• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • OneOfAKind
    JJL skrev 2010-08-04 15:05:04 följande:
    Nu är Leos lillasyster här! 31 juli tittade lilla Lexie ut. Otroligt märklig känsla att pussa en liten hel mun...
    Stor grattis!!

Går och väntar på vår lilla spalt-prinsessas ankomst, tror inte det dröjer så länge nu. Gick in i vecka 39 idag och är supertrött samt att jag mådde riktigt illa tidigare under dagen. Tror att hon trycker på rätt ordentligt nedåt då jag blev tvungen att kräkas till slut... Ser fram emot förlossningen med skräckblandad förtjusning eller hur man ska uttrycka sig. Dels för att det ju trots allt gör rätt ont, och sen för man äntligen ska få träffa lillaskruttan och se hur pass omfattande spalten är. Men oj vad vi längtar efter henne här hemma!!! Min dotter på snart 3 undrar varje dag när lillasyster kommer och pratar mycket om att hon ska krama lillasyster och att hon ska få låna hennes saker och så vidare 
  • Mary Jo
    OneOfAKind skrev 2010-08-05 21:29:45 följande:
    Stor grattis!!

Går och väntar på vår lilla spalt-prinsessas ankomst, tror inte det dröjer så länge nu. Gick in i vecka 39 idag och är supertrött samt att jag mådde riktigt illa tidigare under dagen. Tror att hon trycker på rätt ordentligt nedåt då jag blev tvungen att kräkas till slut... Ser fram emot förlossningen med skräckblandad förtjusning eller hur man ska uttrycka sig. Dels för att det ju trots allt gör rätt ont, och sen för man äntligen ska få träffa lillaskruttan och se hur pass omfattande spalten är. Men oj vad vi längtar efter henne här hemma!!! Min dotter på snart 3 undrar varje dag när lillasyster kommer och pratar mycket om att hon ska krama lillasyster och att hon ska få låna hennes saker och så vidare 
    Spännande! Hoppas det sätter igång snart! Det är så jobbig väntan i slutet! (nog för att jag blev lite överraskad när Vilja kom i v.37 men men. jag var redan nog less,haha) .. Hoppas hon behagar komma snaaart!
  • elliz

Hej!
    Nu har vi varit på vårt första informationsmöte på Sahlgrenska. Jag blev otroligt besviken! Trodde man skulle få träffa hela teamet, att undersökningar skulle göras osv.
    Vi var där i max 15 min. Och fick endast träffa plastikkirurgen.
    Vi frågade om tejp och näskrok, och då sa han lite svävande att det är odontologernas jobb, jag skickar en remiss dit så får dem kolla på det...Så nu måste vi åka till Göteborg en gång till, för att de ska kolla på henne.
    Känns som de borde ha kunnat boka upp allt sådant samma dag?

Hur hade ni andra det när ni var på ert första möte?

Vi fick i alla fall informationen om att första operationen sker vid 6 månader, då är det läppen som sluts samt mjuka gommen. Dock syr dem bara ihop läppen här, och kommer senare gå in och justera så muskler osv blir rätt.
    Vid 2 år gör dem hårda gommen, och vid 8 år första käkoperationen.

OneOfAKind skrev 2010-08-05 21:29:45 följande:
    Stor grattis!!

Åh! Vad spännande! Jag minns den där känslan när det snart var dags, och man väntade så otroligt, och varje dag när man vaknade blev man nästan lite besviken..typ "Jaha, inget inatt heller"
    Var helt säker på att jag skulle föda på natten :D
    Hoppas hon kommer snart så att ni kan njuta till fullo!
  • Mary Jo
    elliz skrev 2010-08-06 08:32:25 följande:
    Hej!
    Nu har vi varit på vårt första informationsmöte på Sahlgrenska. Jag blev otroligt besviken! Trodde man skulle få träffa hela teamet, att undersökningar skulle göras osv.
    Vi frågade om tejp och näskrok, och då sa han lite svävande att det är odontologernas jobb, jag skickar en remiss dit så får dem kolla på det...Så nu måste vi åka till Göteborg en gång till, för att de ska kolla på henne.

Vi fick i alla fall informationen om att första operationen sker vid 6 månader, då är det läppen som sluts samt mjuka gommen. Dock syr dem bara ihop läppen här, och kommer senare gå in och justera så muskler osv blir rätt.
    Vi var på vårat första möte när Vilja var 6 dagar gammal. Fick åka buss 30 mil(4 timmar) för ett möte som tog ungefär 25 minuter. Jag var ju ganska nyförlöst och öm samt att amningen krånglade ju så jag var tvungen att sitta och pumpa på bussen.. Vi fick träffa tandläkare och plastikkirurgen. Fick lite info,inte så mycket mer än det vi redan läst. Hon fick näskroken och så var vi klara. Sen fick vi sätta oss på bussen med en resa på 4 timmar hem igen. 8 timmar. Fy vad jag var trött,inget jag vill göra om igen.

I Umeå slöt dom läppen när Vilja var 3 månader. Hon behöver inte göra nån fler operation som det verkar nu. Och käken görs vid 8-10 års ålder. Så nu är det ett tag kvar
  • ELJAC

Hej!

Nu är vår dotter 7 månader. Hon har inte fått några tänder än, men jag funderar på hur vanligt det är att det kommer tänder i käkspalten?! Är det någon här med barn med käkspalt som fått tänder i spalten?

• Mollymajs

Ella har fått alla tänderna. Den som skulle sitta där käkspalten är har kommit men längre in utanför tndraden i gommen.

• Leia07
    ELJAC skrev 2010-08-06 23:26:04 följande:
    Hej!

Nu är vår dotter 7 månader. Hon har inte fått några tänder än, men jag funderar på hur vanligt det är att det kommer tänder i käkspalten?! Är det någon här med barn med käkspalt som fått tänder i spalten?
    Mollymajs skrev 2010-08-07 19:19:47 följande:
    Ella har fått alla tänderna. Den som skulle sitta där käkspalten är har kommit men längre in utanför tndraden i gommen.
    Liam har också fått tanden där spalten sitter längre in i gommen.
  • idamarja
    elliz skrev 2010-08-06 08:32:25 följande:
    Hej!

vi tillhör också sahlgrenska, på vår första möte fick vi träffa plastikkirurgen, o en kvinna som jag tror är lkg-sköterska, sen kom en förvirrad psykolog in också som tyckte vi kunde prata m henne, men hon verkade rätt skum faktiskt hehe.
    våran son gjorde läppslutningen vid 6 månader, han har dubbelsidig så eg. skulle dom bara ta ena sidan först o 3 mån senare andra sidan o mjuka gommen, nu blev väntan längre ä tre månader så ja e glad att båda sidorna kunde slutas direkt. vår son skulle fått mjuka gommen fixad i maj/juni, men nu e det skjutet till september...pga att dom inte har inbokat så mkt ännu efter semestertiderna, för oss dröjer det extra då han ska bli op. på barnsjukhuset, o där är det fullt på operation, så det ska stämma med både plastiken o barnsjukhuset.

på tal om matning, n-j suger vanlig nappflaska, mam ultivent eller vad den heter, den där breda flaskan i flera delar. men han som pressar fram vällingen snarare än suger, men han har fått riktigt bra teknik o ät jätteduktig på att äta, nu äter han ju vanlig mat sen länge också. men han har problem med den saken av andra anledningar o ska nog få knapp på magen nu :/
  • lkgj
    JJL skrev 2010-08-04 15:05:04 följande:
    Nu är Leos lillasyster här! 31 juli tittade lilla Lexie ut. Otroligt märklig känsla att pussa en liten hel mun...
    Grattis till tösen.....
  • EmmaAntonella

JJL: Grattis till flickan=)=)

Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15