• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • The Maria
    Gotland79 skrev 2010-11-09 21:13:44 följande:
    Hej igen ännu en nya frågor.. NU är det så att agnes har något tjockt vitt i gommen bland stygnen är det någon som kan svara på vad det är?? Om någon mat eller så fastnat??

Nu är det 2 veckor efter op visst skulle man ha märkt om stygnen skulle öppnat sig då, nu borde dom väl vara läkta?
    Imorgon skall hon få ta av sig skenerna så nu är det inte lika riksfyllt att få in några fingrar  i munnen utav misstag..och nappen skulle vi få ha i krisfall om de skulle behövas nu..

Dom sa inget om att hon skulle behöva opereras om.. Hur vanligt är det med gommspalt att behövs opereras 2 gånger??
    Hur lång tid tog det för er att ni hörde skillnad på deras tal?? Tycker agnes låter samma som förut..

Vill absolut inte behöva göra om op igen usch..
    Men skulle det nu vara så , så är det ju för hennes skull...Men det är iaf inget dom nämnt..Mamma som förstorar upp det mesta=(
    Nån som vill svara kram
    Vad olika det är med det här med skenor och napp... När Ivan opererade gommen i september behövde han bara vara utan napp en vecka. Det funkade riktigt bra för han ville ju inte ha något alls i munnen de första dagarna. En vecka kändes relativt lätt. Han behövde inte ha skenor heller eftersom han var under året när han gjorde gomop. Han tuggade mycket på sina fingrar innan och lugnade sig lite när det gjorde som mest ont efter op. Det enda vi behövde göra var att plocka undan leksaker som kunde stoppas i munnen och förstöra.
  • idamarja
    The Maria skrev 2010-11-14 10:14:16 följande:
    Vad olika det är med det här med skenor och napp... När Ivan opererade gommen i september behövde han bara vara utan napp en vecka. Det funkade riktigt bra för han ville ju inte ha något alls i munnen de första dagarna. En vecka kändes relativt lätt. Han behövde inte ha skenor heller eftersom han var under året när han gjorde gomop. Han tuggade mycket på sina fingrar innan och lugnade sig lite när det gjorde som mest ont efter op. Det enda vi behövde göra var att plocka undan leksaker som kunde stoppas i munnen och förstöra.
    verkligen olika, i gbg får man ha napp direkt efter operationen, direkt på uppvaket, o inga skenor behövs, vi frågade om den saken och kirurgen där nere sa att det var ålderdomligt tänkande det där med skenor, men konstigt att dom har så delade meningar i olika delar av landet
  • Tessou
    The Maria skrev 2010-11-14 10:10:34 följande:
    Stackars liten :( Verkar magen bråka? Min mage rasar alltid ihop vid pencilinkurer. Jag måste ta tabletterna med lite filmjölk eller yoghurt. Det behöver inte vara mycket men det skonar min mage rejält. Kan det vara något?
    Får lägga till November också nu.... Han har i höger öra denna gång (och dubbelsidig halsfluss...) Vi har inte gett honom så mycket mjölkprodukter, vi har trott att han varit allergisk men enligt proverna är han det inte.
    ELIAS 090326
  • Gotland79

hej svarar på alla samtidigt.. Lättare så=)
    Våran tjej gjorde op för gomsplat i mjuka gommen. Så förhopnigsvis är det bara en op som behövs.. Men ändå så har man varit fruktansvärt orolig att stygnen skulle gå upp och hon skulle få ma ur munnen..
    Ringde faktiskt katrin förra veckan om det där vita,bättre att ringa en gång för mycket tycker jag.. Hon skulle ringa erik oxå sa hon. Han som opererade agnes. Men han sa som ni att det var stygnen som blev så när dom självläks. Så då blev man lugn.
    Sen i lördags hände ytterligare en grej efter det man kunnat slappna av ordentligt. Då kom det vitt ut i näsan som liknade stygnen ,när hon nyste. Så jag ringde igen till akuten. Blir ju sååå nojjig känner mig dum. Men kan lixom inte slappna av i fall det skulle vara något alvarligt=(.. Men dom sa att det är lugnt eftersom att stygnen är självläckande så lossnar ju dom. Och ut måste dom komma på ett eller annat sätt. Och otur så kom dom upp genom näsan. Hade det varit mat hade det varit en annan grej. phu..
    I morgon skall vi äntligen in på återkoll. Så skönt har lägntat efter den dagen. Det räcker med att åka in här i visby slipper åka ända till solna.. Nu är det 3 veckor sen på onsdag då op gjordes. Så då skall de vara lugnt sa katrin..
    Har faktiskt gett agnes som vanligt nu det hon åt innan op.. Inte mariekex eller päron och äpple dock. Men allt annat. Och det verkar funka..
    Men usch vad man är nervös ,men hoppas jag kan slappna av efter i morgon=)..

Förresten hur har ni det med era barns tänder?? Har dom kommit som dom skall??  Agnes har fått upp en liten tand nere det tog lång tid men den kom äntligen. Nu väntar vi på fler..Men läste någon stans att det inte var förrän i 6-7års ålder man kunde se om allt är som de skall med tänderna.. Så vi får ta ett år i taget=)..

Är så glad för denna sida och att ni vill hjälpa en som har liknande problem.. Trevlig måndag på er..

• Gotland79
    idamarja skrev 2010-11-13 22:00:22 följande:
    hej hej,

nu har jag säkert missat något du skrivit för jag har inte varit inne på ett tag, men är det spalt i hårda gommen, mjuka gommen eller både och er dotter har? våran son har blivit opererad i mjuka gommen för lite drygt en månad sedan, det var vitt kring op. området för honom också och det ser ut så när det läker, det försvinner ganska fort.
    för våran son hände det någon väldigt dramatiskt en bra stund efter operationen, ca två veckor efteråt gick det upp ett eller flera stygn som ledde två kraftiga blödningar under samma dygn, andra gången så kraftig att läkaren trodde att han skulle förblöda, men det lugnade sig efter mkt om och men o sen fick han blod. men då hade han inte ätit något särskilt hård men däremot gjorde han en kontraströntgen samma morgon och fick total panik och skrek så fruktansvärt, läkarna hade aldrig någonsin varit med om en så kraftig blödning av att stygn i gommen gått upp, så det tillhör nog inte vanligheterna. vill ju inte skrämma er, går det upp ett stygn så blöder det nog men troligtvis och förhoppningsvis inte som det gjorde för våran son, det var fruktansvärt.
    vad gäller maten så ska man väl följa de kostråd som man fått med från sjukhuset, för n-j var det 3 dagar flytande o sen 5 dagar mjuk, sen var det vanlig mat,

ändringar i talet hör man kanske inte så fort, vi har inte hört något ännu, eran dotter är ju inte så stor annars heller, det är väl snarare förutsättningarna som har blivit bättre, det kommer nog med tiden o eventuellt med lite hjälp :) man ska inte vänta sig mirakel direkt efter operationer
    Usch vad hemskt att sådant kan hända=(.. Vilken historia men så skönt att allt verkar ok nu och så.. Nej då du skrämmer inte mig.. Händer de så händer det.. Men nu har det snart gått 3 veckor så nu skall stygnen vara läkta.. Nej precis våran dotter är inte så gammal ännu så talet kommer väl mer sedan.. Men erik sa ändå att man gnaska snart skulle märka skillnad.. Men tur man får pedagog och att det skall var färdigt innan skolan oxå=)..
    usch vad hemskt.. men skönt att allt ändå gick vägen.. och att han mår bra nu=)..Men sånt är ju ens värsta mardröm =(...N
  • lkgj

Hej!! Idag va vi inne på ryhov för ett hörseltest på våran Jonna, som görs i mellan åt....Jonna hörde sämre på höger öra, så en öronläkare gick in å kollade, då såg han att hennes rör hade lossnat....
    Han sa att de görs inget åt de ifall inte nu Jonna ha ont å så....

• elliz

Hej!
    Jag undrar om det finns någon annan här från Borås som opererat sitt barn på Sahlgrenska och fått Patienthotell betalt...?

• OneOfAKind

Ella har fått datum för läppoperationen, blir den 14 dec.

• Tessou
    lkgj skrev 2010-11-16 15:39:08 följande:
    Hej!! Idag va vi inne på ryhov för ett hörseltest på våran Jonna, som görs i mellan åt....Jonna hörde sämre på höger öra, så en öronläkare gick in å kollade, då såg han att hennes rör hade lossnat....
    Han sa att de görs inget åt de ifall inte nu Jonna ha ont å så....
    Hur länge har hon haft röret?
    ELIAS 090326
  • Tessou

Idag fick Elias tid för att operera in rör i öronen - 26 November, så det är nästa Fredag redan!
    Sa till sambon att när de tagit in honom å ska sövas så får han skjutsa ner mig på stan så jag kan kolla i affärer... Klarar inte av att gå runt, runt på sjukhuset å vara orolig även denna gång! Då är det bättre om jag shoppar på stan å får annat att tänka på!

Jag är jättenervös - även om det är en MYCKET minde operation än hans första... Vi ska vara där 7:35 och får åka hem runt 12:30 och allt är som vanligt efteråt - han kan träffa folk, åka på stan å vara i butiker, osv... Så vi åker väl till IKEA som vanligt å äter..

ELIAS 090326
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15