• jean1

Bugaboo-tråd nr 21

Hej! Har en fråga till er som har "hemsydda" sufletter i "vanligt" tyg, dvs ej canvas el liknande. Är det inte omständigt att hela tiden behöva tänka på att sufletten inte ska vara i solen (solblekt) eller inte bli fuktig (är ju ej vattenavvisande som tex canvasen). Är sugen att köpa en suflett som är av "vanligt" tyg sydd av sömmerska, men är lite tveksam just pga solen och fukt. Jag menar man vill ju kunna använda vagnen och inte behöva bry sig om väder och vind allt för mkt.

• jean1
    jean1 skrev 2010-03-11 16:59:52 följande:
    Hej! Har en fråga till er som har "hemsydda" sufletter i "vanligt" tyg, dvs ej canvas el liknande. Är det inte omständigt att hela tiden behöva tänka på att sufletten inte ska vara i solen (solblekt) eller inte bli fuktig (är ju ej vattenavvisande som tex canvasen). Är sugen att köpa en suflett som är av "vanligt" tyg sydd av sömmerska, men är lite tveksam just pga solen och fukt. Jag menar man vill ju kunna använda vagnen och inte behöva bry sig om väder och vind allt för mkt.
    Ingen?
  • jean1
    Fröken Småland skrev 2010-03-12 07:28:59 följande:
    Men det är väl klart att du vågar använda en sufflett sydd av en sömmerska? Den står ju sannolikt inte emot vatten om det är vanligt bomullstyg och den inte är impregnerad (verkar för övrigt hälsovådligt) men det är ju därför man har ett regnskydd. Angående solblekning så är det klart att det finns en risk för det men det gör det ju för din sommarjacka också och alla andra kläder och tyger. Skulle inte varit orolig om jag vore som du utan njutit av min vagn med de tyger och färger som jag gillar
    Frågan var ju inte om jag vågade använda sufletten utan vad ni andra tycker om sufletter av vanligt tyg. Självklart anväder jag regnskydd om det regnar men med en canvassuflett så kan det ju få komma lite regn och den stöter bort regnet, vilket inte en suflett i vanligt tyg gör på sama sätt. Jag undrade bara helt enkelt om någon här eventuellt möjligtvis upplevde det som omständigt, att behöva vara snabb fram med regnskyddet. Och nej, jag har aldrig märkt att min jacka blivit solblekt.

Ber om ursäkt för att jag ställde en sån dum fråga här i tråden. Trodde man kunde ställa frågor om Bugaboo här och få ett vettigt svar.
  • jean1
    mamma på vift skrev 2010-03-12 09:19:26 följande:
    Det finns många olika tyger att sy suffletter utav. vanliga tunna bomullstyger, kraftigare bomullstyger, vaxade tyger osv. Om man vill ha ett vanligt tunnt bomullstyg på utsidan skulle jag välja att ha markisväv på insidan...då kan det regna en skvätt på suffletten utan att det går igenom. Om man vill ha en som står emot väta mer så väljer man ett vaxat tyg på ustidan och kanske ett vanligt tunnt bomullstyg på insidan. Ang solblekning så ska man ju aldrig lämna vagnen i solen längre stunder då bleks även orginalsuffletterna men promenader på sommaren är inga problem och skulle man vara orolig så kan man ju hänga en tunn filt över suffletten om den ska stå i solen en längre stund.
    Tack för svaret . Sufletten jag är sugen på är redan uppsydd och begagnad. Får se hur jag gör med köpet!
  • jean1

Är det någon som vet om man kan beställa klädslar till buggan löst, alltså inte ett helt top eller bas-set?

Är ute efter endast topklädsel till sittdelen...

• jean1

Tack för hjälpen, ska kolla upp ! (Spanar in på Tradera och blocket varje dag men det finns inte den färgen vi vill ha, än)

• jean1

Har en fundering ang myggnätet till buggan. Det är ju formsytt, som regnskyddet, så på så sätt är det smidigt och bra, och fint . Använde det för första gången idag och tyckte det var lite väl precis, det blir ju glipor som gott och väl släpper förbi getingar osv nere vid sufletten. Är det så för er andra också??

• jean1

Hur gamla resp långa var era barn när ni började med sittdelen? Vår dotter är 5½ mån och 64 cm lång. Testade sittdelen idag men hennes små ben står rakt upp om man ahr sittdelen i fullt liggläge. Är rädd hennes ben ska domna om hon sover så en stund...! Vet att många använder sittdelen så snart de bara kan, från typ 3 mån men jag känner mig velig nu... hur gjorde ni?

• jean1
    jean1 skrev 2010-06-08 23:09:39 följande:
    Hur gamla resp långa var era barn när ni började med sittdelen? Vår dotter är 5½ mån och 64 cm lång. Testade sittdelen idag men hennes små ben står rakt upp om man ahr sittdelen i fullt liggläge. Är rädd hennes ben ska domna om hon sover så en stund...! Vet att många använder sittdelen så snart de bara kan, från typ 3 mån men jag känner mig velig nu... hur gjorde ni?
    Ingen som vill svara... ?

Har en till fråga. Stämmer det att Bugaboo har kommit med en ny, tjockare/varmare åkpåse till cameleon?
  • jean1
    mollan nu skrev 2010-06-10 08:15:57 följande:
    är det någon som sett den här live: www.blocket.se/stockholm/Typ_Bugaboo_Cameleon...
    Fruktansvärt lik en cam, hoppas verkligen inte köper den i tro om att det är en bugaboo
    Bilderna visar väl en Bugaboo? Står ju att vagnen de säljer är lik en Bugaboo som ses på bilden...eller har jag fattat fel? Reagerade också på annonsen för ngn dag sedan nämligen. Aja, huvudsaken ingen blir lurad.
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21