• maggan75

För alla oss som gillar Lindex ( och andra barnkläder) del 11

Dags för en ny tråd igen ..hoppas på många fina vår/sommarklader 

Här samlas vi och disskuterar LINDEX och barnkläder i allmänhet, eftersom det hos oss är ett stort intresse!!!  
    Även andra märken/kedjor är helt OK att diskutera!!!

Förra tråden : www.familjeliv.se/Forum-3-96/m49100110.html

Lindex Hemsida : www.lindex.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:59
    Bildtråden www.familjeliv.se/Forum-3-96/m51131577.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-07 20:53
    Kuponger brukar komma runt den 15:e varje månad

• Svar på tråden För alla oss som gillar Lindex ( och andra barnkläder) del 11
  • Snoffy

Jag pratade med kundtjänst och de sa att de var med råge vattentäta och att de inte skrev ut vattenpelare för att inte alla kunder förstod vad det var. Idiotiskt tycker jag så vi har köpt KAX istället. Jag menar de flesta konsumenter är väldigt medvetna nuförtiden och vet vad vattenpelare står för....

• lilly85
    Snoffy skrev 2012-08-21 13:03:37 följande:
    Jag pratade med kundtjänst och de sa att de var med råge vattentäta och att de inte skrev ut vattenpelare för att inte alla kunder förstod vad det var. Idiotiskt tycker jag så vi har köpt KAX istället. Jag menar de flesta konsumenter är väldigt medvetna nuförtiden och vet vad vattenpelare står för....

Ja och det är ju ett sätt för konsumenter att jämföra olika märken .. "med råge" säger mig ingenting.
  • lilly85

Jag fick det här svaret:

Vi har stort fokus på kvalitetsfrågor när vi tar fram våra barnkläder. Vinterns FIX ytterplagg är vattentäta. Plagg är vattentäta vid 2000 mm vattenpelare och det uppnår vinterns FIX jackor och överdragsbyxor gott och väl. 
    Vi beklagar om det uppfattas som otydlig information att vi tagit bort måttet vattenpelare. Vårt syfte är att vara ännu tydligare genom att endast kommunicera att plagget är vattentätt eftersom det kan uppfattas som förvirrande med ytterligare ett mått. Plaggen är vattentäta och det har vi valt att kommunicera.

Känns ju mer som att dom inte vill skylta med att inte ha 10 000 mm på sina ytterkläder, men jag är ändå rätt sugen på att köpa overallen. Tycker den är finare än KAX, men visst. Kvaliteten ska gå först. Det är ju bevisat att vattenpelare sjunker efter man tvättar plagget, så då är det väl bra att "ha lite o ta av"?

• Vill ha bebbe

Jag har använt Fix ytterplagg i flera år och jag är supernöjd! Lindex har skrivit olika från år till år angående vattenpelaren och de har fått varierande resultat på testen i ViFöräldrar - ändå tycker jag de har haft bättre kvalite än både Pop, Didrikson och Kaxs (vi har provat även dessa men alltid gått tillbaka till Fix).

Jag jobbar med textilier och det här med vattenpelare är ett komplicerat mått. På ett sätt är det lätt att förstå för det är bara att jämföra hur hög vattenpelaren är, men bara för att det är en hög vattenpelare betyder det inte att det är bra kvalité. Ett ytterplagg är beroende av så mycket mer än en hög vattenpelare, tex bra tejpade sömmar för att undvika läckage (då spelar det ingen roll hur hög vattenpelaren är), slitstarkt tyg och bra rivstyrka samt god andningsförmåga. Allt som klarar över 2000mm vattenpelare efter 3 tvättar (vilket är standarden för tester) räknas som vattentäta. Ett ytterplagg av funktionsmodell bör man inte tvätta för ofta utan snarare torka av med en trasa. Varje tvätt sliter otroligt mycket på plaggen och försämrar funktionerna avsevärt. Att ett plagg klarar 2000mm vattenpelare efter 3 tvättar är riktigt bra!

• anette 81

Hur är fix overallerna i storlek?

Vill ha bebbe skrev 2012-08-22 08:53:30 följande:
    Jag har använt Fix ytterplagg i flera år och jag är supernöjd! Lindex har skrivit olika från år till år angående vattenpelaren och de har fått varierande resultat på testen i ViFöräldrar - ändå tycker jag de har haft bättre kvalite än både Pop, Didrikson och Kaxs (vi har provat även dessa men alltid gått tillbaka till Fix).

Jag jobbar med textilier och det här med vattenpelare är ett komplicerat mått. På ett sätt är det lätt att förstå för det är bara att jämföra hur hög vattenpelaren är, men bara för att det är en hög vattenpelare betyder det inte att det är bra kvalité. Ett ytterplagg är beroende av så mycket mer än en hög vattenpelare, tex bra tejpade sömmar för att undvika läckage (då spelar det ingen roll hur hög vattenpelaren är), slitstarkt tyg och bra rivstyrka samt god andningsförmåga. Allt som klarar över 2000mm vattenpelare efter 3 tvättar (vilket är standarden för tester) räknas som vattentäta. Ett ytterplagg av funktionsmodell bör man inte tvätta för ofta utan snarare torka av med en trasa. Varje tvätt sliter otroligt mycket på plaggen och försämrar funktionerna avsevärt. Att ett plagg klarar 2000mm vattenpelare efter 3 tvättar är riktigt bra!

• Vill ha bebbe
    anette 81 skrev 2012-08-22 08:58:33 följande:
    Hur är fix overallerna i storlek?
    "Normala" skulle jag säga. Min yngsta är knappt 100cm lång och jag har köpt den gröna overallen i storlek 104 till honom, den satt bra och det fanns lite att växa i. Äldre sonen har jag inte köpt till än, men han är 110 lång så jag tror det får bli 116 till honom.
  • lilly85

Det blev en FIX, mest för att den verkade tjockare i tyget speciellt på benen och rumpan. Men sen är den lite mindre i strlk än KAX vilket passar min lilla bättre som inte riktigt än en 92 än men 86 blir för litet ..

Jag tycker KAX verkar större i strlk än FIX men det är bara mitt ögonmått, kanske för att KAX är lite mer indragen på mitten så den ser längre ut.

• anette 81
    Vill ha bebbe skrev 2012-08-22 10:08:19 följande:
    "Normala" skulle jag säga. Min yngsta är knappt 100cm lång och jag har köpt den gröna overallen i storlek 104 till honom, den satt bra och det fanns lite att växa i. Äldre sonen har jag inte köpt till än, men han är 110 lång så jag tror det får bli 116 till honom.
    då får det i så fall bli 116 eller 122 till min dotter på ca 110cm
Svar på tråden För alla oss som gillar Lindex ( och andra barnkläder) del 11