• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • The Maria
    Elin7806 skrev 2010-10-21 22:13:06 följande:
    Hej,
    Vill bara meddela att vårt lilla mirakel kom till världen igår. Två veckor tidigt ledsnade han på livet i min mage och ville ut, och det med en rasande fart. Glad

Jag förväntade mig en dubbelsidig spalt, men vår lilla kille har bara en total, bred spalt. Och han var alldeles alldeles underbar! Helt perfekt! 

Nu håller vi som bäst på att lära oss mata med flaskan och byta blöjor samt hur man håller i en sån lite krabat. Kanske tur att vi inte har något annat att jämföra med för allt känns bara toppen. Vår lilla kille - som vi har längtat! Nu är han här - det känns bra men konstigt på samma gång. Är det den krabaten som legat och jäst i min mage i typ 9 månader?

Ja, ni fattar vad jag menar...

Lär ju återkomma med dussintalet frågor ju längre tiden går. :) 

Grattis!
  • Anna J 31

Elin 7806: Stort grattis till sonen! Skrattande

• JJL
    Elin7806 skrev 2010-10-21 22:13:06 följande:
    Hej,
    Vill bara meddela att vårt lilla mirakel kom till världen igår. Två veckor tidigt ledsnade han på livet i min mage och ville ut, och det med en rasande fart. Glad

Jag förväntade mig en dubbelsidig spalt, men vår lilla kille har bara en total, bred spalt. Och han var alldeles alldeles underbar! Helt perfekt! 

Nu håller vi som bäst på att lära oss mata med flaskan och byta blöjor samt hur man håller i en sån lite krabat. Kanske tur att vi inte har något annat att jämföra med för allt känns bara toppen. Vår lilla kille - som vi har längtat! Nu är han här - det känns bra men konstigt på samma gång. Är det den krabaten som legat och jäst i min mage i typ 9 månader?

Ja, ni fattar vad jag menar...

Lär ju återkomma med dussintalet frågor ju längre tiden går. :) 

Stort grattis! Njut av tiden nu!!!
  • OneOfAKind
    Elin7806  
    Stort grattis till sötnosen! Bara att fråga på om det är något, vi svarar gärna på dem så gott vi kan
  • idamarja

elin7806: grattis till miraklet =)

• Elin7806

Hej,

En fråga till er som använt/använder gomplatta: Har era barn fått svamp i munnen?
    Vi fick vår platta i tisdags och tandläkaren varnade oss extra för svamp. Förstår att risken ökar, men undrar hur vanligt det är trots att man är noggrann med rengöringen och gör det efter varje måltid.

En fråga gällande tejpen: Vår lilla kille lyckas titt som tätt att slita bort tejpen över läppen. Har ni några tips på hur man får tejpen att sitta kvar bättre?

Bästa
    // Elin

• The Maria
    Elin7806 skrev 2010-10-30 21:00:17 följande:
    Hej,

En fråga till er som använt/använder gomplatta: Har era barn fått svamp i munnen?
    Vi fick vår platta i tisdags och tandläkaren varnade oss extra för svamp. Förstår att risken ökar, men undrar hur vanligt det är trots att man är noggrann med rengöringen och gör det efter varje måltid.

En fråga gällande tejpen: Vår lilla kille lyckas titt som tätt att slita bort tejpen över läppen. Har ni några tips på hur man får tejpen att sitta kvar bättre?

Bästa
    // Elin
    Ivan fick inte svamp. Vi fick ingen info om att han kunde få det heller... 

Vad gäller tejpningen körde vi med en rejäl bit tejp på kinden för att få tejpen över läppen att fästa i den. Det blev mycket lager på lager för att få det att fästa bra. Jag hittade också på egna lösningar att tejpa för att det skulle funka bättre. Jag bytte tejp och varvade med olika lager innan jag hittade det som funkade bäst för Ivan. Det är inte lätt att få tejpen att sitta...
  • Sludden

Hej! Har följt den här tråden lite då och då sen vi fick reda på att lillkillen hade spalt, vilket de såg på rul i v 18, fick också reda på att han även hade gomspalt efter ett ultraljud i linköping. Så skönt att veta innan, även om graviditeten präglades av en hel del oro och funderingar. Nu är han här iaf, tre veckor gammal! Matningen har funkat bra från början och nu kämpar vi på med tejp och näskrok :) har återbesök i linköping nästa vecka och ska vara med under deras utbildningsdag med tema lkg, lille Elvin ska va uppvisningsbebis :)
    vill bara säga att den här tråden har varit till stor hjälp för mig, så tack för alla som delat med sig av sina erfarenheter!

• The Maria
    Sludden skrev 2010-11-02 15:24:29 följande:
    Hej! Har följt den här tråden lite då och då sen vi fick reda på att lillkillen hade spalt, vilket de såg på rul i v 18, fick också reda på att han även hade gomspalt efter ett ultraljud i linköping. Så skönt att veta innan, även om graviditeten präglades av en hel del oro och funderingar. Nu är han här iaf, tre veckor gammal! Matningen har funkat bra från början och nu kämpar vi på med tejp och näskrok :) har återbesök i linköping nästa vecka och ska vara med under deras utbildningsdag med tema lkg, lille Elvin ska va uppvisningsbebis :)
    vill bara säga att den här tråden har varit till stor hjälp för mig, så tack för alla som delat med sig av sina erfarenheter!
    Grattis till din lillkille! Och välkommen till tråden :)
  • Mary Jo
    Sludden skrev 2010-11-02 15:24:29 följande:
    Hej! Grattis till Elvin(Fint namn!) och välkommen till tråden!
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15