar in sig i en massa ombeskrivningar som ofta är rätt långt ifrån den flerdimensionella verkligheten! AW är ju om möjligt expert på just det... även om Eckerberg också drar en hel del minst sagt märkliga resonemang!
    Nä 95 barn är kanske inte så mycket att gå på. Ferber har forskning att stå sig på som är gjord över många år. Om jag inte minns fel så började han sin forskning i början av 80 talet så då borde det ha framkommit om barnen har blivit skadade eller inte vid det här laget
  • Icis86

Inatt testade vi denna metod som sagt.
    Och det gick klockrent.
    Han små gnällde i kanske 20 min och sedan somnade han.
    Under dessa 20 minuter gick vi in 5 gånger för att titta till han, pussa honom på kinden och säga godnatt.
    Han vaknade igen kl 5 och fick då äta sedan somnade han i sin säng igen och sover fortfarande.

TS skrev denna tråd för att hon tyckte den var super - ni som inte giller den, stata en egen tråd och skriv av er och dela erfarenheter om Tassmetoder och allt annats där.

Nu skiter jag i er jobbiga tråd med en massa "SNÄLLA TIPS" och gud vet allt vad ni påstår ni delar....

• vittra
    Icis86 skrev 2010-03-02 09:44:22 följande:
    Inatt testade vi denna metod som sagt. Och det gick klockrent. Han små gnällde i kanske 20 min och sedan somnade han. Under dessa 20 minuter gick vi in 5 gånger för att titta till han, pussa honom på kinden och säga godnatt. Han vaknade igen kl 5 och fick då äta sedan somnade han i sin säng igen och sover fortfarande. TS skrev denna tråd för att hon tyckte den var super - ni som inte giller den, stata en egen tråd och skriv av er och dela erfarenheter om Tassmetoder och allt annats där. Nu skiter jag i er jobbiga tråd med en massa "SNÄLLA TIPS" och gud vet allt vad ni påstår ni delar....
    Men du, du missade en väsentlig sak. TS skrev tråden för att hon trodde hon hade använt 5mm vilket hon inte har! Det är inte 5mm hon tycker är "super", hon tycker att det är super att de har hittat ett sätt som fungerade för dem!
  • MalinEddie
    Haha ja man kan ju undra. Det är tur att flera internationella metoder börjar få mer spridning här som BW, NCSS och Tass. Rutinerna och förberedelserna är ju jätteviktiga precis som du säger och inte bara att köra en metod pang på.
  • Flickan och kråkan

Jag tycker det känns som om vi pratar om varandra. CIO-metoder, ALLA CIO-metoder, är kontroveriella utan tvekan. Vad som är kontroversiellt är inte att barnet ligger i egen säng, ligger ensam eller liknande utan att barn som gråter/skriker lämnas ensamma. Så länge barnet inte gör det är det ju liksom inget problem. Det en hel del barnläkare och psykologer vänder sig emot är att lämna barn ensamma skrikandes, inget annat i metoderna som så. Jag vänder mig mot de grundvärderingar som såväl Eckerberg som Ferber (alltså inte någon enskild förälders värderingar) står för. Nej, målet är inte att barnet ska skrika sig till sömns, men ingen av dem ser heller det som ett större problem. Ingen av dem ser det heller som ett stort problem att barnet skriker ensam tills det kräks. Jag säger inte att alla barn gör det, säger inte ens att många barn gör det, säger enbart att jag vänder mig mot en sådan syn på barn.

• MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2010-03-02 10:09:12 följande:
    Jag tycker det känns som om vi pratar om varandra. CIO-metoder, ALLA CIO-metoder, är kontroveriella utan tvekan. Vad som är kontroversiellt är inte att barnet ligger i egen säng, ligger ensam eller liknande utan att barn som gråter/skriker lämnas ensamma. Så länge barnet inte gör det är det ju liksom inget problem. Det en hel del barnläkare och psykologer vänder sig emot är att lämna barn ensamma skrikandes, inget annat i metoderna som så. Jag vänder mig mot de grundvärderingar som såväl Eckerberg som Ferber (alltså inte någon enskild förälders värderingar) står för. Nej, målet är inte att barnet ska skrika sig till sömns, men ingen av dem ser heller det som ett större problem. Ingen av dem ser det heller som ett stort problem att barnet skriker ensam tills det kräks. Jag säger inte att alla barn gör det, säger inte ens att många barn gör det, säger enbart att jag vänder mig mot en sådan syn på barn.
    Det har du rätt i. Jag förstår dock vad Charly menar. Förberedelser och fasta rutiner dagtid leder säkert till mindre ensam gråt vid läggning många gånger. Jag gillar inte alls hur man ska bemöta barnen om de gråter med Ferbers metod men jag tycker om att den till skillnad mot 5mm talar om vikten av föreberedelser och rutiner.
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!